Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Analys: Därför lär det dröja innan Apple dumpar Intel


Nyhetsroboten
 Share

Rekommendera Poster

9 timmar sedan, ronny säger:

Vad talar emot ?

Förklaringen finns bakom en betalvägg.

Apples egna processorer kan säkert ersätta den enklaste  Intel med få kärnor men har aldrig byggt vad jag vet med många kärnor som krävs för de mera krävande kunderna.

 

En trolig förklaring åtminstone. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ju kraftfullare processorer desto färre säljs. Jag kan mycket väl tänka mig att Apple går över till egentillverkade processorer för sina storsäljande konsumentdatorer som MacBook och enklaste MBP 13", Mini och 21" iMac. Det kanske blir så att det sitter samma processorer i iPhone, iPad och i tidigare nämnda burkar. Allt för att få upp tillverkningsvolymen. Men sen blir nog Apple beroende av en extern tillverkare när det gäller proppar med mer pulver.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, Svolder säger:

I datorer där batteritid spelar roll tror jag mycket väl att det kan finnas en marknad för Apples egna processorer, läs iPad Pro med tangentbord mer eller mindre permanent fastsatt vid skärmen. I datorer där många kärnor, parallella processer och höga prestanda spelar roll så vinner nog Intel för stunden. Över tid? Vem vet, men att ta bort stödet för Windows och Linux helt genom att återigen byta processorarkitektur tror jag kan slå rätt hårt mot plattformen.

 

Även om man kanske inte installerar Win eller Lin som startoperativsystem är det många som använder det virtualiserat. Om man byter processorarkitektur helt så är man återigen hänvisad till att köra Win och Lin emulerat, liksom på den gamla "goda" tiden före bytet till Intel. Är det någon (mer än jag) som kommer ihåg hur "snabbt" det gick?

Linux funkar på ARM-processorer.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 minuter sedan, Svolder säger:

Kan man installera en vanlig standard Debian på ARM? Det visste jag inte.

Antagligen inte idag, men det finns Linuxdistar till Raspberry Pi, som använder ARM-processorer, och Android, som till stor del körs på ARM-processorer, har Linuxbakgrund.

 

Så någon vecka efter att Apple eventuellt börjat leverera ARM-baserade datorer borde det, förutsatt att Apple inte aktivt försöker förhindra det, gå att installera en vanlig standard Linuxdist.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...