Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hur återskapa kraschad externdisk från TimeMachine


tommya
 Share

Rekommendera Poster

Osäker på om det går att kommunicera detta ärende här, men jag försöker. 
Jag har råkat ut för en diskkrash(extern) där mina bilder lagrats (26000 c:a).

Inga problem tänker jag, har ju backat upp dem iTimemachine.

Min oro väcks dock när jag går in i maskinen och upptäcker att den trasiga

disken inte dyker upp bland tillgängliga enheter i vänsterkanten.

Låter kanske självklart eftersom den kraschat - går heller inte att se den i skivverktyget.
Det går alltså inte att söka de mappar och filer som ligger på den försvunna disken

bland alla ”snapshots”. Hur är det tänkt att man skall återskapa de krashade filerna och

diskinnehållet  igen???

Ska man ansluta en ny disk bara, och då "så voila" kan man se de

försvunna Lightroom-mapparna och andra filer.
Skulle uppskatta en vägledning i detta predikament jag hamnat.
Med vänlig hälsning
Tommy Axaeus

Redigerad av tommya
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svar. 

Nu var det så väl att jag hade kopierat mina bilder på en annan extern enhet, så pulsen har sjunkit till det normala. Men min fråga handlar mer principiellt om hur Time Machine skall hantera en enhet som inte är läsbar och inte dyker upp i Time Machine.

Jag hoppas och tror att den data som är backuppad på TM, alltså även den data som låg på den kraschade disken, finns kvar i TM. Men eftersom den inte är sökbar i TM så länge enheten inte syns, så hur ska det gå till. Tycker beskrivningen du lämnar till handlar om det fall när man kan "logga in" på den felaktiga enheten./Tommy

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 minuter sedan, tommya säger:

Tycker beskrivningen du lämnar till handlar om det fall när man kan "logga in" på den felaktiga enheten./Tommy

 

Till största delen, ja. Men just den meningen jag citerar handlar om ditt fall.

Du ska kunna se din disk i listan till vänster i TM.

restore-lost-psd-from-time-machine-mac.p

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok Telly. Problemet är ju, som jag skrivit, att det inte går att se den trasiga disken där du anvisar. Och såvida inte Tracy, som din disk heter i exemplet, är en ny disk som skall användas för att ersätta den skadade enheten, via återställningsprocessen(eller vad den heter), så har jag inte fått något svar på mina funderingar. Klarar man att återskapa en extern disk som försvunnit helt, fysiskt eller genom en skada, eller måste man förlita sig på andra parallella backuper. / Tommy 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dyker den inte upp om du går tillbaks i historien till en tidpunkt där den fungerade? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Telly82, jag tror jag resonerat mig fram till svaret på mitt tillkortakommande och varför ingen trasig disk syns. Problemet var mer omfattande än jag beskrev. I själva verket hade jag lyckats skada även TM, så den version av "nya" backuper jag letat i innehåller självklart ingen disk från tidigare backuper. Ursäkta om jag tagit upp din tid i onödan. Tack i alla fall för visat intresse./Tommy

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...