Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Dela foton från Bilder till ett Facebookalbum


Staffe
 Share

Rekommendera Poster

Hejsan!

 

Någon som vet hur man skall gå till väga för att antingen dela foton från Bildprogrammet "Bilder" till ett befintligt Facebookalbum ? 

eller att helt enkelt från ett Album i Facebook lägga till foton från bilder?

Med vänliga hälsningar Staffan Heldner

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Från en iMac 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tidigare var Facebook integrerat på systemnivå i macOS som gjorde att man kunde lättare dela bilder på FB.

Nu är det borttaget så nu måste man exportera bilden från Bilder och sen lägga till den på FB

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, lappen71 säger:

Tidigare var Facebook integrerat på systemnivå i macOS som gjorde att man kunde lättare dela bilder på FB.

Nu är det borttaget så nu måste man exportera bilden från Bilder och sen lägga till den på FB

Nej, man behöver inte exportera bilden från Bilder. Det finns ett enklare sätt. :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Gå in på din profil på Facebook och välj Foton. 
  •  Välj Lägg till foto/video.
  • Nu öppnas en vanlig Finder-filruta med en lista till vänster med olika platser, enheter och genvägar osv...
  • Längst ner i listan, under Taggar, ska det finnas "Medier" och där ska "Bilder" finnas. 
  • Klicka på "Bilder", du kan nu välja Bilder eller Photo Booth. Välj Bilder. 
  • Leta fram dig till den bild du vill ladda upp, välj den och sen ladda upp. :)
Redigerad av Raphael
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

14 minuter sedan, Raphael säger:
  • Gå in på din profil på Facebook och välj Foton. 
  •  Välj Lägg till foto/video.
  • Nu öppnas en vanlig Finder-filruta med en lista till vänster med olika platser, enheter och genvägar osv...
  • Längst ner i listan, under Taggar, ska det finnas "Medier" och där ska "Bilder" finnas. 
  • Klicka på "Bilder", du kan nu välja Bilder eller Photo Booth. Välj Bilder. 
  • Leta fram dig till den bild du vill ladda upp, välj den och sen ladda upp. :)

Hej! Tack för ditt pedagogiska svar, men när jag klickade i Bilder under medier, så hände det ingenting. synknigen med Bilder-programmet verkar inte fungera. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

27 minuter sedan, Staffe säger:

Hej! Tack för ditt pedagogiska svar, men när jag klickade i Bilder under medier, så hände det ingenting. synknigen med Bilder-programmet verkar inte fungera. 

Då vet jag inte vad det är för fel, för det fungerar utmärkt för mig. Det är en standard Finder-filruta och det fungerar likadant i andra program med. Det är en standardfunktion i Finder. 

Prova att starta i säkert läge och sedan starta om, detta rensar diverse cachefiler etc. 

  • Håll ner shift-tangenten och starta datorn, fortsätt hålla ner tangenten några sekunder medan datorn startar upp. 
  • Logga in i systemet.
  • Logga ut. 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Raphael säger:

Nej, man behöver inte exportera bilden från Bilder. Det finns ett enklare sätt. :)

 

Det där var inte enkelt alls. Tidigare kunde man dela bilder direkt från Bilder eller Finder till FB och valfritt album.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

35 minuter sedan, lappen71 säger:

Det där var inte enkelt alls. Tidigare kunde man dela bilder direkt från Bilder eller Finder till FB och valfritt album.


Jag tycker det är enklare att Bilder finns i Finders fildialog än att exportera bilder först och sen leta upp dem i fildialogen för att ladda upp till Facebook. Bilder hanteras som typ en mapp i Finder, men man får förtitt av bilden innan man laddar upp den. Fungerar i alla forum, inte bara på Facebook. ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

14 minuter sedan, Raphael säger:


Jag tycker det är enklare att Bilder finns i Finders fildialog än att exportera bilder först och sen leta upp dem i fildialogen för att ladda upp till Facebook. Bilder hanteras som typ en mapp i Finder, men man får förtitt av bilden innan man laddar upp den. Fungerar i alla forum, inte bara på Facebook. ?

Är alla fall inte samma sak och lika enkelt när delningsfunktionen var inbyggt i macOS.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 timmar sedan, Staffe säger:

 

eller att helt enkelt från ett Album i Facebook lägga till foton från bilder?

Med vänliga hälsningar Staffan Heldner

Du högerklickar på bilden och väljer "Lägg till bild i Bilder"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 timmar sedan, lappen71 säger:

Är alla fall inte samma sak och lika enkelt när delningsfunktionen var inbyggt i macOS.

Det håller jag inte med dig om. 
I den gamla metoden var man i Bilder och där väljer bild och skickar till FB. För att se bilden sen så var du tvungen att gå till FB. 
 

i den nya metoden är man på FB, eller något annat forum eller program i datorn,  och där väljer bild i Bilder att hämta upp. Du behöver inte växla över från Bilder till FB etc för du är redan på FB. 
 

Med den nya metoden så sparar du ett steg jämfört med den gamla, och det kallar jag för både enklare och smidigare. ;) 


 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Raphael säger:

Det håller jag inte med dig om. 
I den gamla metoden var man i Bilder och där väljer bild och skickar till FB. För att se bilden sen så var du tvungen att gå till FB. 
 

i den nya metoden är man på FB, eller något annat forum eller program i datorn,  och där väljer bild i Bilder att hämta upp. Du behöver inte växla över från Bilder till FB etc för du är redan på FB. 
 

Med den nya metoden så sparar du ett steg jämfört med den gamla, och det kallar jag för både enklare och smidigare. ;) 


 

 

Nej du förstår inte. Den metoden jag pratar om var enklare oberoende vilket program,webbsida du var inne i så var delningsfunktionen integrerad på systemnivå. Detta är min åsikt och preferens något du inte kan ändra på. Detta var ett arbetssätt som var enklast för mig. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...