Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Går inte att radera i Skivverktyg.


Bertil79
 Share

Rekommendera Poster

Godmorgon.

 

Jag har bullat upp med info från Applesupportern hur man gör för att radera hårddisken och sedan göra en ren installation av 10.15.2  och i efterhand hämta tillbaks saker från TimeMachine.

 

När jag öppnat Skivverktyg ligger det två hårddiskar en med Huset och en med Finder, det borde innebära att jag skall radera den med Finder och sedan tömma den med Huset och sedan installera  10.15.2 igen.

(MEN) när jag klickar på radera händer ingenting. Den är död.

 

Gör jag något fel och varför ligger det 2 hårddiskar under varandra.

 

 

 

Skärmavbild_2019-12-14_kl__06_34_33.png

Skärmavbild 2019-12-14 kl. 06.34.18.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

49 minuter sedan, Alix säger:

Du kan inte radera startskivan. Du måste göra detta i recoveryläget. https://support.apple.com/sv-se/HT201314

Tack Alix, men skall det ligga två diskar under varandra. Jag gissar att jag skall ta bort den med Finder och sedan tömma/radera innehållet i den andra som jag sedan installerar Catalina igen. För om jag bara tömmer den ene då ligger ju allt kvar i den andra. Jag får inte ihop detta.  Faktiskt inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, Bertil79 säger:

Tack Alix, men skall det ligga två diskar under varandra. Jag gissar att jag skall ta bort den med Finder och sedan tömma/radera innehållet i den andra som jag sedan installerar Catalina igen. För om jag bara tömmer den ene då ligger ju allt kvar i den andra. Jag får inte ihop detta.  Faktiskt inte.

Jag har förklarat, och länkat, men du har kört fast i en annan uppfattning. Då går det så klart inte ihop. Givetvis ska du radera båda, men inte när datorn är startad som vanligt, utan i recoveryläget. Läs länken jag gav igen. Försök förtränga hur du trodde att du ska göra innan du postade denna tråd.

Enklare ändå (åtminstone i ett senare skede) är att du skapar ett bootbart installationsmedium och startar datorn med detta. Då finns alla verktyg tillhands plus själva operativsystemet. Säkrare och hållbart. Se länk nedan:

 

https://support.apple.com/sv-se/HT201372

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Bertil79 säger:

Tack Alix, men skall det ligga två diskar under varandra.

 

Ja det är fullständigt normalt. Sen så är det inte två diskar utan två volymer.

 

 

Skärmavbild 2019-12-14 kl. 10.59.15.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är Catalina som delar upp hårddisken i två delar, två partitioner. Inuti Finder syns de som en så inuti Catalina märker man inte av det. Apple har i Catalina valt att separera OS-systemet från användarens konto för att få högre säkerhet, därför ligger de på olika delar i hårddisken. 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När man startar datorn i recovery-läget så kör man Skivverktyg från det inbyggda recoveryläget. För du kan inte radera samma volym/hårddisk som du har startat datorn med. När du startar i recovery-läget så startar du inte upp i Finder, så då kan du radera hårddisken. Startar du i Finder så kan du inte radera hårddisken eftersom du använder den för att köra Finder etc. 
 

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Raphael säger:

När man startar datorn i recovery-läget så kör man Skivverktyg från det inbyggda recoveryläget. För du kan inte radera samma volym/hårddisk som du har startat datorn med. När du startar i recovery-läget så startar du inte upp i Finder, så då kan du radera hårddisken. Startar du i Finder så kan du inte radera hårddisken eftersom du använder den för att köra Finder etc. 
 

 

Tack för tipsen Raphael.

Jag följde instruktionerna rätt exakt kändes det som. När datorn var tom  gjorde jag en ren installation av Catalina 10.15.2

 

Det första datorn frågade efter var att logga in på, AppleID och det blev inga problem, ej heller att logga in på iCloud, men jag blev förvånad över att alla adresser fanns i  (Kontakter) Datorn skulle ju vara tom? men jag förstår att adresserna fanns lagrade i iCloud.

 

Sedan Comhem slutade med mejladressverksamheten gick jag över till Gmail där jag haft två konton som fungerat helt perfekt.

Eftersom många har klagat på Safari gick jag tidigt över till Google Chrome som inte heller krånglat, men den sista tiden överöses jag med uppmaningar om att jag måste verifiera mina inloggningar, Även Apple:ID.  Goggle kräver att man har två mejladresser, ett man loggar in med och ett som Google kan använda om dom behöver kontakta kunderna.

Jag kör både med hängslen och livrem som säkerhet när jag nu skulle tömma min iMac, ifall att adressboken skulle vara tom, då är det bra med ett A4 fullt med alla inloggningsdetaljer, men dom fungerade inte alls. Inte en enda en av dem. Varför Apple:ID fungerade när jag installerade Catalinan, men inte alls efter att allt var installerat fattar jag inte.

Helt plötsligt när jag efter flera försök  försökte få igång mina mejladresser meddelar man i inloggningsfönstret. Fel lösenord. Efter ett par försök använder jag "Skaffa nytt lösenord" vilket jag gör som skickas som sms till min mobil. Jag skriver in siffrorna och klickar på Nästa. Där beordras jag att skriva in mitt andra Gmejlkonto med lösenord, men det gick inte att logga in där heller utan bara röda meddelanden om att det är fel lösenord.

 

Så jag ringer Applesuportern som med Skärmdelning försöker få igång AppleID men det lyckas vi inte med. Idel röda felmeddelanden.

Vi raderar mina två Gmailkonton och registrerar om dom men ingen går att skicka mejl med. Vi var båda rätt säkra på att Google  Chrome var boven till allt strul, men dom har varken forum eller Googlesupport i Sverige. Applesupportern meddelade att Google var Inte hans ansvar så han tackade och drog iväg.

