Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Desperat behov av hjälp - kan inte installera OS


hhow
 Share

Rekommendera Poster

Hallå är ny här så hoppas tråden är rätt placerad

 

Jag har fått en Macbook Pro '10 som jag försökte formatera. Har inte använt en Mac på ca tio år så följde en guide där jag startade om datorn med CMD+R, raderade partitionen och gick sedan till installera ny OS. Då fick jag ett felmeddelande som löd ungefär "En nödvändig hämtning saknas" och den tar mig inte vidare i installationen.

 

Så jag provar internet recovery. Då får jag upp Lion och det verkar fungera att installera den, den tar mig förbi steget jag fastnade på tidigare, jag godkänner licensavtal och den sätter igång. En halv minut in så får jag upp meddelandet "Kan inte hämta de ytterligare komponenter som krävs för att installera Mac OS X"

 

Har någon en aning om vad jag kan göra nu? Jag har tänkt åka och köpa en USB imorgon, ladda ner en piratkopierad OS X och köra från den, kan det funka? 

 

Är desperat att lösa detta då jag ska resa inom 2 dagar och behöver ha med mig denna datorn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lustigt, jag hade liknande problem idag. Jag löste detta genom att ändra datum i Terminalen i recoveryläget. Kommando:

 

date 010101012017

 

... exempelvis.

 

Jag tror att detta har att göra med systemcertifikat och liknande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, Alix säger:

Lustigt, jag hade liknande problem idag. Jag löste detta genom att ändra datum i Terminalen i recoveryläget. Kommando:

 

date 010101012017

 

... exempelvis.

 

Jag tror att detta har att göra med systemcertifikat och liknande.

Ska prova detta, exakt hur går jag till väga? Är det i internet recovery du gjorde detta? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför inte starta upp med:

Alternativ-⌘-R

Uppgradera till den senaste versionen av macOS som är kompatibel med din Mac.

 

Byter datum gör du i Terminalen.

Skriver: "date 080808082019" och trycker enter.

Stäng terminalen och fortsätt installationen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 minuter sedan, Stereotypen säger:

Varför inte starta upp med:

Alternativ-⌘-R

Uppgradera till den senaste versionen av macOS som är kompatibel med din Mac.

 

Byter datum gör du i Terminalen.

Skriver: "date 080808082019" och trycker enter.

Stäng terminalen och fortsätt installationen.

Jag ska prova ditt sätt med, nu har jag satt igång internet recovery igen och den tar en stund så vill inte avbryta. Ska jag påbörja installationen, och när felmeddelandet kommer gå in på terminalen och ändra datum eller ska jag göra det innan jag börjar? 

 

Sorry för dessa extrema nybörjarfrågor men jag är verkligen totalt okunnig gällande detta

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 minuter sedan, hhow säger:

Ska prova detta, exakt hur går jag till väga? Är det i internet recovery du gjorde detta? 

I recoveryläget, ja. Under menyn verktygsprogram hittar du terminalen. Öppna den och skriv in datumet. Det får inte vara för nyss. Det har pratats om någon datumbugg nu i november. Jag vet inte exakt orsaken till krånglet men det fungerade om jag angav ett äldre datum som passar den version jag ska installera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 minuter sedan, Stereotypen säger:

Varför inte starta upp med:

Alternativ-⌘-R

Uppgradera till den senaste versionen av macOS som är kompatibel med din Mac.

 

Byter datum gör du i Terminalen.

Skriver: "date 080808082019" och trycker enter.

Stäng terminalen och fortsätt installationen.

I mitt fall fungerade inte installationen trots att det var rätt datum angivet utan jag var tvungen att ange ett äldre för att det skulle fungera. Datorn är en Imac från 2008 och jag skulle installera El Capitan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Alix säger:

I mitt fall fungerade inte installationen trots att det var rätt datum angivet utan jag var tvungen att ange ett äldre för att det skulle fungera. Datorn är en Imac från 2008 och jag skulle installera El Capitan.

Ok, tack, så, Lion släpptes 20de juli 2011, ska jag då skriva in typ något kort efter det? 10102011? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 minuter sedan, hhow säger:

Ok, tack, så, Lion släpptes 20de juli 2011, ska jag då skriva in typ något kort efter det? 10102011? 

