Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Dra in filer i program mappen? Mac


jabberwocky
 Share

Rekommendera Poster

Kolla bilderna så kanske ni förstår bättre vad jag menar, asså jag har mac dator, är en gammal PC användare, och vet inte var jag ska göra för att dra in den här db. filen? 

 

 

Skärmavbild 2019-12-08 kl. 15.18.19.png

Skärmavbild 2019-12-08 kl. 15.18.33.png

Skärmavbild 2019-12-08 kl. 15.18.40.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du vill alltså lägga en databasfil i programmappen? Får jag fråga, varför vill du göra det? Programmappen är till för programfiler, inte datafiler. Dina bilder säger mig ingenting annat än att de är från ett Windows-system och du har markerat en databasfil. Chinnok är en exempeldatabas för SQL-applikationer. 
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyttat till forumet för Nybörjare då ämnet inte specifikt rör Macbook Air. 

Hälsar
Raphael - Moderator

Redigerad av Raphael
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

17 minuter sedan, Raphael säger:

Du vill alltså lägga en databasfil i programmappen? Får jag fråga, varför vill du göra det? Programmappen är till för programfiler, inte datafiler. Dina bilder säger mig ingenting annat än att de är från ett Windows-system och du har markerat en databasfil. Chinnok är en exempeldatabas för SQL-applikationer. 
 

För det står så i den tutorialen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

22 minuter sedan, jabberwocky säger:

För det står så i den tutorialen?

Vilken ”tutorial”? Varför frågar du om mac när exemplen handlar om Windows? Vi är inga tankeläsare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Alix säger:

Vilken ”tutorial”? Varför frågar du om mac när exemplen handlar om Windows? Vi är inga tankeläsare.

Alltså ok.. hehe

 

Det är en kurs jag köpt på udemy.com och jag kan inte länka den tutorialen för den har jag köpt, 

 

Han, läraren, sitter och visar på sin pc: 

 

”Här i denna video ska jag visa hur man attacth sqlite sampla data set, men han har redan ladda ned den data basen den heter chinnook.db, å sen visar han - på sin windows - att han lägger den chinhook.db-filen,  (databasen) in i - på windows nu då : hårdisken C:\sqlite\[skapar en mapp där i till db] enligt bilderna som jag la upp i första bilden.

 

Så hur på en Mac, får jag in den här databasen in *i* (?!) sqlite-programmet/mappen.


Eller går man väga på annat sätt när det kommer till Mac? 
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

16 minuter sedan, jabberwocky säger:

Alltså ok.. hehe

 

Det är en kurs jag köpt på udemy.com och jag kan inte länka den tutorialen för den har jag köpt, 

 

Han, läraren, sitter och visar på sin pc: 

 

”Här i denna video ska jag visa hur man attacth sqlite sampla data set, men han har redan ladda ned den data basen den heter chinnook.db, å sen visar han - på sin windows - att han lägger den chinhook.db-filen,  (databasen) in i - på windows nu då : hårdisken C:\sqlite\[skapar en mapp där i till db] enligt bilderna som jag la upp i första bilden.

 

Så hur på en Mac, får jag in den här databasen in *i* (?!) sqlite-programmet/mappen.


Eller går man väga på annat sätt när det kommer till Mac? 
 

Det vet jag inte som svar på sista frågan. Men jag är rätt säker på att det inte går till som det gör i Windows.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, jabberwocky säger:

Men det kan väl inte va lösningen?

Om du länkar till vad du köpte på Udemy.com kanske du kan få hjälp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

32 minuter sedan, jabberwocky säger:

Men det kan väl inte va lösningen?

Hur ska du få  Windowsfiler att fungera i OS X?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Öppna det program du använder för access till din specifika databas, där väljer du öppna/anslut till din databas. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

14 timmar sedan, Hummel säger:

Öppna det program du använder för access till din specifika databas, där väljer du öppna/anslut till din databas. 

Bara simple as this?

Skärmavbild 2019-12-09 kl. 12.31.10.png

Skärmavbild 2019-12-09 kl. 12.31.35.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det ska fungera att göra så. :)
Du ska inte behöva lägga datafiler i programmappen, inte på en Mac. Datafiler kan ligga i dokument-mappen.

 

Redigerad av Raphael
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2019-12-09 på 12:37, jabberwocky säger:

Bara simple as this?

Skärmavbild 2019-12-09 kl. 12.31.10.png

Skärmavbild 2019-12-09 kl. 12.31.35.png

Det var inte så jag beskrev att du skulle göra ovan. ?

Men ditt sätt fungerar det med.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2019-12-10 på 17:26, Hummel säger:

Det var inte så jag beskrev att du skulle göra ovan. ?

Men ditt sätt fungerar det med.

 

Men då har jag en annan fråga, när jag försöker sedan öppna den igen, så står det att den redan existerar enligt bilden, så hur hittar jag den igen? 

20191212123502-213.89.168.199.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag förutsätter att du öppnar den genom att först starta SQLiteStudio och där välja öppna och inte skapa ny databas. Stämmer det? Jag testa precis själv och det fungerar!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, Hummel säger:

Jag förutsätter att du öppnar den genom att först starta SQLiteStudio och där välja öppna och inte skapa ny databas. Stämmer det? Jag testa precis själv och det fungerar!

 

är det så du menar? för det verkar inte gå.. gick in på tools > import > du ser bild. 

 

bild nr 2: där går jag in på  database > add a data base. men felet där är att jag inte kan adda den pga att jag får felmeddelandet "database existerar redan under list ....()

 

så då går jag in på (se bild nr 3) refreshar all, men problemet återstår ändå! =S  

Skärmavbild 2019-12-12 kl. 22.02.36.png

Skärmavbild 2019-12-12 kl. 22.04.16.png

Skärmavbild 2019-12-12 kl. 22.07.19.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Första gången ska du koppla databasen i programmet. Nästa gång klicka på den kopplade databasen i programmet (välj visa databaser i menyn). 
I all välmening tror jag du ska läsa manualen till SQLiteStudio, göra deras övningsexempel. 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...