Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Problem att installera om äldre version av macOS


Pappisen
 Share

Rekommendera Poster

Hej,

 

Som rubriken lyder så har jag svårt att installera om en äldre version av macOS. Idag har jag senaste versionen (10.15.1). 

Jag har följt Apples guide: https://support.apple.com/sv-se/HT204904

Jag använde kommandot Skift-Alternativ-⌘-R.

 

Allt går till en början fint. Jag får välja mitt trådlösa nätverk och välja att installera om macOS Sierra. Ett meddelande säger att Apple måste kontrollera min dators behörigheter (typ) och jag trycker på <Fortsätt>. Efter en kort stund kommer följande meddelande upp:  "installerarinformationen på återhämtningsservern är skadad".370D9027-5BD0-47C4-B4EF-E99EA1808F68_1_105_c.thumb.jpeg.c8d584f0af489d6e48acbbc7e64a694e.jpeg

 

Sierra är det OS som var installerat på datorn när jag köpte den.

Behöver jag radera startskivan, tro? Eftersom att felmeddelandet inte har någon felkod har jag inte lyckats hitta vad felet beror på och hur det kan lösas.

Ligger problemet hos Apple, kanske? "installerarinformationen på återhämtningsservern är skadad."

 

Tacksam för hjälp! Jag vet att det finns några riktiga Apple-experter som säkert har något bra att komma med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testat detta:

 

*Inne i installationskonsollen:

*Stäng av Wifi uppe till höger (ta ut ethernetkabel om du har den ansluten - datorn få inte vara ansluten till internet)

*Öppna Terminalen

*Skriv: date 

*Tryck enter, får du upp dagens datum så skriver du: date 080808082019

*Tryck enter, nu skall du ha det datum du precis slog in

*Stäng terminalen och fortsätt installationen utan internet

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

15 minuter sedan, Stereotypen säger:

Testat detta:

 

*Inne i installationskonsollen:

*Stäng av Wifi uppe till höger (ta ut ethernetkabel om du har den ansluten - datorn få inte vara ansluten till internet)

*Öppna Terminalen

*Skriv: date 

*Tryck enter, får du upp dagens datum så skriver du: date 080808082019

*Tryck enter, nu skall du ha det datum du precis slog in

*Stäng terminalen och fortsätt installationen utan internet

Helt otroligt! Det funkade ju! Åtminstone fram tills jag skulle välja vilken skiva jag vill installera på: det finns ingen att välja på. Jag har inte partionerat ssd:n eller gjort något annat. Inte heller raderat den. Vad blir lösningen på det steget? :)

 

 

3E2C5D63-AEA1-473A-864D-2234A2BBBAAC.jpeg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tillbaka till Skivverktyg, markera skivan, tryck på Radera, ge den ett namn, tryck på radera.

Avsluta skivverktyg och fortsätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

16 minuter sedan, Stereotypen säger:

Tillbaka till Skivverktyg, markera skivan, tryck på Radera, ge den ett namn, tryck på radera.

Avsluta skivverktyg och fortsätt.

 

12 minuter sedan, Alix säger:

Måste vara JHFS+, får inte vara APFS.


Vilken skiva ska jag välja? AppleAPFSMedia eller APPLE SSD SM01...?

Den verkar ju redan vara APFS. Ska jag välja JHFS+ i nåt steg när jag valt att radera disken?

BCAC4B0F-69C0-480D-ADFA-FCAE682B04FC.jpeg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

17 minuter sedan, Pappisen säger:

Vilken skiva ska jag välja? AppleAPFSMedia eller APPLE SSD SM01...?

Den verkar ju redan vara APFS. Ska jag välja JHFS+ i nåt steg när jag valt att radera disken?

BCAC4B0F-69C0-480D-ADFA-FCAE682B04FC.jpeg

Jag har inte gjort detta själv i recovery under just dessa förutsättningar, så jag får anta lite. Klicka på ”Apple SSD SM01...” i mitten och se om du kan formatera om (radera) denna till JHFS+ (Mac OS Extended (journalförd)). Ska vara GUID. Se dump som guide.

 

1273475550_dump1.png.31b76d2826add0842c61022becd544e9.png

Redigerad av Alix
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 minuter sedan, Alix säger:

Jag har inte gjort detta själv i recovery under just dessa förutsättningar, så jag får anta lite. Klicka på ”Apple SSD SM01...” i mitten och se om du kan formatera om (radera) denna till JHFS+ (Mac OS Extended (journalförd)). Ska vara GUID. Se dump som guide.

 

1273475550_dump1.png.31b76d2826add0842c61022becd544e9.png

Jag hittade detta på Apples Support-sida: Det verkar ju som att jag inte bör välja Extended?

 

7CC010ED-D824-4257-841D-E394C2773707.jpeg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag valde Extended då det var det enda jag kunde välja på. Det var dessutom förvalt. Nu hittades skivan av installatören och nu kör det på. Tack för all hjälp! Ni är fantastiska. 

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, Pappisen säger:

Jag hittade detta på Apples Support-sida: Det verkar ju som att jag inte bör välja Extended?

 

7CC010ED-D824-4257-841D-E394C2773707.jpeg

Apple säger alltså att om startskivan i datorn från början var formaterad med APFS så ska du inte välja Mac OS Extended. APFS blev standard först med High Sierra. Om Sierra var det som din dator kom med från början så var din startskiva Mac OS Extended, inte APFS. Så du ska formatera med Mac OS Extended när du vill köra Sierra. 

Det är datorer som kom med High Sierra och nyare som man inte ska formatera till Mac OS Extended.
 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Innan man installerar ett äldre operativsystem än vad som ligger i datorn, så måste man radera skivan. Man kan inte installera ett äldre ovanpå ett nyare. Så man måste tömma skivan så att det nyare är borta helt och hållet. 
 


 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 months later...
Lindapauline

Nu sitter jag med samma problem ovan & får samma felmeddelanden. Får inte fram terminalen! 
 

Ska jag även radera den som heter Apple disk image media? Se bild 

image.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...