Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Bästa externa hårddisk för Mac


Nellia
 Share

Rekommendera Poster

Hej!

Vilken är bästa kompatibla hårdisken för Mac?

Jag vill helst slippa att hålla på att uppdatera osv. 

 

Jag har idag en WD passport hårddisk som nu inte längre fungerar med mina Mac:ar...

Jag har tidigare kört Time Machine på den äldre iMacen så det finns på hårddisken men fungerar inte på min MacBook Air nu.

Har läst i trådar här att det är struligt med WD hårddiskarna. 

 

En fråga: Kan jag radera innehållet på WD:n och föra över filer själv till den sen?

 

Tacksam för hjälp! 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska du ha en extern SSD?

https://macworld.idg.se/2.1038/1.622312/byta-extern-ssd-mac

 

Eller ska du ha en mekanisk disk?

I så fall kan du köpa i stort sett vad som helst av känt märke. Själv kör jag helst med Seagate.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du inte är så hemma i tekniken att formattatera din disk, så fråga efter en hårddisk som redan är formatterad för Mac.

Annars får du fråga igen, så vägleder vi  dig så att hårddisken anpassas efter  en Mac. 

Det är inte så svårt. 

 

Den tidigare disken du nämner och att den fungerade till din förra Mac, bör gå även till din MacBook Air.  Vad får du för meddelande om du ansluter den? 

Redigerad av Pocahontas
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Telly82 säger:

Ska du ha en extern SSD?

https://macworld.idg.se/2.1038/1.622312/byta-extern-ssd-mac

 

Eller ska du ha en mekanisk disk?

I så fall kan du köpa i stort sett vad som helst av känt märke. Själv kör jag helst med Seagate.

Jag är riktigt dålig på sånt här inser jag och vet inte skillnaden... 

Jag vill enkelt kunde säkerhetskopiera mina datorer och ev ha plats för foton. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Pocahontas säger:

Om du inte är så hemma i tekniken att formattatera din disk, så fråga efter en hårddisk som redan är formatterad för Mac.

Annars får du fråga igen, så vägleder vi  dig så att hårddisken anpassas efter  en Mac. 

Det är inte så svårt. 

 

Den tidigare disken du nämner och att den fungerade till din förra Mac, bör gå även till din MacBook Air.  Vad får du för meddelande om du ansluter den? 

Hur formaterar man sin disk?

Den är ju förberedd för mac vid inköp!

 

Jag minns inte vad det stod men det gick inte att säkerhetskopiera macbooken. WD:n behövde uppdateras eller var det var. Var ett tag sen och hade kontakt med WD support men fick ingen hjälp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Nellia säger:

Hej!

Vilken är bästa kompatibla hårdisken för Mac?

Jag vill helst slippa att hålla på att uppdatera osv. 

 

Jag har idag en WD passport hårddisk som nu inte längre fungerar med mina Mac:ar...

Jag har tidigare kört Time Machine på den äldre iMacen så det finns på hårddisken men fungerar inte på min MacBook Air nu.

Har läst i trådar här att det är struligt med WD hårddiskarna. 

 

En fråga: Kan jag radera innehållet på WD:n och föra över filer själv till den sen?

 

Tacksam för hjälp! 

 

https://forum.macworld.se/topic/185458-min-nya-macbook-pro-vill-inte-ta-emot-en-extern-hd/?do=findComment&comment=1922165

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aha, det jag glömt bort, att det var nåt tjall med WD:s hårddiskar.

 

Finns många länkar om du googlar formattera för Mac

https://support.apple.com/sv-se/HT208496

Tog en i högen, du får gärna återkomma när du köpt en och det är dags, men hör först på inköpsstället hue den är formatterad. Kjell & Co personal är kunniga på mac har jag märkt ? 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag brukar använda Skivverktyg som finns i mappen verktygsprogram för att formatera HD.

Är det någon här som har ett bättre förslag?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...
bjoernowitsch

Beklagar, men just nu har jag tappat tron på externa hårddiskar. Tre av mina diskar har nämligen gått hädan, och det hjälpte inte ens med Disk Drill när jag försökte rädda en av dem. Jag efterlyser därför någon molntjänst som är jättestor där jag kan lagar hur mycket data som helst. Fabrikaten på mina diskar är LaCie och Seagate. Just nu försöker jag rädda en Toshiba-disk som inte har gett upp än. Jag saknar möjligheten att bränna CD eller DVD för att lagra mina filer säkert, och att kunna stoppa i en skiva för att köra Skivverktyg när ingen hårddisk fungerar eller bär sig underligt åt.

