Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Problem att installera system på tom SSD


norda72
 Share

Rekommendera Poster

I min iver att via patcher uppdatera till MacOS Catalina i tidigt skede, vilket var tur att jag inte gjorde, raderade jag en av mina SSD-skivor i min Mac Pro 5.1 från 2012. Den hade då Mojave installerat. Nu kan jag inte installera något system över huvud taget. När jag går in i recovery-mode och väljer att installera ny version av MacOS kommer meddelandet att jag behöver ett Metal-kompatibelt grafikkort, vilket jag har, ett flashat Nvidia Geforce GTX 680, som köptes för att komma åt Mojave för ett år sedan.

Jag har både High Sierra och Mojave på sticka, men ingen av dem fungerar. Tidigare har det gått att först installera High Sierra och sedan Mojave via stickorna, men nu läste jag här i en artikel att en licens för äldre system gått ut och att man inte kan vare sig ladda ner och installera eller installera från sticka längre. Så nu vet jag inte vad jag ska göra. Jag skulle inte ha formaterat skivan. Hade jag inte gjort det hade jag kunnat prova att installera Catalina och fått veta hur det fungerar utan att riskera min startskiva.

Det skulle så klart bytas dator. Jag orkar inte trassla mycket längre med den här. Fick jag önska fritt utan att tänka på vad det kostar vore det nya Mac Pro som gällde, men det är inte ekonomiskt försvarbart. Jag har inte råd. Anser att Apple borde göra en konsumentversion av datorn, men det är nog knappt att man skulle ha råd ens då.

En fråga till: Om jag skulle få Catalina att fungera, möts jag av ett annat problem. Html-editorn PageSpinner, som jag använt de senaste 20 åren, kommer att sluta fungera eftersom det är ett 32-bitarsprogram och det finns ingen ny version, den jag har är från 2010. (Sidan där man laddade ner programmet har kapats och där finns annat material nu). Hur ska jag överföra koden i alla tusentals filer till ett annat program på smidigaste sätt? Jag har senaste Dreamweaver men upplever det som väldigt bökigt. Ska man kopiera över alla sidor från PageSpinner till Dreamweaver ändå? Det kommer att ta en stund...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan använda dina stickor till att installera.

Men du måste göra såhär:

 

*Starta upp med stickan så du kommer in i installationskonsollen.

*Stäng av Wifi uppe till höger (ta ut ethernetkabel om du har den ansluten - datorn få inte vara ansluten till internet)

*Öppna Terminalen

*Skriv: date 

*Tryck enter, får du upp dagens datum så skriver du: date 080808082019

*Tryck enter, nu skall du ha det datum du precis slog in

*Stäng terminalen och fortsätt installationen utan internet

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

53 minuter sedan, norda72 säger:

När jag går in i recovery-mode och väljer att installera ny version av MacOS kommer meddelandet att jag behöver ett Metal-kompatibelt grafikkort

Sätt då i ditt gamla grafikkort som följde med datorn för installation. Eller så kanske det är datumbuggen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Läs gärna detta. Kan vara bra att veta. Jag har försökt installera från High Sierra-stickan men får meddelandet att installeraren är skadad och kan inte användas. 

 

https://www.macworld.co.uk/news/mac-software/impossible-download-old-macos-3684588/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingen som har läst?

Oavsett det så har jag hamnat i Catalina-land! Jag lyckades installera systemet på den tomma skivan via patchern och sedan jag först installerat High Sierra, därefter Mojave och till sist Catalina. VILKET GENOMBROTT! tänkte jag hela dagen. Nu i kväll började jag att syna den ’’nya’’ SSD:n i sömmarna. Jag upptäckte att skärmen inte fungerar via displayport, bara via HDMI. Den får ingen signal. Vet inte vad det beror på, troligen grafikkortet. Har provat NVRAM men det hjälpte inte. Det gick inte heller att starta i recovery-mode med Catalina-disken, det blev en grå skärm med en ring med streck över, och efter en knapp minut stängde datorn av sig själv. Kollade på skivan via Skivverktyg och såg att den verkade ha delat på sig. På skrivbordet i Mojave (som den andra disken fortfarande har) kom två hårddisksymboler fram för Catalina-disken. Båda hette lika, men den ena hade tilläggsnamnet ’’data’’. Det måste ha blivit något fel. Jag bifogar en bild på hur det ser ut. På Mojave-disken fungerar både displayport och HDMI, ska jag tillägga.

Skärmdump MacOS Catalina 2019.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 minuter sedan, norda72 säger:

Det gick inte heller att starta i recovery-mode med Catalina-disken, det blev en grå skärm med en ring med streck över, och efter en knapp minut stängde datorn av sig själv. Kollade på skivan via Skivverktyg och såg att den verkade ha delat på sig. På skrivbordet i Mojave (som den andra disken fortfarande har) kom två hårddisksymboler fram för Catalina-disken. Båda hette lika, men den ena hade tilläggsnamnet ’’data’’. Det måste ha blivit något fel.

SIP är avaktiverat, ett måste för att kunna installera Catalina på ostödda maskiner, och då ska du inte starta i recovery, för det första, och för det andra är det helt normalt för Catalina att datorn har två sådana partitioner.

 

Du får betänka att detta är ett mycket moddat system, det kan du inte pilla i själv. Bara bra att du inte når recovery.

 

(Vad gäller grafikkortet får du kolla om det finns någon rutin som medföljer Catalina-patchern i dess post install-funktion. Annars får du vara nöjd som det är. Varför skulle det ens stödjas?)

 

PS. För övrigt är det irriterande att du uppfordrar att vi ska svara på dina inlägg medan du inte svarar på våra.

 

 

Redigerad av Alix
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade ingen aning om att man inte kan starta i recovery-mode i Catalina. Det var en nyhet. Och jag har inte haft för avsikt att vara otrevlig. Att svar uteblivit kan bero på att jag tagit till mig informationen och sedan försökt agera någorlunda korrekt. Jag tackar för den hjälp jag fått. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 minuter sedan, norda72 säger:

Jag hade ingen aning om att man inte kan starta i recovery-mode i Catalina. Det var en nyhet. ...

Jo, men visst kan man det, men inte i denna kraftigt modifierade version som ska passa datorer som inte stöds av Apple. Man kanske kan det, med något annat hack, men då är risken närmast 100-procentig att du sabbar installationen.

 

6 minuter sedan, norda72 säger:

... Och jag har inte haft för avsikt att vara otrevlig. Att svar uteblivit kan bero på att jag tagit till mig informationen och sedan försökt agera någorlunda korrekt. Jag tackar för den hjälp jag fått. 

:yeahbaby:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...