Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Imac 8,1 Med madOS 10.7.5 uppgradera?


Jogglypufff
 Share

Rekommendera Poster

Hej!

 

skulle gärna vilja ha nyare OS på imacen går det?

försökt forska och läsa runt men får inte till det.

 

dosdude1 safari cant open när jag försöker ladda ner den senaste.

 

vad tycker ni ja ska göra? Vill kunna ladda ner appar som youtube Netflix mm. Går inte med detta gamla OS.

tänkt att montera ssd direkt efter om jag får till nyare OS, kan ja få till catalina?

 

tacksam

Marcus

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej ska testa det när jag kommer hem, allt är skit gammalt ju de ja har nu... kan inte göra ett skit

 

skall jag hitta OS i appstore?

 

nån annan som fått till nyare OS på en imac8,1 2007 ? 

 

Marcus

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett starkt tips är att skaffa en iMac 2011. Då gjorde Apple sin största uppgradering av sina datorer och alla blev ca 100% kraftfullare från 2010 till 2011. En 2011 har också Thunderbolt och dubbelt så snabb SATA-ansluning för hårddisken. En sådan med SSD och max RAM kommer att kännas nästan som en ny och kommer att fungera länge än. Med iMac 2012 kom USB 3 som tillåter billiga externa SSD. 2010 och tidigare är stenålder. 2011 och framåt är nutid. Typ.

...

Bifogar en bild som visar i grova drag skillnaden.

 

 

Skärmavbild 2019-12-05 kl. 10.00.28.png

Redigerad av Axelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Early 08 har jag. Men jag gjorde verktyget på min Mac mini. Det kan hända att det inte fungerar att göra i ett äldre operativsystem. Försök få tag på en annan nyare Mac.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inflikad fråga om IMac. NYKÖPSDAX?
har en 27-tum, sent 2009, intel core5. Kör med HighSierra, (går inte uppgradera högre). Har gott om minne (2T hårddisk o 12gb arbets), men idag fruktansvärt långsam. Starta tar 10-12 minuter innan går surfa, kolla e-post o skriva med. 
Dax byta upp sig kanske o bara använda som extrasskärm för laptop.
Men hur funkar det där med ssd? Skulle det snabba upp o förlänga livslängden på imacen...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 minuter sedan, svanen säger:

Inflikad fråga om IMac. NYKÖPSDAX?
har en 27-tum, sent 2009, intel core5. Kör med HighSierra, (går inte uppgradera högre). Har gott om minne (2T hårddisk o 12gb arbets), men idag fruktansvärt långsam. Starta tar 10-12 minuter innan går surfa, kolla e-post o skriva med. 
Dax byta upp sig kanske o bara använda som extrasskärm för laptop.
Men hur funkar det där med ssd? Skulle det snabba upp o förlänga livslängden på imacen...

SSD skulle dramatiskt förbättra prestandan. Senaste Catalina kan installeras med hjälp av ett verktyg: http://dosdude1.com/catalina/
Kolla bara att det inte finns några hårdvaruhinder för din dator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Snabbare lär den bli med SSD, i övrigt är det svårt att svara på, du lär snart bli varse att många program inte stöds..

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för snabba svar. 
men själva SSD, körs den via nån USB-sticka eller. Ja, ni ser hur amateur jag är...  Som extern hårddisk lr processor då?

Förresten Är väl Catalina osäker/buggig köra ännu, tycker sett här på forumet o andra platser ( inte vågat uppdatera på min MacBook Pro).

Redigerad av svanen
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

58 minuter sedan, svanen säger:

Tack för snabba svar. 
men själva SSD, körs den via nån USB-sticka eller. Ja, ni ser hur amateur jag är...  Som extern hårddisk lr processor då?

Förresten Är väl Catalina osäker/buggig köra ännu, tycker sett här på forumet o andra platser ( inte vågat uppdatera på min MacBook Pro).

Nej, SSD ska monteras internt där du idag har din hårddisk. Guide finns på Ifixit:

https://www.ifixit.com/Device/iMac_Intel_27"

Vill du inte ha Catalina så finns det även verktyg för Mojave:

http://dosdude1.com/mojave/

Känner du att du inte klarar av detta får du anlita någon eller köpa en ny dator.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, svanen säger:

Tack för snabba svar. 
men själva SSD, körs den via nån USB-sticka eller. Ja, ni ser hur amateur jag är...  Som extern hårddisk lr processor då?

Förresten Är väl Catalina osäker/buggig köra ännu, tycker sett här på forumet o andra platser ( inte vågat uppdatera på min MacBook Pro).

18 minuter sedan, Alix säger:

Nej, SSD ska monteras internt där du idag har din hårddisk. Guide finns på Ifixit:

https://www.ifixit.com/Device/iMac_Intel_27"

Vill du inte ha Catalina så finns det även verktyg för Mojave:

http://dosdude1.com/mojave/

Känner du att du inte klarar av detta får du anlita någon eller köpa en ny dator.

 

1 timme sedan, svanen säger:

Tack för snabba svar. 
men själva SSD, körs den via nån USB-sticka eller. Ja, ni ser hur amateur jag är...  Som extern hårddisk lr processor då?

Förresten Är väl Catalina osäker/buggig köra ännu, tycker sett här på forumet o andra platser ( inte vågat uppdatera på min MacBook Pro).

SVANEN.

Skapa egen tråd om du ska fortsätta skriva

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...