Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Saker som saknas på MacOS jämfört med Windows


JohnBlund
 Share

Rekommendera Poster

Jag använder både MacOS och Windows och tycker båda har sina fördelar, men det finns uppenbara brister i MacOS.

 

T.ex. kan jag inte ta bort en fil i finder genom att markera den och trycka delete. Vad är det för dumheter? Alla vet att knappar på tangentbordet är mycket snabbare än att högerklicka på en fil och välja delete. Har försökt att hitta någon inställning för detta men misslyckats. Var tvungen att lägga in en app för det som heter Presbutan. Tack och lov löser det problemet, men att det inte finns inbyggt är ju helt galet.

 

En annan sak som jag inte hittat en bra lösning på är klippa och klistra filer eller text. I Windows kör man tangentbordskombinationen CTRL+X för att klippa ut och CTRL+V för att klistra in. Detta funkar inte med MacOS. Läste någon gång för ett tag sedan om hur man kunde göra istället, men funktionen var inte den samma så jag glömde bort det.

 

Kan tillägga att de funktioner jag nämner även funkar i Linux, men alltså inte MacOS. Någon som har en bra förklaring på varför Apple inte vill lägga till detta? Det vore konstigt om de inte jämför sitt os med Windows och Linux, för det gör dom säkerligen och då borde detta vara funktioner som dom borde lagt till för 15 år sedan.

 

Redigerad av JohnBlund
  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Radera filer gör du med CMD-backspace, skönt med lite säkerhet.
CMD-X CMD-V för text har fungerat sedan 1984.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, Hummel säger:

Radera filer gör du med CMD-backspace, skönt med lite säkerhet.
CMD-X CMD-V för text har fungerat sedan 1984.

Det funkar inte för mig för att flytta filer.

Markerar en fil, trycker command+x byter fönster, trycker command+v, inte ett piss händer.

 

command+backspace funkade dock, men nu när jag ändå använder Presbutan för att kunna ta bort filer med vanliga deleteknappen så fortsätter jag nog med det.

Redigerad av JohnBlund
  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att flytta en fil, markera den och tryck cmd+C. Gå sedan till den mapp dit du vill flytta den och tryck alt+cmd+V. 

  • Gilla 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

28 minuter sedan, Mattis.se säger:

För att flytta en fil, markera den och tryck cmd+C. Gå sedan till den mapp dit du vill flytta den och tryck alt+cmd+V. 

Tack, det funkade mycket bättre än hummels förslag :)

 

Aningen krångligare än Windows, men jag ska nog kunna vänja in det efter ett tag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu var ju Mac före Windows, så varför skulle Mac anpassa sig efter Windows? Är väl Windows som ska anpassa sig efter Mac istället. ;)Mac och Windows har inte ens samma tangentbord. Mac har specialtangenter som Mac haft sedan första Macen 1984, som cmd tangenten med symbolen för fornminne. 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror många likt mig är uppvuxen med PC. De som är "så gamla" som mig började med DOS och sedan Windows 3.11 efter det.

 

Vi var vana med att göra allt via tangentbordet.

 

Jag hade önskat att det fanns en standard för många tangentbordskombinationer.

Ja det finns i princip en standard och det är den som både Windows och alla Linuxdistributioner använder.

 

MacOS går tyvärr mot strömen. Inte bara på tangentbordskombinationer, men sådant som att USB är standard, men Apple väljer lightning istället. Hela världens mobiltillverkare (och dom är väldigt många) använder USB av något slag, men apple går emot strömen.

 

Jag minns innan smart phone tiden, då var det ett helvete. Någon hade Nokia, någon hade Alcatel, någon hade Ericsson osv osv och ingen laddare passade till den andre. Tack och lov kom USB-standarden för laddning och alla tillverkare i hela världen följde efter utom Apple som vägrade gå med på den standarden.

 

Känns som "suck", varför inte bara göra som alla andra så att vi slipper problem? Det är inte direkt så att lightning erbjuder något som inte USB-C gör, så varför?

