Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hjälp med iMovie


Oteknisk
 Share

Rekommendera Poster

Hej!

Oavsett om jag försöker lägga till en bild, en film eller ett ljudspår från bläddraren uppe till vänster till tidslinjen kommer det upp en dialogruta som säger "Otillräckligt skivutrymme, målplatsen har inte tillräckligt mycket ledigt skivutrymme. Välj en annan plats eller frigör utrymme"

Vad är fel?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Din hårddisk är full, verkar det som.

 

Hur mycket ledigt utrymme har du?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Oteknisk säger:

Datorn är en vecka gammal...

Det var inte det jag frågade efter. :) 

Man kan fylla en ny dator på bara några timmar.

Redigerad av Telly82
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan vara ett rättighetsproblem. Var sparar du dina iMovie-projekt? Alltså i vilken mapp? Vad har du för rättigheter i den mappen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förutsättningen för att ens skapa ett projekt är ju att man kan importera bilder och filmer till bläddraren som man sedan kan dra till tidslinjen och börja bygga sin film. Dialogrutan om otillräckligt skivutrymme kommer ju redan när jag försöker att importera bilder för att kunna börja. Och jag har provat att importera både från skrivbordet, en mapp eller direkt från bilder.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 timmar sedan, Oteknisk säger:

Förutsättningen för att ens skapa ett projekt är ju att man kan importera bilder och filmer till bläddraren som man sedan kan dra till tidslinjen och börja bygga sin film. Dialogrutan om otillräckligt skivutrymme kommer ju redan när jag försöker att importera bilder för att kunna börja. Och jag har provat att importera både från skrivbordet, en mapp eller direkt från bilder.

Det var inte frågan om var du importerar från, det var frågan om var du skapade ditt projekt.

Normalt sett ligger det i "Filmer"-mappen i din användarmapp. Eller har du flyttat det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad har du angett som målplats för projekten? Dvs var ligger projektfilen? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns ingen "Filmer"-mapp. Datorn är som sagt helt ny.

Kan jag skapa en ny? Om jag skapar en ny, hur talar jag om för iMovie att den ska placera nya projekt just den?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 minuter sedan, Oteknisk säger:

Det finns ingen "Filmer"-mapp. Datorn är som sagt helt ny.

Kan jag skapa en ny? Om jag skapar en ny, hur talar jag om för iMovie att den ska placera nya projekt just den?

Visserligen på engelska, så den heter i bilden här nedan Movies.

401563.image0.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hade jag hittat en fil som hette "Movies" hade jag fattat att det kanske var den. Jag har varken en "Filmer"- eller "Movies"-mapp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, nu hittade jag en. Jag sökte med Spotlight och hittade en "Filmer"-mapp som ev kan ha legat i iCloud. Den innehåller tex "iMovie-biblioteket" och en mapp som heter "Motion templates". Nu har jag flyttat den både till Skrivbordet och sedan till min användarmapp och jag får fortfarande samma dialogruta om otillräckligt skivutrymme.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

31 minuter sedan, Oteknisk säger:

Ok, nu hittade jag en. Jag sökte med Spotlight och hittade en "Filmer"-mapp som ev kan ha legat i iCloud. Den innehåller tex "iMovie-biblioteket" och en mapp som heter "Motion templates". Nu har jag flyttat den både till Skrivbordet och sedan till min användarmapp och jag får fortfarande samma dialogruta om otillräckligt skivutrymme.

Testa att starta i säkert läge (och starta om som vanligt igen).

https://support.apple.com/sv-se/HT201262

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för all hjälp!

Pratat med Apple-supporten nu. Tydligen flera som haft problem sedan uppdateringen till OS Catalina. Avhjälptes genom att uppdatera iMovie.

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aha, borde tänkt på det här med uppdateringar.

Tack för du berättade lösningen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...