Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

iPhoto försvann vid uppgradering, till Catalina, hur göra?


Tor Åge Bringsværd
 Share

Rekommendera Poster

Tor Åge Bringsværd

Visste at programmet iphoto ville bli borte når jeg oppgraderte til Catalina. Men trodde feilaktig at fotoene ville bli overført til Bilder. Jeg har alltid vært nøye med å ta sikkerhetskopier. Trodde de gamle bildene i hvert fall ville bli tatt vare på der? Hvor på maskinen finnes de nå? Eller er de gone forever? 

Tor Åge

Redigerad av Pocahontas
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tar du inte backup innan du uppgraderade? 

TimeMachine?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tor Åge Bringsværd

Jeg tok vanlig sikkerhetskopi med Time Machine. Men tok ingen spesiell backup av iphoto...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

16 minuter sedan, Tor Åge Bringsværd säger:

Visste at programmet iphoto ville bli borte når jeg oppgraderte til Catalina. Men trodde feilaktig at fotoene ville bli overført til Bilder. Jeg har alltid vært nøye med å ta sikkerhetskopier. Trodde de gamle bildene i hvert fall ville bli tatt vare på der? Hvor på maskinen finnes de nå? Eller er de gone forever? 

Tor Åge

De borde ligga i samma mapp som innan uppdateringen. Normalt sett ligger de i mappen bilden i din användarmapp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

16 minuter sedan, Tor Åge Bringsværd säger:

Visste at programmet iphoto ville bli borte når jeg oppgraderte til Catalina. Men trodde feilaktig at fotoene ville bli overført til Bilder. Jeg har alltid vært nøye med å ta sikkerhetskopier. Trodde de gamle bildene i hvert fall ville bli tatt vare på der? Hvor på maskinen finnes de nå? Eller er de gone forever? 

Tor Åge

Öppna Bilder med alt-tangenten nedtryckt. Då får du upp en dialogruta att välja bibliotek. Klicka på Annat bibliotek... nere till vänster. Bläddra till Iphoto-biblioteket (Användare > Bilder). Sedan konverteras det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tor Åge Bringsværd

Velsignet være deg og hele forumet! Det gikk som du sa. Men de kom hulter til bulter, så det blir et styr å legge dem i riktige mapper /album. Men tusen takk Alix!

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra Tor Åge att du tog upp detta ämne!

 Själv har jag inte uppgraderat till Catalina, och heller inte flyttat mina bilder från iPhoto till Bilder, men nu är det gjort.

(Tack Alix) 

Använder visserligen inte Bilder  heller numera, utan låter Bildinsamling hämta mina bilder och lägga i månadsmappar jag själv skapat.  

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Redigerade din rubrik Tor Åge

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur det blir beror på hur man sorterat dem i iPhoto. Om man använt stjärnbetyg så stödjer inte Bilder det. Men har man lagt bilderna i olika mappar inuti iPhoto så kommer det med så. Det har fungerat för mig. 
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tor Åge Bringsværd

Joda, jeg ser det nå. Alt er vakkert og ingenting er vondt. Endelig!

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

32 minuter sedan, Raphael säger:

Om man använt stjärnbetyg så stödjer inte Bilder det.

Fortfarande inte??? :tappahakan:

Den funktionen använder jag jättemycket.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra att det löste sig.

Hm, ja, jag kan nog inte ta steget till Catalina då jag (och min fru) använder iPhoto och Aperture fortfarande. Jag har Bilder också, som jag importerat en del till från en film/foto-kamera, så jag har vant mig sakteliga, men kombinationen iPhoto-Aperture är svårslagen då de kan arbeta med samma bibliotek och klarar det mesta en amatör som jag behöver. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bilder kan man utöka genom att addera plug-in komponenter, som adderar extra funktionalitet. Sedan kan Bilder köra externa program - man kan alltså inuti Bilder anropa ett externt program som jobbar med bilden och sen när man stängt det externa programmet så har man den redigerade bilden i Bilder. 
 

Jag kör Bilder ihop med Pixelmator och Luminar. Jag har även Affinity Photos, som jag använder ibland. 

 

Redigerad av Raphael
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, Raphael säger:

Sedan kan Bilder köra externa program - man kan alltså inuti Bilder anropa ett externt program som jobbar med bilden och sen när man stängt det externa programmet så har man den redigerade bilden i Bilder. 

Det kan iPhoto också.

 

3 minuter sedan, Raphael säger:

Bilder kan man utöka genom att addera plug-in komponenter, som adderar extra funktionalitet

Som betygen i iPhoto?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2019-11-23 på 19:39, Telly82 säger:

Det kan iPhoto också.

 

Som betygen i iPhoto?


Nu har jag inte testat alla plug-ins och filter etc som finns att addera till Bilder, men de jag har är Skylums, utvecklarna av Luminar. Det är brusfiltrering, HDR och andra funktioner som är smidigt när man inte vill öppna bilden i ett externt program.

 

Jag har även Pixelmator filter och effekter som plug-ins i Bilder. 

 

Plug-ins eller extensions, är integrerade i Bilders användarmiljö. Mycket smidigt. 
 

Här är en genomgång av fler... 

https://www.mimeophotos.com/blog/best-mac-photo-extensions

 

Och en bra sak, som många kanske inte vet om, är att i Bilder kan man ha olika bibliotek där man kan ha vissa på synk till iCloud och andra inte. 
 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2019-11-22 på 13:01, Telly82 säger:

Fortfarande inte??? :tappahakan:

Den funktionen använder jag jättemycket.