Redigerad av bjoernowitsch
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2019-12-27 på 00:40, bjoernowitsch säger:

Beklagar, men just nu har jag tappat tron på externa hårddiskar. Tre av mina diskar har nämligen gått hädan, och det hjälpte inte ens med Disk Drill när jag försökte rädda en av dem. Jag efterlyser därför någon molntjänst som är jättestor där jag kan lagar hur mycket data som helst. Fabrikaten på mina diskar är LaCie och Seagate. Just nu försöker jag rädda en Toshiba-disk som inte har gett upp än. Jag saknar möjligheten att bränna CD eller DVD för att lagra mina filer säkert, och att kunna stoppa i en skiva för att köra Skivverktyg när ingen hårddisk fungerar eller bär sig underligt åt.

Luxstigt. Sedan jag började köra Mac i slutet på 90-talet har jag aldrig varit med om hårddiskhaveri. Aldrig. Då är ändå de tre sista Macarna jag köpt begagnade.

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2019-12-27 på 00:40, bjoernowitsch säger:

Beklagar, men just nu har jag tappat tron på externa hårddiskar. Tre av mina diskar har nämligen gått hädan, och det hjälpte inte ens med Disk Drill när jag försökte rädda en av dem. Jag efterlyser därför någon molntjänst som är jättestor där jag kan lagar hur mycket data som helst. Fabrikaten på mina diskar är LaCie och Seagate. Just nu försöker jag rädda en Toshiba-disk som inte har gett upp än. Jag saknar möjligheten att bränna CD eller DVD för att lagra mina filer säkert, och att kunna stoppa i en skiva för att köra Skivverktyg när ingen hårddisk fungerar eller bär sig underligt åt.

Med 100% säkerhet beror sett på handhavandefel. En extern ska man aldrig aldrig röra när man använder den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

40 minuter sedan, lappen71 säger:

Med 100% säkerhet beror sett på handhavandefel. En extern ska man aldrig aldrig röra när man använder den.

Gäller väl bara mekaniska diskar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

20 minuter sedan, Pocahontas säger:

Gäller väl bara mekaniska diskar?

Ja

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, lappen71 säger:

Med 100% säkerhet beror sett på handhavandefel. En extern ska man aldrig aldrig röra när man använder den.

Du är otroligt kategorisk utan att ens veta. Det kan vara så att han har haft maximal otur. Du kan ju börja med att fråga hur han har hanterat diskarna innan du slår till med släggan.:superirriterad: Det kan ju också ske strömspikar. Blixten kan också ge pulser på nätet som kan slå ut elektronik.

Redigerad av Axelman
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2019-12-27 på 00:40, bjoernowitsch säger:

...Jag saknar möjligheten att bränna CD eller DVD för att lagra mina filer säkert....

Hur tänker du nu? en extern usb-DVD-brännare för 300 kr finns att köpa. Riksarkivet avråder från dvd-r lagring, "ej lagringsbeständigt".

macOS på en bootbar usb-sticka ger dig Skivverktyg om ditt internet ligger nere och datorns hårddisk inte fungerar

I övrigt så gäller den gamla regeln: det finns bara två typer av hårddiskar:

  • trasiga
  • de som ännu inte är trasiga

det är därför man har backup i flera upplagor och gärna använder RAID vid extern lagring på NAS.

https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/cd-dvd-bluray/asus-sdrw-08d2s-u-lite-black/232181.8959/

https://riksarkivet.se/hantering-av-olika-medier

Sven

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

18 minuter sedan, Axelman säger:

Du är otroligt kategorisk utan att ens veta. Det kan vara så att han har haft maximal otur. Du kan ju börja med att fråga hur han har hanterat diskarna innan du slår till med släggan.:superirriterad: Det kan ju också ske strömspikar. Blixten kan också ge pulser på nätet som kan slå ut elektronik.