Så här sitter jag och kan inte logga in någonstans. Förbannad på Google för att dom kräver banksekretess bara för att logga in på deras sidor.

Jag måste alltså radera allt som har med Google att göra och hämta ett par mejladresser hos HotMail för att komma bort från Google och bara köra med Safari hädanefter. Problemet med MacMailbuggen försvann, men jag fick femhundra nya i stället.

Jag lyckades hämtas tillbaks appar från Time Machin utan problem.

Det verkar som att jag behöver radera och återinstallera Catalina än en gång och förhoppningsvis kunna logga in med detaljerna jag har nedskrivet på mitt A4.

Har du Raphael något tips.

Tack.

 

Redigerad av Bertil79
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, Bertil79 säger:

 

 

Eftersom många har klagat på Safari gick jag tidigt över till Google Chrome

 

Du byter för att andra har problem?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta krångel du håller på med är totalt onödigt. Återställer man inställningar med Flyttassistenten från sin TM-backup följer inställningarna för mail med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag antar att du kör med tvåfaktorsautentisering på Apple ID. Detta innebär att du måste bekräfta ditt Apple ID när du loggar in med det på en ny enhet. Med nyinstallerat OS så upplevs din dator som en helt ny enhet. 
Här är mer info om det:

https://support.apple.com/sv-se/HT204915
 

Jag använder varken Gmail eller Chrome och har inga tips om det. Men förstår inte varför du kör mejl i webbläsaren istället för i mejlprogrammet. 
 

Och sedan så är alltid min rekommendation att inte blanda synktjänster. Både iCloud och Google kan synka kontakter, kalender, anteckningar osv. Och det är att be om strul om man har båda igång samtidigt. 
 

Hämtade du Chrome från en tidigare TimeMachine eller laddade du ner den från Google? Jag rekommenderar att du kör ner från Google direkt då får du också senaste versionen. 
 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

53 minuter sedan, Raphael säger:

Jag antar att du kör med tvåfaktorsautentisering på Apple ID. Detta innebär att du måste bekräfta ditt Apple ID när du loggar in med det på en ny enhet. Med nyinstallerat OS så upplevs din dator som en helt ny enhet. 
Här är mer info om det:

https://support.apple.com/sv-se/HT204915
 

Jag använder varken Gmail eller Chrome och har inga tips om det. Men förstår inte varför du kör mejl i webbläsaren istället för i mejlprogrammet. 
 

Och sedan så är alltid min rekommendation att inte blanda synktjänster. Både iCloud och Google kan synka kontakter, kalender, anteckningar osv. Och det är att be om strul om man har båda igång samtidigt. 
 

Hämtade du Chrome från en tidigare TimeMachine eller laddade du ner den från Google? Jag rekommenderar att du kör ner från Google direkt då får du också senaste versionen. 
 

 

Raphael. Trot eller ej,  jag lyckades logga in på alla sidor även Google Chrome. Helt plötsligt sprutade det in 56 mejl i inkorgen från båda mejladresserna. Jag har faktiskt varit med om detta flera gånger tidigare och mest med AppleID som trots  lyckade inloggningar kunde någon timme senare ge röda meddelanden om att inloggningen misslyckades.

 

1. Det finns bara en metod att registrera mejladresser på Google sedan man övergav POP till iMAP och jag förstår faktiskt inte vad du menar när du säger. Varför kör du mejl i webben?? Jag får alla mina mejl i inkorgen i Macmail. 

2.

Det håller jag med dig om att bocka ur iCloud för att separera den med allt annat som annars blir en enda röra med all synkroniseringar hit och dit.

3.

Jag hämtade Chrome från Time Machin. Det kanske vore bättre att hämta en ny på deras hemsida.

4.

Jag trodde jag skulle få problem med installationerna  när jag från Time machine hämtade min HP skrivare och Affinity Photo med Plugin Nic Collector men det lyckades efter första försöket.

Det känns som att Google blivit för stort (En koloss på larvfötter) med en miljon inställningar som få behöver. Det var bättre förr.

5.

Applesupportern fick rätt som misstänkte att någon app med en bugg var orsaken till MacMailproblemet som försvann efter att jag gjorde en ren installation av Catalina. Den ligger någonstans i backuppdisken, så det gäller att man undviker den när man plockar in saker från Time Machine.

 

Tack Raphael för hjälpen.

 

 

Redigerad av Bertil79
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här kommer en lägesrapport. När jag jobbar med nya installationen av Catalina 10.15.2 så ser jag att MacMail fortfarande poppar upp när som helst. Det var ju orsaken till varför jag raderade allt och gjorde en ren installation för att slippa problemet. Som tur var hade jag Senioradvicern  med skärmdelning som själv såg att MacMail poppade upp när vi pratade. Han lovade att återkomma. Det verkar vara mycket strul med MacMail.

Jag vill att Raphael svarar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

35 minuter sedan, Bertil79 säger:

Här kommer en lägesrapport. När jag jobbar med nya installationen av Catalina 10.15.2 så ser jag att MacMail fortfarande poppar upp när som helst. Det var ju orsaken till varför jag raderade allt och gjorde en ren installation för att slippa problemet. Som tur var hade jag Senioradvicern  med skärmdelning som själv såg att MacMail poppade upp när vi pratade. Han lovade att återkomma. Det verkar vara mycket strul med MacMail.

Jag vill att Raphael svarar.

Det heter inte "MacMail". Det heter bara Mail.

 

 

Skärmavbild 2019-12-15 kl. 17.36.10.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skärmavbild 2019-12-15 kl. 17.38.14.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...