Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Så blir terminalen på Mac roligare att jobba med

Nyhetsroboten
 Share

Recommended Posts

Väldigt väldigt sällan jag använder Terminalen

3 minuter sedan, Erik1900 säger:

Synd bara att Apple såg sig tvungna att byta ut bash mot zsh pga licensvillkoren för den förstnämnda. 

Enkelt fixat i Catalina:

chsh -s /bin/bash

Så får man tillbaka bash.

Mer här: https://www.howtogeek.com/444596/how-to-change-the-default-shell-to-bash-in-macos-catalina/

Vet man inte hur eller varför man ska göra detta har man ändå ingen användning av Terminalen.

11 timmar sedan, Alix säger:

Terminalen är bra! Men att den är tråkig är inget jag störs av. Det är resultatet jag är ute efter.

Fast färgkodning av olika filtyper är både lite roligt och kan underlätta arbetet.

16 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Fast färgkodning av olika filtyper är både lite roligt och kan underlätta arbetet.

Och så lever vi ju i en HBTQ-era! ?

10 minuter sedan, Erik1900 säger:

Du skriver inget som jag inte redan vet.

Men vi andra då?

• Like 1

2 minuter sedan, Telly82 säger:

Men vi andra då?

Det kan vara bra att andra vet det såklart men nu var det väl mig som Alix citerade i sitt inlägg?

Edited by Erik1900

2 minuter sedan, Erik1900 säger:

Det kan vara bra att andra vet det såklart men nu var det väl mig som Alix citerade i sitt inlägg?

Ja, det var ju du som klagade på att Apple bytt ut bash och inte skrev hur man rättade till det när du nu tydligen visste det.

Edited by Telly82
  • Like 1

1 minut sedan, Telly82 säger:

Ja, det var ju du som klagade på att Apple bytt ut bash och inte skrev hur man rättade till det när du nu tydligen visste det.

Jag antog väl att folk som använder terminalen vet hur man gör det, lite det som Alix var inne på. Nu är inte det här en chat-tråd och vi är rejält OT så du kanske kan använda PM-funktionen om du så gärna vill ha åsikter kring mitt inlägg.

1 minut sedan, Erik1900 säger:

Jag antog väl att folk som använder terminalen vet hur man gör det, lite det som Alix var inne på. Nu är inte det här en chat-tråd och vi är rejält OT så du kanske kan använda PM-funktionen om du så gärna vill ha åsikter kring mitt inlägg.

Det var ju du som började ha åsikter om Alix inlägg och nu får jag inte ha åsikter om ditt inlägg? :tappahakan: 

• Haha 1

7 timmar sedan, Telly82 säger:

Det var ju du som började ha åsikter om Alix inlägg och nu får jag inte ha åsikter om ditt inlägg? :tappahakan: 

Jag finner reaktionen på dina åsikter om hans åsikter om terminalanvändare underhållande. 

• Like 1

Share

• Create New...