Och vad tror du svaret blir? Sanningen? 
Har själv haft sönder en extern hdd och det krävdes inte mycket yttre påverkan för att den skulle tacka för sig. Bärbara datorer med snurrdiskar har inbyggt skydd mot rörelse. Något billiga externa inte har. 
Ja jag är kategorisk för jag vet hur personer resonerar när något blir fel ”Jag har inte gjort något” ”Det blev bara så” ”Jag har inte tryckt på något”

 

Visst han kanske är den mest otursförföljda personen i Sverige när det kommer till externa hårddiskar....men det tror jag inte. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

52 minuter sedan, sefr säger:

Hur tänker du nu? en extern usb-DVD-brännare för 300 kr finns att köpa. Riksarkivet avråder från dvd-r lagring, "ej lagringsbeständigt".

macOS på en bootbar usb-sticka ger dig Skivverktyg om ditt internet ligger nere och datorns hårddisk inte fungerar

I övrigt så gäller den gamla regeln: det finns bara två typer av hårddiskar:

  • trasiga
  • de som ännu inte är trasiga

det är därför man har backup i flera upplagor och gärna använder RAID vid extern lagring på NAS.

https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/cd-dvd-bluray/asus-sdrw-08d2s-u-lite-black/232181.8959/

https://riksarkivet.se/hantering-av-olika-medier

Sven

Vad jag läst så har brända DVD-R kortare lagringsbeständighet än VHS-kassetter och vanliga kassettband som lagrats korrekt. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

40 minuter sedan, lappen71 säger:

Ja jag är kategorisk för jag vet hur personer resonerar när något blir fel ”Jag har inte gjort något” ”Det blev bara så” ”Jag har inte tryckt på något”

 

Visst han kanske är den mest otursförföljda personen i Sverige när det kommer till externa hårddiskar....men det tror jag inte. 

Det är ett otrevligt sätt att vara kategorisk mot folk. Det kan väl hända att det visar sig att du har rätt men du måste ju inte börja med att slå folk i huvudet.

  • Gilla 2
  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

bjoernowitsch

Möjligen kan felet vara glappkontakt i mina USB-hubbar, men när jag behövde köpa sådana, fanns det för litet att välja på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 months later...

Lånar tråden. Letar efter extern lagring på minst 1 TB. Jag antog att alla externa var SSD men så verkar inte vara fallet. Har kikat på denna från LaCie:

 

https://www.apple.com/se/shop/product/HKVD2ZM/A/lacie-rugged-1-tb-bärbar-hårddisk-med-usb-c-och-usb-30?fnode=c0d78eaa3af63ae7b0dc988eeb8cc4df6830e24e766599fb1e309726ec93f812b4584dbf1d78e80cdc9c52c151f41fe844874e6b90413333c0c786c149722ae0e880306e49ac08bebdc818cd54cad1311010afb825a2d4378bcd74c9c326ab0b

 

Menar de allvar med att man fortfarande använder snurrhårddisk?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

56 minuter sedan, vote säger:

Menar de allvar med att man fortfarande använder snurrhårddisk?

Till det priset, ja.

 

En (bra) SSD kostar det dubbla (i runda tal).

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4434329

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, vote säger:

Lånar tråden. Letar efter extern lagring på minst 1 TB. Jag antog att alla externa var SSD men så verkar inte vara fallet. Har kikat på denna från LaCie:

 

https://www.apple.com/se/shop/product/HKVD2ZM/A/lacie-rugged-1-tb-bärbar-hårddisk-med-usb-c-och-usb-30?fnode=c0d78eaa3af63ae7b0dc988eeb8cc4df6830e24e766599fb1e309726ec93f812b4584dbf1d78e80cdc9c52c151f41fe844874e6b90413333c0c786c149722ae0e880306e49ac08bebdc818cd54cad1311010afb825a2d4378bcd74c9c326ab0b

 

Menar de allvar med att man fortfarande använder snurrhårddisk?

Lagring per krona är vanlig disk oöverträffad. Än så länge. Så det beror ju på vad du ska ha disken till och vilka anslutningar du har.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 timmar sedan, Telly82 säger:

Till det priset, ja.

 

En (bra) SSD kostar det dubbla (i runda tal).

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4434329

Den verkar bra, tack!

 

4 timmar sedan, Axelman säger:

Lagring per krona är vanlig disk oöverträffad. Än så länge. Så det beror ju på vad du ska ha disken till och vilka anslutningar du har.

Lagra bilder, filmer och annat. Ska ha den i många år så tänker framtidssäkra med en SSD med bra överföringshastigheter.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 minuter sedan, vote säger:

Den verkar bra, tack!

 

Lagra bilder, filmer och annat. Ska ha den i många år så tänker framtidssäkra med en SSD med bra överföringshastigheter.

 

Ok.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 6 months later...

Köpte precis 2 st Samsung T7 Touch 500 Gb, skall fungera som back-up-diskar.

799kr/st - nästan halva ord.

  • Rösta upp 1
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...