Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

BankID - SEB- verkar inte fungera


xyz123
 Share

Rekommendera Poster

Jag får inte längre BankID på kort från SEB att fungera. 

Läser inte in kortet. Tidigare (= före senaste uppdateringen av Catalina)

räckte det med att ansluta läsaren en andra gång för att få kortet accepterat. 

Använd hård o mjukvara:

MacBook Air (Retina, 13 tum, 2019) 

OS X Catalina 10.15.1

Drivrutin för Mac - senaste - ominstallerad - hämtad från SEB

BankID App - senaste - ominstallerad - hämtad från SEB

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad säger Bank-IDs support om problemet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Jag har givetvis laddat ner den drivrutin som hör till SEB-BankID-kortet!!! Innan jag testade igen och innan jag skrev inlägget. (Det har jag påpekat i mitt inlägg.) 

 

2. Det fungerar med Handelsbankens rutiner, drivrutin och bankid-app. Dvs jag har givetvis laddat ner Handelsbankens rutiner, installerat och startat om innan jag testade. 

 

OBS. SEB och Handelsbanken använder helt olika drivrutiner och kortläsare. Följaktligen måste man byta drivrutin om man byter kortläsare. 

 

3. Jag vet inte vad SEB säger om detta. Jag har inte frågat. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

34 minuter sedan, xyz123 säger:

3. Jag vet inte vad SEB säger om detta. Jag har inte frågat. 

De brukar bara hänvisa till Bank-ID-supporten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

48 minuter sedan, xyz123 säger:

1. Jag har givetvis laddat ner den drivrutin som hör till SEB-BankID-kortet!!! Innan jag testade igen och innan jag skrev inlägget. (Det har jag påpekat i mitt inlägg.) ...

Förlåt så mycket, jag missade det. Jag såg att drivrutinen var från 2013, så att det alls fungerar 2019 är väl ett mirakel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett tips är att byta till mobilt BankID på en surfplatta eller mobiltelefon. Fungerar så mycket bättre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håll dig till den kortläsare som fungerar. Den klarar båda korten. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 timmar sedan, RonnieL säger:

Ett tips är att byta till mobilt BankID på en surfplatta eller mobiltelefon. Fungerar så mycket bättre.

Handelsbanken kräver kort för vissa utföranden. Så bara mobilt id räcker inte. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

BankID på kort är ett gissel. Man använder det sällan. Bara typ när väldigt stora belopp ska hanteras och när man förnyar Mobilt BankID. Och mellan varje gång så har datorn uppdaterats 15 gånger. Man kanske bytt dator osv. Så varje gång det ska användas så inleds sessionen med krångel. 

  • Ledsen 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade samma problem och till slut fixade jag helt enkelt mobil Bank-ID på telefonen. Tog ju ett tag för att få hem ny kod osv, men har verkligen varit enklare sedan dess med överföringar! Någon som vet förresten hur det funkar med överföringar på röda dagar? Läste på en sida om lån att det kan funka med betalningar internt i en bank även på röda dagar. Men fattade inte alls villkoren. och vilka banker det gäller? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, emkrist säger:

Jag hade samma problem och till slut fixade jag helt enkelt mobil Bank-ID på telefonen. Tog ju ett tag för att få hem ny kod osv, men har verkligen varit enklare sedan dess med överföringar! Någon som vet förresten hur det funkar med överföringar på röda dagar? Läste på en sida om lån att det kan funka med betalningar internt i en bank även på röda dagar. Men fattade inte alls villkoren. och vilka banker det gäller? 

Ring din bank, de vet bäst.

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...