Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Avrunda i Numbers


andost
 Share

Rekommendera Poster

God kväll!

 

Jag har kollat runt en del här på forumet, en del på nätet och försökt själv, men inte funnit någon lösning.

 

Jag använder mig av två decimaler i ett Numbers-dokument.

Numbers skriver det som 2,27, men tar jag tre decimaler så visas 2,275.

Finns det något sätt av då få Numbers att, som man lärt sig i skolan, avrunda uppåt till 2,28?

 

Tack på förhand, och god jul och gott nytt år till er allihopa!

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Funktionen "AVRUNDA"?

Med ditt exempel blir det "AVRUNDA(2,275, 2)", med reservation för hur argumenten ska separeras och hur man skriver decimaltal.

Redigerad av Mattiasgbg
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stort tack för ditt snabba svar, Mattias!

 

Dock är jag så pass mycket nybörjare att jag måste fråga - ska jag skriva in det i formeln och ta med " och "? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, andost säger:

Stort tack för ditt snabba svar, Mattias!

 

Dock är jag så pass mycket nybörjare att jag måste fråga - ska jag skriva in det i formeln och ta med " och "? 

Inget " i formeln. Börja med att skriva = i en ruta/cell, då får du upp en lista med en massa funktioner. Leta upp avrunda och läs.

Säg att du har värdet, ex 2,275, i cell B3 och att du vill ha det avrundade värdet i cell C3, då markerar du C3, skriver =, letar upp (eller skriver namnet på) rätt funktion, sedan markerar du B3 som första argument och skriver slutligen 2 som andra argument. 

Om du har en lång rad med värden, ex B3 - B137, så kan du sedan kopiera formeln till de övriga raderna, men jag minns inte hur.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, än en gång tack!

Jag kollade lite och fann AVRUNDA UPPÅT, och försökte då med denna formel Förändring SEK::Pictet Water P 191216÷Investerat belopp::Pictet Water P 191216 AVRUNDA.UPPÅT(2,285; 2), men inte heller det funkade.

 

Jag får kolla lite mera.

 

Edit: Ser nu att jag skrivit 2,275 från början, men det var 2,285, slarv av mig.

Redigerad av andost
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag markerar alla rutor och så väljer jag cell till höger, tal, och sedan 2 decimaler, se dump. Vill man bara ha en summarad avrundad får man markera enbart den, så klart. Och så vidare.

 

dump.jpg.4c0dcb908f66ece097eb8a64ae1b24e1.jpg

 

PS. I kolumnen skrev jag in 2,747 och 2,659 för att testa. Talen avrundades.

Redigerad av Alix
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just precis så hade jag gjort, Alix, men Numbers avrundade ändå 2,285 till 2,28 istället för 2,29 :)

  • Förvirrad 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 minuter sedan, andost säger:

Just precis så hade jag gjort, Alix, men Numbers avrundade ändå 2,285 till 2,28 istället för 2,29 :)

Oj, då! Jag får kolla det.

 

Edit: Nej, hos mig avrundar det rätt. :fundersam:

 

Har du denna inställning?:

 

dump.png.2f8e20a7737e489bb22c48f86322daa6.png

Redigerad av Alix
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jepp, precis den.

Om du skriver 22,85÷1000 får du då 2,29? Jag får 2,28 då också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13 minuter sedan, ronny säger:

Gäller det både MacOS och iOS?

Jag har bara prövat på MacOS.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, andost säger:

God kväll!

 

Jag har kollat runt en del här på forumet, en del på nätet och försökt själv, men inte funnit någon lösning.

 

Jag använder mig av två decimaler i ett Numbers-dokument.

Numbers skriver det som 2,27, men tar jag tre decimaler så visas 2,275.

Finns det något sätt av då få Numbers att, som man lärt sig i skolan, avrunda uppåt till 2,28?

 

Tack på förhand, och god jul och gott nytt år till er allihopa!

I skolan fick jag lära mig att avrunda till jämn siffra. 1,45 --> 1,4 och 1,55 -> 1,6. Det verkar svårare att åstadkomma i Numbers.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nördvarning ;)

Det är olika avrundningsregler, definierade i standarden IEEE 754:

 

Round to nearest, ties to even – rounds to the nearest value; if the number falls midway, it is rounded to the nearest value with an even least significant digit; this is the default for binary floating point and the recommended default for decimal.


Round to nearest, ties away from zero – rounds to the nearest value; if the number falls midway, it is rounded to the nearest value above (for positive numbers) or below (for negative numbers); this is intended as an option for decimal floating point.

 

På svenska kallas den första för vetenskaplig avrunding, och är i allmänhet den rekommenderade metoden (dvs 2,85 och 2,75 avrundas båda till 2,8). Metod två gillas av de som säljer saker av förklarliga skäl.

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...