Det vet jag inte. Jag skrev hur jag gjorde. Men var noga med formatet. Jag och Stereotypen har angett det tydligt hur många siffror det ska vara.

 

010101012017

 

Första 01 är månad, andra är dag, tredje och fjärde är klockslag.

 

Just nu blir:

 

121421272019

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 minuter sedan, Alix säger:

Det vet jag inte. Jag skrev hur jag gjorde. Men var noga med formatet. Jag och Stereotypen har angett det tydligt hur många siffror det ska vara.

 

010101012017

 

Första 01 är månad, andra är dag, tredje och fjärde är klockslag.

 

Just nu blir:

 

121421272019

Ok, det funkade inte för mig iaf. Provade två olika kombinationer. 

 

Min amatörtolkning är att det blir fel när den ska hämta filerna från internet, så om jag kör från USB, kommer den kunna göra det utan att vara beroende av att ladda ner något från nätet?

Redigerad av hhow
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 minuter sedan, hhow säger:

Ok, det funkade inte för mig iaf. Provade två olika kombinationer. 

 

Min amatörtolkning är att det blir fel när den ska hämta filerna från internet, så om jag kör från USB, kommer den kunna göra det utan att vara beroende av att ladda ner något från nätet?

Ja om du menar att du gör ett bootbart installationsmedium.

 

https://support.apple.com/sv-se/HT201372

 

Det äldsta som stöds är El Capitan:

 

https://apps.apple.com/app/os-x-el-capitan/id1147835434?ls=1&mt=12

 

Din modell ska klara det. Men glöm inte datum i terminalen.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 minuter sedan, Alix säger:

Ja om du menar att du gör ett bootbart installationsmedium.

 

https://support.apple.com/sv-se/HT201372

 

Det äldsta som stöds är El Capitan:

 

https://apps.apple.com/app/os-x-el-capitan/id1147835434?ls=1&mt=12

 

Din modell ska klara det. Men glöm inte datum i terminalen.

ok, tack för hjälpen. Ska köpa en usb imorgon bitti och återkomma i tråden

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

39 minuter sedan, Alix säger:

Ja om du menar att du gör ett bootbart installationsmedium.

 

https://support.apple.com/sv-se/HT201372

 

Det äldsta som stöds är El Capitan:

 

https://apps.apple.com/app/os-x-el-capitan/id1147835434?ls=1&mt=12

 

Din modell ska klara det. Men glöm inte datum i terminalen.

Förresten, en grej jag kom över nu när jag googlade runt lite. Kan internetanslutningen vara en del av problemet? Jag såg att någon hade samma problem som jag och fick tipset att kolla om Safarin funkar när man trycker för att söka hjälp på internet när installationen inte funkar, och när jag gör det så funkar enbart google.se, andra sidor saknas det certifikat för. Kan detta lösas om jag provar att installera med ethernet? 

 

(Anledningen till att jag frågar istället för att bara prova är att det blir omständigt för mig att switcha och jag vill inte göra det om det inte finns en chans) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, hhow säger:

Förresten, en grej jag kom över nu när jag googlade runt lite. Kan internetanslutningen vara en del av problemet? Jag såg att någon hade samma problem som jag och fick tipset att kolla om Safarin funkar när man trycker för att söka hjälp på internet när installationen inte funkar, och när jag gör det så funkar enbart google.se, andra sidor saknas det certifikat för. Kan detta lösas om jag provar att installera med ethernet? 

 

(Anledningen till att jag frågar istället för att bara prova är att det blir omständigt för mig att switcha och jag vill inte göra det om det inte finns en chans) 

Cable is king! Det är väl vad jag har att säga. Men systemet är säkert byggt för WiFi. :) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

50 minuter sedan, Alix säger:

Cable is king! Det är väl vad jag har att säga. Men systemet är säkert byggt för WiFi. :) 

Då ska jag låta bli. Jag har laddat ner OS Lion och El Cap på min Windows, kommer det bli problematiskt att kopiera dem från Windows och använda på Mac? Eller måste jag i värsta fall låna någons Mac, formatera USB:n där och sen kopiera därifrån? 