Redigerad av JohnBlund
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testat Fn+backspace?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

32 minuter sedan, JohnBlund säger:

MacOS går tyvärr mot strömen. Inte bara på tangentbordskombinationer, men sådant som att USB är standard, men Apple väljer lightning istället. Hela världens mobiltillverkare (och dom är väldigt många) använder USB av något slag, men apple går emot strömen.

 

Jag minns innan smart phone tiden, då var det ett helvete. Någon hade Nokia, någon hade Alcatel, någon hade Ericsson osv osv och ingen laddare passade till den andre. Tack och lov kom USB-standarden för laddning och alla tillverkare i hela världen följde efter utom Apple som vägrade gå med på den standarden.

 

Känns som "suck", varför inte bara göra som alla andra så att vi slipper problem? Det är inte direkt så att lightning erbjuder något som inte USB-C gör, så varför?

Nu är jag intet på något vis en expert på det här, men apropå kontakt-standarden så kom väl USB-c kontakten ändå rätt så många år efter Lightning.....

 

Min åsikt är då att Apples Lightning-kontakt varit rätt överlägsen den gamla USB-kontakten, bara att trycka in den utan att fundera över hur..

 

Jag kan väl däremot hålla med om att jag idag inte märker stor skillnad på att använda iPad pro’n med USB-c emot iPhone’n med Lightning..

 

Så nog skulle de i dagens läge kunna gå över till enbart USB-c... Eller.. finns det fördelar med Lightning ännu?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

37 minuter sedan, JohnBlund säger:

Tror många likt mig är uppvuxen med PC. De som är "så gamla" som mig började med DOS och sedan Windows 3.11 efter det.

 

Vi var vana med att göra allt via tangentbordet.

 

Jag hade önskat att det fanns en standard för många tangentbordskombinationer.

Ja det finns i princip en standard och det är den som både Windows och alla Linuxdistributioner använder.

 

MacOS går tyvärr mot strömen. Inte bara på tangentbordskombinationer, men sådant som att USB är standard, men Apple väljer lightning istället. Hela världens mobiltillverkare (och dom är väldigt många) använder USB av något slag, men apple går emot strömen.

 

Jag minns innan smart phone tiden, då var det ett helvete. Någon hade Nokia, någon hade Alcatel, någon hade Ericsson osv osv och ingen laddare passade till den andre. Tack och lov kom USB-standarden för laddning och alla tillverkare i hela världen följde efter utom Apple som vägrade gå med på den standarden.

 

Känns som "suck", varför inte bara göra som alla andra så att vi slipper problem? Det är inte direkt så att lightning erbjuder något som inte USB-C gör, så varför?

Det heter strömmen. 
Sen är det ju inte alla Android telefoner som har USB-C. 
Förövrigt tycker jag vanliga mini-USB kablar har sämre hållbarhet, kontakten är klenare och har större risk att bli böjd. Kontakten slits ut snabbare vilket gör att mobilen inte laddas till slut. Har haft flera Android telefoner och originalkablarna som följde med har aldrig hållit mer än max 1 år, undantag för en Motorola kabel och en från Sony som hållit i 4 år. Sen är mini-USB i olika utföranden också. Har köpt många tredjepartskablar som helt enkelt inte fungerat, dyra som billiga. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 timmar sedan, JohnBlund säger:

Tack, det funkade mycket bättre än hummels förslag :)

 

Aningen krångligare än Windows, men jag ska nog kunna vänja in det efter ett tag.

Mitt förslag fungerar och har fungerat sedan 1984 på Mac! Att kopiera filer är en annan sak än att kopiera text. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 timmar sedan, iMarc säger:

Det heter strömmen. 
Sen är det ju inte alla Android telefoner som har USB-C. 
Förövrigt tycker jag vanliga mini-USB kablar har sämre hållbarhet, kontakten är klenare och har större risk att bli böjd. Kontakten slits ut snabbare vilket gör att mobilen inte laddas till slut. Har haft flera Android telefoner och originalkablarna som följde med har aldrig hållit mer än max 1 år, undantag för en Motorola kabel och en från Sony som hållit i 4 år. Sen är mini-USB i olika utföranden också. Har köpt många tredjepartskablar som helt enkelt inte fungerat, dyra som billiga. 

