Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Avbilder som inte känns igen


Wilmer
 Share

Rekommendera Poster

Det finns alltid en tid då man inser att man har försökt allt i sitt egna arsenal att lösa ett problem utan framgång, jag är där.

 

För ett tag sedan valde min Macbook Pro att totalt tvärdö, bootloop och allt vad den hade för sig. En totalreset av system gjordes via en bootable Ubuntu, jag har en tråd om detta sen tidigare. Innan jag drog magneten över hårddisken så skapade jag avbilder av det enda jag ville behålla på datorn, det var mitt bild-album. Detta gjordes genom Recovery mode och dess hårddiskverktyg. Jag tog tre avbilder på samma mapp för att vara på säkra sidan.

"Mappen" är den filtyp som OSX kallar "Photos Library", och ligger i Macintosh HD⁩ ▸ ⁨Användare⁩ ▸ ⁨Wilmer⁩ ▸ ⁨Bilder⁩.

Dessa DMG avbilder sparades på ett 32gb usb och flyttades över till en windowsmaskin.

Värt att tillägga är även att dessa avbilder är 27,44gb styck.

När jag tog tillbaka avbilderna på macen och dess helt fräsha installation av osx blev jag promptad med att "Avbilden kändes inte igen", samt en där felet var "Skadad avbild", detta är även anledningen till att jag tog ett flertal avbilder då skapandet frös den första gången jag gjorde det, men följande gånger fick jag en grön bock vid slutet av avbild-skapandet.

 

Min fråga är

Vad kan jag göra för att montera dessa avbilder alternativt öppna dem och hämta den data som bör ligga sparad? Är alla tre avbilder körda? Är detta en fråga bättre ämnad åt en professionell dataåterskapare? 

 

Jag har försökt det mesta i terminalen kring hdiutil och den manuella vägen att montera avbilderna.

 

hdiutil attach - verbose på den avbild jag vet gav grön bock ger:

Spoiler

Initierar…

DIBackingStoreInstantiatorProbe: interface  0, score      100, CBSDBackingStore

DIBackingStoreInstantiatorProbe: interface  1, score    -1000, CBundleBackingStore

DIBackingStoreInstantiatorProbe: interface  2, score    -1000, CRAMBackingStore

DIBackingStoreInstantiatorProbe: interface  3, score      100, CCarbonBackingStore

DIBackingStoreInstantiatorProbe: interface  4, score    -1000, CDevBackingStore

DIBackingStoreInstantiatorProbe: interface  5, score    -1000, CCURLBackingStore

DIBackingStoreInstantiatorProbe: interface  6, score    -1000, CVectoredBackingStore

DIBackingStoreInstantiatorProbe: interface  0, score      100, CBSDBackingStore

DIBackingStoreInstantiatorProbe: interface  1, score    -1000, CBundleBackingStore

DIBackingStoreInstantiatorProbe: interface  2, score    -1000, CRAMBackingStore

DIBackingStoreInstantiatorProbe: interface  3, score      100, CCarbonBackingStore

DIBackingStoreInstantiatorProbe: interface  4, score    -1000, CDevBackingStore

DIBackingStoreInstantiatorProbe: interface  5, score    -1000, CCURLBackingStore

DIBackingStoreInstantiatorProbe: interface  6, score    -1000, CVectoredBackingStore

DIFileEncodingInstantiatorProbe: interface  0, score    -1000, CMacBinaryEncoding

DIFileEncodingInstantiatorProbe: interface  1, score    -1000, CAppleSingleEncoding

DIFileEncodingInstantiatorProbe: interface  2, score    -1000, CEncryptedEncoding

DIFileEncodingInstantiatorProbe: interface  0, score    -1000, CUDIFEncoding

DIFileEncodingInstantiatorProbe: interface  0, score    -1000, CSegmentedNDIFEncoding

DIFileEncodingInstantiatorProbe: interface  1, score    -1000, CSegmentedUDIFEncoding

CBSDBackingStore::newProbe stat() failed.  No such file or directory.

DIBackingStoreInstantiatorProbe: interface  0, score        1, CBSDBackingStore

DIBackingStoreInstantiatorProbe: interface  1, score    -1000, CBundleBackingStore

DIBackingStoreInstantiatorProbe: interface  2, score    -1000, CRAMBackingStore

DIBackingStoreInstantiatorProbe: interface  3, score    -1000, CCarbonBackingStore

DIBackingStoreInstantiatorProbe: interface  4, score    -1000, CDevBackingStore

DIBackingStoreInstantiatorProbe: interface  5, score    -1000, CCURLBackingStore

DIBackingStoreInstantiatorProbe: interface  6, score    -1000, CVectoredBackingStore

DIFileEncodingInstantiatorProbe: interface  2, score    -1000, CSegmentedUDIFRawEncoding

DIDiskImageInstantiatorProbe: interface  0, score    -1000, CUDIFDiskImage

DIDiskImageInstantiatorProbe: interface  1, score        0, CSparseBundleDiskImage

DIDiskImageInstantiatorProbe: interface  2, score        0, CSparseDiskImage

CRawDiskImage: data fork length 0x0000000663A1BF20 (27441348384) not a multiple of 512.

DIDiskImageInstantiatorProbe: interface  3, score     -100, CRawDiskImage

DIDiskImageInstantiatorProbe: interface  4, score        0, CDARTDiskImage

DIDiskImageInstantiatorProbe: interface  5, score        0, CDiskCopy42DiskImage

DIDiskImageInstantiatorProbe: interface  6, score    -1000, CNDIFDiskImage

DIDiskImageInstantiatorProbe: interface  8, score     -100, CShadowedDiskImage

DIDiskImageInstantiatorProbe: interface  9, score    -1000, CCFPlugInDiskImage

DIDiskImageInstantiatorProbe: interface 10, score     -100, CWrappedDiskImage

DIDiskImageNewWithBackingStore: probe fails to find appropriate CDiskImage class.

Aktiverar…

Error 110 (avbilden kändes inte igen).

Avslutar…

DIHLDiskImageAttach() returned 110

hdiutil: attach failed - avbilden kändes inte igen

 

fdisk på samma gröna avbild ger:

Spoiler

geometry: 3336/255/63 [53596383 sectors]

Signature: 0x1875

         Starting       Ending

 #: id  cyl  hd sec -  cyl  hd sec [     start -       size]

------------------------------------------------------------------------

 1: 0D  754 153  32 -  132  64  26 [ 523758361 - 1621316099] <Unknown ID>

 2: 7C    0 135   0 -  192 138  20 [1617101176 -  943916312] <Unknown ID>

 3: FF 1023 254  61 -  537  14   8 [2133876353 - 1419349430] Xenix BBT   

 4: 00    0   0   0 -    0   0   0 [         0 -          0] unused 

 

Tacksam för all hjälp och input!

Redigerad av Wilmer
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Alix säger:

Prova Pacifist.

Pacifist was unable to open the file “Pictures.dmg”. Please make sure this is a file type that Pacifist understands

"imageinfo failed - avbilden kändes inte igen"

 

  • Ledsen 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Gått ett tag, haft Macbooken på lagning för tangetbord osv. Men försöker bumpa tråden i sök efter en lösning, inget sätt man kan tvinga upp en DMG? Hämta så mycket ok data som möjligt? Partitionera upp och hämta dem OK delarna? Går det att laga en korrupt dmg?

 

Tack för all hjälp!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...