Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Saker som saknas på MacOS jämfört med Windows


JohnBlund
 Share

Rekommendera Poster

11 minuter sedan, Alix säger:

Kan uttryckas som en liknelse:

 

Nu var ju Porsche före Tesla, så varför skulle Porsche anpassa sig efter Tesla? Är väl Tesla som ska anpassa sig efter Porsche istället. ;)Porsche och Tesla har inte ens samma drivpaket. Porsche har specialmotorer som Porsche haft sedan första Porschen 1948, som liggande svansmotor.

 

Fast Porsche gjorde inte så:

 

 

Nu återvänder Volkswagen till svansmotor och bakhjulsdrift i nya ID.3 - precis som gamla Porsche och bubbla konceptet. 
 

Att Apple har haft något sedan 1984 är inte automatiskt en anledning till att ändra det och göra som Windows. 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

37 minuter sedan, Alix säger:

Även kolumnvy (Miller Columns) borde implementeras i Windows och Linux.

Kan förresten tipsa om en riktigt bra utforskare för Windows med millerkolumner plus en massa annat, One Commander. Gratisversion utan reklam och 8 USD för pro-versionen:

 

https://www.microsoft.com/sv-se/p/one-commander/9nblggh4s79b?rtc=1#activetab=pivot:overviewtab

 

 

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 timmar sedan, Mattiasgbg säger:

Vad händer i Windows om klipper ut en fil och sedan inte klistrar in den?

Inget märkbart händer i alla fall, d.v.s. inget jag bryr mig om.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 timmar sedan, Raphael säger:

Så förklara då, varför skulle inte fornminne-tangenten fungera lika bra idag som 1984 och på vilket sätt är det mer optimalt att använda ctrl? 
 

Jag är uppvuxen med CP/M där man använde ctrl till allting. CP/M var föregångaren till DOS. Macen introducerade nya tangenter för bättre funktionalitet. Jag tycker det fungerar bra som det är nu. Jag förstår inte varför Mac ska ha samma kortkommandon som Windows. 

Själv har jag använt Windows hela mitt liv, nåja, inte hela mitt liv, men sedan 1993 eller nåt sånt. Sen har jag sedan 1996 eller nåt sånt kört olika varianter av Linux till och från eftersom jag var nyfiken på alternativ. Sedan 2011 så ville jag testa Mac så jag köpte en MBP,  men min ekonomi vände så jag sålde den efter bara 7 månader. Älskade den dock.

 

Sedan var jag tillbaka på Windows och Linux till och från till förra året så jag köpte Mac mini 2018.

 

Efter alla år med Windows och Linux så är man van med att CTRL-knappen är väldigt viktig. Det blir väldigt omtumlande då med Mac som istället har CMD-knappen som den "viktiga" knappen. Inte bara det, den sitter inte där CTRL-knappen normalt sitter, så det gör "knapp-minnet" helt förstört, så man kan inte bara utföra normala kommandon som man är van med.

 

Av den anledningen så har jag via system preferences och keyboard kastat om knapparna CMD och Control. PÅ så sätt kan jag använda den vanliga platsen för Control, men få betydelsen av CMD på MacOS.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, JohnBlund säger:

Själv har jag använt Windows hela mitt liv, nåja, inte hela mitt liv, men sedan 1993 eller nåt sånt. Sen har jag sedan 1996 eller nåt sånt kört olika varianter av Linux till och från eftersom jag var nyfiken på alternativ. Sedan 2011 så ville jag testa Mac så jag köpte en MBP,  men min ekonomi vände så jag sålde den efter bara 7 månader. Älskade den dock.

 

Sedan var jag tillbaka på Windows och Linux till och från till förra året så jag köpte Mac mini 2018.

 

Efter alla år med Windows och Linux så är man van med att CTRL-knappen är väldigt viktig. Det blir väldigt omtumlande då med Mac som istället har CMD-knappen som den "viktiga" knappen. Inte bara det, den sitter inte där CTRL-knappen normalt sitter, så det gör "knapp-minnet" helt förstört, så man kan inte bara utföra normala kommandon som man är van med.

 

Av den anledningen så har jag via system preferences och keyboard kastat om knapparna CMD och Control. PÅ så sätt kan jag använda den vanliga platsen för Control, men få betydelsen av CMD på MacOS.

Sen kan du ju skriva ut ett snyggt klistermärke för vardera tangent och sätta på så blir det riktigt coolt. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2019-11-23 på 12:20, Raphael säger:

Så förklara då, varför skulle inte fornminne-tangenten fungera lika bra idag som 1984 och på vilket sätt är det mer optimalt att använda ctrl? 
 

Jag är uppvuxen med CP/M där man använde ctrl till allting. CP/M var föregångaren till DOS. Macen introducerade nya tangenter för bättre funktionalitet. Jag tycker det fungerar bra som det är nu. Jag förstår inte varför Mac ska ha samma kortkommandon som Windows. 

Varför ställer du den frågan till mig?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2019-11-23 på 20:35, JohnBlund säger:

Inget märkbart händer i alla fall, d.v.s. inget jag bryr mig om.

Vilket, om jag fattar rätt, innebär att när en fil klipps ut så får man ingen feedback från användargränssnittet att klippoperationen lyckades. Eventuell feedback kommer först efter inklistring.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 timmar sedan, Mattiasgbg säger:

Vilket, om jag fattar rätt, innebär att när en fil klipps ut så får man ingen feedback från användargränssnittet att klippoperationen lyckades. Eventuell feedback kommer först efter inklistring.

Nej det är ju inte riktigt sant. Texten på filnamnet till den urklippta filen blir lite ljusare i färgen för att markera att den är urklippt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, JohnBlund säger:

Nej det är ju inte riktigt sant. Texten på filnamnet till den urklippta filen blir lite ljusare i färgen för att markera att den är urklippt.

 Om du först klipper ut en fil, och sedan en annan fil, kommer den första filens ljusa färg att försvinna då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

 Om du först klipper ut en fil, och sedan en annan fil, kommer den första filens ljusa färg att försvinna då?

Skrev fel först, det är inte texten som blir ljusare utan själva ikonen, men ja, klipper jag ut en annan fil så får den första jag klippte ut normalt utseende igen.

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...