Det stämmer att Bilder inte har stjärnbetyg som iPhoto har, däremot så har Bilder keywords/nyckelord. Flaggor och stjärnbetyg som fanns i iPhoto är omgjorda till keywords/nyckelord, så ens markering är kvar men de fungerar på ett annat sätt. Nyckelorden för bilderna hittar man på Visa Info för en bild, där kan man visa de nyckelord som finns och man kan lägga till egna. Om bilden är från iPhoto och hade ett stjärnbetyg så ska det finnas ett nyckelord där som indikerar det stjärnbetyg det hade i iPhoto. 

Sen kan man skapa smarta album som sorterar efter nyckelord, så man kan skapa en sortering efter "5 stars" till exempel. Men visst, det blir inte lika visuellt med ord som med bilder på stjärnor. 
 

Redigerad av Raphael
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 minuter sedan, Raphael säger:


Det stämmer att Bilder inte har stjärnbetyg som iPhoto har, däremot så har Bilder keywords/nyckelord. Flaggor och stjärnbetyg som fanns i iPhoto är omgjorda till keywords/nyckelord, så ens markering är kvar men de fungerar på ett annat sätt. Nyckelorden för bilderna hittar man på Visa Info för en bild, där kan man visa de nyckelord som finns och man kan lägga till egna. Om bilden är från iPhoto och hade ett stjärnbetyg så ska det finnas ett nyckelord där som indikerar det stjärnbetyg det hade i iPhoto. 

Sen kan man skapa smarta album som sorterar efter nyckelord, så man kan skapa en sortering efter "5 stars" till exempel. Men visst, det blir inte lika visuellt med ord som med bilder på stjärnor. 
 

I iPhoto satte man stjärnbetyg med snabbkommandon (CMD-0 till CMD-5), vilket är snabbt och enkelt.

Hur sätter man nyckelordet 5 stjärnor (eller 4 eller 3) på en bild i Bilder?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

17 minuter sedan, Telly82 säger:

I iPhoto satte man stjärnbetyg med snabbkommandon (CMD-0 till CMD-5), vilket är snabbt och enkelt.

Hur sätter man nyckelordet 5 stjärnor (eller 4 eller 3) på en bild i Bilder?

Du markerar bild/bilder, trycker cmd + I (eller väljer infoknappen i verktygsraden), och skriver sedan in ”5 stjärnor” under nyckelord, följt av kommatecken (det blir då en sökbar tagg).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Alix säger:

Du markerar bild/bilder, trycker cmd + I (eller väljer infoknappen i verktygsraden), och skriver sedan in ”5 stjärnor” under nyckelord, följt av kommatecken (det blir då en sökbar tagg).

Jämfört med att trycka ner två tangenter på tangentbordet när man ska gå igenom några hundra bilder i taget, så lämnar detta en hel del att önska. :(

 

Men tack för svaret. :) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, Telly82 säger:

Jämfört med att trycka ner två tangenter på tangentbordet när man ska gå igenom några hundra bilder i taget, så lämnar detta en hel del att önska. :( ...

Jo, jag förstod nog att det var denna kommentar du egentligen ville få chansen att skriva. ;) 

 

Just nu, Telly82 säger:

... Men tack för svaret. :) 

Så lite så.

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Alix säger:

För egen del använde jag Bilder (och innan dess Iphoto) fram till årsskiftet 2018/19 men sedan dess enbart Google foto.

@Alix

“Google Foto:

Säkerhetskopiera ett obegränsat antal foton och videor gratis, upp till 16 MP och 1080p HD. Få tillgång till dem från vilken telefon, surfplatta eller dator som helst på photos.google.com – dina foton är skyddade och alltid med dig.”

 

Gratis för vem som helst och alla människor i hela världen !! ……….. MEN VAD ÄR HAKEN ??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2019-11-22 på 20:58, poi ran säger:

..
Hm, ja, jag kan nog inte ta steget till Catalina då jag (och min fru) använder iPhoto och Aperture fortfarande. Jag har Bilder också, som jag importerat en del till från en film/foto-kamera, så jag har vant mig sakteliga, men kombinationen iPhoto-Aperture är svårslagen då de kan arbeta med samma bibliotek och klarar det mesta en amatör som jag behöver. 

Här är en till som fortfarande kör Aperture med flera bibliotek på sammanlagt 1,5-2 TB (på MBP 17” late 2011 El Capitan). Har även ett antal Mac Mini varav två snabbare med i7 + SSD Detta kommer förr eller senare inte att gå i det långa loppet.

 

I din profil med uppräknade Appleprylar ser det ut som om du kör olika Mac OS på olika externa (??) SSD-diskar på två gamla datorer (2008 o 2009). Har jag förstått rätt? I vilket operativsystem kör du då Aperture? Är det El Capitan eller möjligen Sierra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

24 minuter sedan, redtop2 säger:

@Alix

“Google Foto:

Säkerhetskopiera ett obegränsat antal foton och videor gratis, upp till 16 MP och 1080p HD. Få tillgång till dem från vilken telefon, surfplatta eller dator som helst på photos.google.com – dina foton är skyddade och alltid med dig.”

 

Gratis för vem som helst och alla människor i hela världen !! ……….. MEN VAD ÄR HAKEN ??

Google använder dina vanor och informationen som bilderna ger för att öka sina intäkter och företagsutveckling i övrigt. Om man inte vet att att man är produkten när det gäller Google så behöver man läsa på om företagets affärsidé. Om det kan man tycka vad man vill men för egen del så uppskattar jag tjänsterna mer än jag stör mig på affärsidén som sådan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, affärsidén är ju känd, men i dag kan man inte vara säker på någonting längre.....Det är väl bara att utnyttja gratiserbjudandet så länge det finns tillgängligt..."De e bare å åk" som Stenmark skulle ha sagt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...