Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Störningar i OS


BeRo
 Share

Rekommendera Poster

Har tre problem med min iMac:

 

macOS Catalina version: 10.15.1

iMac 27" sent 2013

3,2 GHz Quad-Core Intel i5

16 GB minne

 

1) Mail låser sig och datorn

Både i denna OS-version och tidigare, har Mail ofta häng sig. Det står "Mail" i raden längst upp men inget mail visas, måsta tvångsavsluta det och starta om programmet. Likaså tvingas jag ofta tvångsavsluta mail för att kunna stänga av dator. Det tycks då ligga dolt i bakgrunden...

 

2) Anteckningar låser sig och datorn

Som ovan avs olika versioner, men här låser ofta programmet hela datorn - direkt och total. Dvs det är svårt att ens komma till läget där det går att tvångsavsluta programmet.

 

Dessa två fel har hängt med sedan "urminnes tid".

 

3) Upptäckte idag att jag har dubletter av flertalet program under fliken "program". Finns ingen koppling mellan deras datum, då de skapats och senast använts. Går inte heller att radera. Jag var tvungen att göra en backupp från iCloud i somras - om detta kan påverkat.

 

 

 

Redigerad av BeRo
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Backup från iCloud med macOS? Det är omöjligt. Finns ingen sådan funktion.

 

Angående Mail så skulle jag ta bort att alla konton och lägga till dom manuellt igen. Låter som att den är problem med kontakten till mailservrarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

i ditt fall skulle jag tömma hårddisken, helt enkelt radera/formatera och sen installera om program manuellt, inte från en säkerhetskopia. Och sen få dokument tillbaka genom att koppla upp iCloud Drive för jag antar du har mappen Dokument där. 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, lappen71 säger:

Backup från iCloud med macOS? Det är omöjligt. Finns ingen sådan funktion.

 

Angående Mail så skulle jag ta bort att alla konton och lägga till dom manuellt igen. Låter som att den är problem med kontakten till mailservrarna.

Tack "lappen71" för svar!

 

Vet att det vart strul ngn gång i sommar då jag "kopplade loss" en win-dator från iCloud och hela iCloud försvann... Men lyckades få tillbaka det från backupp som tydligen sparas en tid efter att man raderat från iCloud.

 

Men det hände också något i samband med att Catalina installerades. Fick två frågor/felmeddelanden om åtgärder som inte kunde genomföras och filer som inte kunde återställas - fattade aldrig vad det var. Först nu idag upptäckte jag alla dessa dubletter. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, Raphael säger:

i ditt fall skulle jag tömma hårddisken, helt enkelt radera/formatera och sen installera om program manuellt, inte från en säkerhetskopia. Och sen få dokument tillbaka genom att koppla upp iCloud Drive för jag antar du har mappen Dokument där. 

 

Tack Raphael!

 

Har funderat på samma sak. Men problemet med hängande Mail och Anteckningar fanns redan före en total rensning och ominstallation jag gjorde för ngr månader sedan. Mail har jag lärt mig hantera. Men Anteckningar är det värre med. När det hänger sig, hänger sig verkligen datorn ordentligt. Svårt att lösa med "Tvångsavsluta", då tom denna manöver är svår att nå. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, BeRo säger:

Tack "lappen71" för svar!

 

Vet att det vart strul ngn gång i sommar då jag "kopplade loss" en win-dator från iCloud och hela iCloud försvann... Men lyckades få tillbaka det från backupp som tydligen sparas en tid efter att man raderat från iCloud.

 

Men det hände också något i samband med att Catalina installerades. Fick två frågor/felmeddelanden om åtgärder som inte kunde genomföras och filer som inte kunde återställas - fattade aldrig vad det var. Först nu idag upptäckte jag alla dessa dubletter. 

Förstår inte riktigt vad du menar. Om du kopplar ur iCloud Drive i datorn så finns ju materialet kvar på iCloud. Om du kopplar upp dig mot iCloud Drive igen så får du tillbaks filerna som låg där. Så är det för alla de olika tjänsterna på iCloud. 

Eller är det att du gick in på icloud.com och raderade din Windows-dator från enheterna som låg uppe där? 
Då försvinner den enheten från listan, inte andra enheter. 
Om du inte tog bort andra enheter också... Men att ta bort enheter tar inte bort iCloud. :)

När det gäller Catalina så gör det om i datorns filsystem en hel del, den skapar en extra partition och delar upp  mellan en för systemet OS X och en för data där dina program och dokument ligger. Anledningen är ökad säkerhet där OS X ligger i en mer skyddad miljö. Men i Finder ska det se ut som en partition, man ska inte se i Finder att det är uppdelat. Det sker längre ner i filsystemet. Och när den gör detta så flyttar den om eller pekar om filer och program. Det kan vara detta som strular hos dig och då är det bättre att börja om helt från början. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 minuter sedan, BeRo säger:

Tack Raphael!

 

Har funderat på samma sak. Men problemet med hängande Mail och Anteckningar fanns redan före en total rensning och ominstallation jag gjorde för ngr månader sedan. Mail har jag lärt mig hantera. Men Anteckningar är det värre med. När det hänger sig, hänger sig verkligen datorn ordentligt. Svårt att lösa med "Tvångsavsluta", då tom denna manöver är svår att nå. 


Det kan vara material som du har på Anteckningar då... Att det är en särskild fil eller så som är för stor eller innehåller material som gör att app:en kraschar. Att det är något som ligger i en anteckning. Kan vara liknande med Mail, att det är en fil som ligger och stör i ett mejl... 

Och om du synkar mot iCloud så ligger ju de mejl eller anteckningar som är problem med, kvar. De finns ju på iCloud. Och kommer tillbaks när du synkar datorn. 

Så här kan det vara en idé att gå igenom mejl och anteckningar och verkligen se att de inte innehåller något konstigt eller extra filer/dokument/bilder/media material... 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...