Jag har bara kört Anroidtelefoner sedan första Samsung Galaxy kom ut. Har aldrig varit med om att sladd eller kontakt gått sönder. Dock har jag aldrig använt en telefon längre än 2 år innan jag har bytt.

 

USB-C var att stort kliv upp. Att inte behöva bry sig om vilket håll man vänder är så klart bra och så borde det varit redan från början, men nu är det i alla fall så. Idag har väl i stort sätt alla Android USB-C (om man köper en ny telefon) så behöver man en laddare om man glömt sin egen så är det inga problem.

 

Men kollar man på en modern Mac så har de ju kombinerad lightning och USB-C. T.ex. min MacMini 2018 har så, så då vore det ju lämpligt om iPhones också kör med det.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, JohnBlund säger:

...

Men kollar man på en modern Mac så har de ju kombinerad lightning och USB-C. T.ex. min MacMini 2018 har så...

 

 

säkert? thunderbolt 3 är en anslutningsteknik som har blixt som symbol. Lightning-kontakten på iPhone är något helt annat.

https://m3.idg.se/2.1022/1.713029/usb-c-thunderbolt-3

i sakfrågan: borde alla sorters telefoner och telefonladdare ha samma kontakter och standarder? ja det tycker jag.

Borde alla snabbladdare följa samma protokoll? ja!

Borde alla induktionsladdare fungera på alla nya telefoner? ja.  Smidig teknik, IKEAS laddare fungerar perfekt på en iPhone 11 i familjen.

i andra frågan: borde alla kommandon vara likadana i alla operativsystem? Nej det tycker jag inte är nödvändigt. I UK kör bilarna på vänster sida, i Sverige på höger. I Thailand har man inte mjölk i vuxenmaten, i Sverige har man det ofta. På svenska vrider man på huvudet när man menar nej, i andra kulturer kan det betyda ja. Talar jag svenska i Rom är det inte säkert jag får som jag vill.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som omväxling kan jag nämna något som både Linux-distributörerna och Microsoft gärna får "stjäla" från macOS:  spring-loaded folders, så troligt jäkla smidigt:

 

 

 

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

24 minuter sedan, sefr säger:

säkert? thunderbolt 3 är en anslutningsteknik som har blixt som symbol. Lightning-kontakten på iPhone är något helt annat.

https://m3.idg.se/2.1022/1.713029/usb-c-thunderbolt-3

i sakfrågan: borde alla sorters telefoner och telefonladdare ha samma kontakter och standarder? ja det tycker jag.

Borde alla snabbladdare följa samma protokoll? ja!

Borde alla induktionsladdare fungera på alla nya telefoner? ja.  Smidig teknik, IKEAS laddare fungerar perfekt på en iPhone 11 i familjen.

i andra frågan: borde alla kommandon vara likadana i alla operativsystem? Nej det tycker jag inte är nödvändigt. I UK kör bilarna på vänster sida, i Sverige på höger. I Thailand har man inte mjölk i vuxenmaten, i Sverige har man det ofta. På svenska vrider man på huvudet när man menar nej, i andra kulturer kan det betyda ja. Talar jag svenska i Rom är det inte säkert jag får som jag vill.

 

Ursäkta, jag som blandar ihop lightning och Thunderbolt. Det har ju trots allt väldigt liknande namn om man ser till betydelsen :)

 

Varför borde inte kommandon vara detsamma på alla operativsystem? Jag inser att det troligen aldrig kommer inträffa, men vore det inte mycket enklare för alla om man kunde sätta sig på en Windowsdator, en Mac eller Linux och använda samma kommandon? Ser inte varför det skulle kunna vara något negativt.

 

Borde alla i hela världen köra på samma sida? Ja, varför inte? Är ju bara en fördel när man förflyttar sig mellan länder.

Körde i somras i England och visst gick det, men inte utan att man kände sig nervös och var nära på att göra ett misstag.

 

När det gäller mat så tycker jag däremot att det är bra att olika länder har olika mat. 

