Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

LG 4 K till Mac mini 2018


Peter 99
 Share

Rekommendera Poster

Hej,

Funderar på att köpa denna skärmen och jag undrar om det finns ngn här som har erfarenhet av den. Ris och ros. Skall ha den till en Mini 2018. Bor i Malmö och tänker på ett inköp på Apple Emporia.

 

Tacksam för tips.

 

MVH Peter

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilken skärm talar vi om?

Det finns ju en uppsjö LG som klarar 4k.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ojsan det var en dålig rubrik! Visst är det Ultra Fine LG 4 K

 

 

Peter

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

Undrar lite hur det blir med 4 K upplösning och foton som jag skall redigera? Kameran jag har är hyfsat ny. Det är en Canon Eos 7 mark ll. Vad jag undrar har jag ngn nytta av att det är bra upplösning på skärm men kameran levererar Raw filer? Dum fråga kanske men eftersom jag inte vet själv undrar om ngn här har någon aning! Ni brukar ha koll på det tekniska!

Tacksam för svar!!

 

Peter

Redigerad av Peter 99
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 minuter sedan, Peter 99 säger:

Vad jag undrar har jag ngn nytta av att det är bra upplösning på skärm men kameran levererar Raw filer?

Det har inte med varandra att göra. Raw säger inget om upplösningen, dvs antalet pixlar. En stillbildskamera har alltid (mycket) fler pixlar än vad en skärm har, i varje fall om de är hyfsat lika gamla.

Men bra upplösning är bra för bildredigering, man ser detaljer lättare. :) 

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Toppen! Var osäker själv därav frågan. Det var en kompis som inte hade koll som trodde det, men nu vet jag och förhoppningsvis kommer en LG Ultrafine K 4 att inköpas så snart min ekonomi tillåter det! Känner att det kan bli min julklapp till mig själv ...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen,

 

Ännu en fråga: Vilket är egentligen bäst att köra med USB C eller Thunderbolt mellan skärm och Mini? Enl uppgifter följer det med en kabel av varje till skärmen. Minin jag har är en liten goding från 2018, som har både USB C och Thunderbolt.

 

Peter

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Dum fråga kanske är detta en beskrivning på datorns uttag eller vad skärmen klarar av? När jag tänker efter verkar det vara vad Minin klarar av. Stämmer det??

Skärmavbild 2019-12-04 kl. 21.20.53.png

Redigerad av Peter 99
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen,

 

Många frågor är det... Nu undrar jag hur är det egentligen att få skärmen levererad hem med bud? Finns det inte ngn risk att den pajar? Och om den pajar på transporten vad gör jag då?

Finns det ngn som har erfarenhet av detta??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du anmäler till transportören/chauffören och får skriftligt på att paketet var skadat när det anlände. Ta bilder.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Hej,

Har nu skärmen hemma men det har uppstått lite trubbel med den. Den laggar när jag tittar på Moderskeppets kurser och datorn blir mkt varm. Får även ett meddelande om minnes användning på FB.Det jag har idag är 16 gb Ram och jag trodde att det skulle räcka men tydligen inte. Jag undrar lite om jag kan lösa problemet med att uppgradera med mer Ram? Hur mkt behövs och vad kan det kosta? Jag vet att Apples Ram minne är dyra men jag vill inte rota i datorn själv så jag får nog lämna in den till Apple på Emporia.

Det gäller en Mini 2018 med 16 GB Ram och skärmen är en LG Ultra Fine 4 K.

Tacksam för svar och hjälp!!

 

Peter 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
26 minuter sedan, Peter 99 säger:

Får även ett meddelande om minnes användning på FB.Det jag har idag är 16 gb Ram och jag trodde att det skulle räcka men tydligen inte. 

16 GB borde ju räcka till det mesta. Kanske nåt annat som är fel?

 

Antar förresten att det är facebook och inte flashback du menar. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Menar Facebook inte Flashback.

 

Tycker oxå att 16 GB borde räcka, vet inte vad det kan vara annars.Tack för svar iaf!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

37 minuter sedan, Peter 99 säger:

Får även ett meddelande om minnes användning på FB.Det jag har idag är 16 gb Ram och jag trodde att det skulle räcka men tydligen inte. Jag undrar lite om jag kan lösa problemet med att uppgradera med mer Ram?

Du kollar i Apples Aktivitetskontroll, fliken Minne, längst ner i mitten där det står Växelfil. Där står hur mycket MER minne du behöver JUST NU.

 

Om där står 0 B så är det något annat som är fel. Kolla i de andra flikarna, exempelvis på CPU-användning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

31 minuter sedan, Telly82 säger:

Du kollar i Apples Aktivitetskontroll, fliken Minne, längst ner i mitten där det står Växelfil. Där står hur mycket MER minne du behöver JUST NU.

 

Om där står 0 B så är det något annat som är fel. Kolla i de andra flikarna, exempelvis på CPU-användning.

Har kollat Växelfilen och det står 1,07 Är det ett ok värde eller inte?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har kollat vxl filen under "gång" och den ligger på cirka 1,4. Ngt som jag tolkar att det är ett ok värde.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan ju även se vilka program/filer som "äter" mest minne.

Lägg gärna upp en bild med fallande ordning av det som äter mest.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Peter 99 säger:

Har kollat Växelfilen och det står 1,07 Är det ett ok värde eller inte?

 

1,07 vad för något? MB? GB?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var 1,05 GB och inget annat!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 minuter sedan, Peter 99 säger:

Det var 1,05 GB och inget annat!

Då skulle din dator i det läget vilja ha drygt 1 GB mer minne.

 

Hur går det med Stereotypens fråga/förslag? Alltså VAD som äter minne.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

24 minuter sedan, Telly82 säger:

Då skulle din dator i det läget vilja ha drygt 1 GB mer minne.

 

Hur går det med Stereotypens fråga/förslag? Alltså VAD som äter minne.

Jag är rätt less på mitt minne eller vad det nu kan vara, så jag droppar detta för denna gång. Tack för support så här långt och allt gott!?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...