 

edit: det är en sån här usb jag tänkte köpa 

 

https://www.webhallen.com/se/product/186225-Kingston-DataTraveler-G3-16GB-USB-3-0

 

Det står:

 

"Operativsystem erfordras Linux 2.6.x eller senare, Microsoft Windows XP SP3, Microsoft Windows Vista SP1 eller senare, Apple MacOS X 10.6.x eller senare, Microsoft Windows 7 SP1, Windows 8"

 

men kommer det uppstå komplikationer om jag först använder den i en Windows och sedan i min Mac?

Redigerad av hhow
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte vad du laddat ner, men det går att göra bootbara USB- och DVD-installationsmedia på PC och sedan använda på en Mac. Då jag kör just MacOS på PC sedan typ 2010 har jag gjort det ganska många gånger, men det var några år sedan sist. Av en ren slump har jag exakt det USB-minne du beställt, och jag installerade MacOS från det så sent som igår (men jag skapade installationsfilerna från Mac). 

 

Tydligen har något certifikat som används för installationsfilerna gått ut på datumet. Därav måste man först boota installationsmedia, sedan i övre menyraden välja terminal, ändra datum, stänga terminalen och sedan fortsätta installationen.

Internet behövs inte under installationen, ha det helt urkopplat annars kanske den får spunk på att datumet är fel. Efter installation, ändra till riktigt datum och anslut till internet, uppdatera datorn via app  store osv. 

Internet Recovery har jag aldrig använt. Där vet jag inte hur det är med datum. 

 

Absolut enklast är väl annars att försöka få tag på en skivavbild och bränna på skiva, men det bygger ju på att man har brännare och (8.5GB DL) skiva tillgängligt. 
 

Redigerad av poi ran
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 minuter sedan, poi ran säger:

Jag vet inte vad du laddat ner, men det går att göra bootbara USB- och DVD-installationsmedia på PC och sedan använda på en Mac. Då jag kör just MacOS på PC sedan typ 2010 har jag gjort det ganska många gånger, men det var några år sedan sist. Av en ren slump har jag exakt det USB-minne du beställt, och jag installerade MacOS från det så sent som igår (men jag skapade installationsfilerna från Mac). 

 

Tydligen har något certifikat som används för installationsfilerna gått ut på datumet. Därav måste man först boota installationsmedia, sedan i övre menyraden välja terminal, ändra datum, stänga terminalen och sedan fortsätta installationen.

Internet behövs inte under installationen, ha det helt urkopplat annars kanske den får spunk på att datumet är fel. Efter installation, ändra till riktigt datum och anslut till internet, uppdatera datorn via app  store osv. 

Internet Recovery har jag aldrig använt. Där vet jag inte hur det är med datum. 

 

Absolut enklast är väl annars att försöka få tag på en skivavbild och bränna på skiva, men det bygger ju på att man har brännare och (8.5GB DL) skiva tillgängligt. 

 


 

Tack så mycket! Det jag har laddat ner är just skivavbilder. En ML och en El Cap. Jag tänkte kolla tutorials imorgon för hur man gör exakt, men rekommenderar du att jag kopierar dem till USB från en Mac eller kvittar det om jag formaterar min USB till exFAT på min PC och sedan kopierar filerna direkt? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då har jag varit och köpt en USB, fixat ML på den via en annan Mac, när jag sedan boota min Mac från USB så lyckas jag inte få fram de alternativen. När jag håller ner Alt keyn så tar den mig bara till internet recovery

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Får du inte fram startstickan via ALT-menyn, så är inte stickan gjord rätt.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

15 minuter sedan, Stereotypen säger:

Får du inte fram startstickan via ALT-menyn, så är inte stickan gjord rätt.

Jag kom på att Alix skrev "Det äldsta som stöds är El Capitan" så jag gjorde samma sak, fast med El Capitan. Fick fram den via alt-menyn och installationen är igång, har inte kommit såhär långt en enda gång, återkommer med resultat

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

16 timmar sedan, Alix säger:

Cable is king! Det är väl vad jag har att säga. Men systemet är säkert byggt för WiFi. :) 

Installationen gick hur smidigt som helst, tack så jättemycket för din hjälp! Vilken lättnad detta är för mig, herregud!

  • Gilla 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...