 

Gällande språk däremot så skulle jag absolut föredra om alla i världen pratade samma språk och då förslagsvis engelska.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ska allt vara lika överallt? onödigt mycket tid skulle användas för att nå konsensus. Ska min mat vara lika saltad som din? Men när vi samarbetar är det bra om våra grejor fungerar ihop. Samma spårvidd på järnväg Sverige-Danmark-Tyskland t ex. Men kanske inte behöver vara samma i Australien. Men nätspänning 110 eller 230 V, växelström 50 eller 60 Hz kan ju göra att många produkter behöver tillverkas i olika varianter. Jag behöver inte spela på samma sätt på en orgel och på ett piano. Jag behöver inte prata på samma sätt med min svärmor som med mina barnbarn. Jag tycker det är bättre att macOS och Windows försöker utveckla funktioner som jag gillar än att allt ska vara lika. Men det är klart, fungerar kommando på samma sätt så blir allt enklare, startsträckan kortare. Det är inte bra om varje trafikant kör på den sida den gillar bäst.

  • Gilla 1
  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

33 minuter sedan, Erik1900 säger:

Som omväxling kan jag nämna något som både Linux-distributörerna och Microsoft gärna får "stjäla" från macOS:  spring-loaded folders, så troligt jäkla smidigt:

 

Spoiler

 

 

Även kolumnvy (Miller Columns) borde implementeras i Windows och Linux.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

14 timmar sedan, Raphael säger:

Nu var ju Mac före Windows, så varför skulle Mac anpassa sig efter Windows? Är väl Windows som ska anpassa sig efter Mac istället. ;)Mac och Windows har inte ens samma tangentbord. Mac har specialtangenter som Mac haft sedan första Macen 1984, som cmd tangenten med symbolen för fornminne. 

Det kan vara vettigt att titta på hur andra löser problem och lära sig av det ibland. Att en lösning fungerade 1984 betyder inte att det är en optimal lösning.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

15 timmar sedan, JohnBlund säger:

Det funkar inte för mig för att flytta filer.

Markerar en fil, trycker command+x byter fönster, trycker command+v, inte ett piss händer.

 

command+backspace funkade dock, men nu när jag ändå använder Presbutan för att kunna ta bort filer med vanliga deleteknappen så fortsätter jag nog med det.

Vad händer i Windows om klipper ut en fil och sedan inte klistrar in den?

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Det kan vara vettigt att titta på hur andra löser problem och lära sig av det ibland. Att en lösning fungerade 1984 betyder inte att det är en optimal lösning.

Kan uttryckas som en liknelse:

 

Nu var ju Porsche före Tesla, så varför skulle Porsche anpassa sig efter Tesla? Är väl Tesla som ska anpassa sig efter Porsche istället. ;)Porsche och Tesla har inte ens samma drivpaket. Porsche har specialmotorer som Porsche haft sedan första Porschen 1948, som liggande svansmotor.

 

Fast Porsche gjorde inte så:

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

20 minuter sedan, Alix säger:

Även kolumnvy (Miller Columns) borde implementeras i Windows och Linux.

Smaksak kanske men imo så förtar spring-loaded folders lite av grejen med millerkolumner. Äldre Windows-versioner hade ju utforskare med kolumnvy som inte var riktigt samma sak men nästan.

Misstänker att båda funktionerna är så hårt förknippade med finder att andra OS-tillverkare inte vågar kopiera dem till sina system.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

21 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Det kan vara vettigt att titta på hur andra löser problem och lära sig av det ibland. Att en lösning fungerade 1984 betyder inte att det är en optimal lösning.

Så förklara då, varför skulle inte fornminne-tangenten fungera lika bra idag som 1984 och på vilket sätt är det mer optimalt att använda ctrl? 
 

Jag är uppvuxen med CP/M där man använde ctrl till allting. CP/M var föregångaren till DOS. Macen introducerade nya tangenter för bättre funktionalitet. Jag tycker det fungerar bra som det är nu. Jag förstår inte varför Mac ska ha samma kortkommandon som Windows. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...