Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

iMac med intern Fusion vs extern SSD


macman8000
 Share

Rekommendera Poster

Min farsa har kört en 2017 iMac ett tag nu fast via en extern thunderbolt-1-ssd som helt har kört systemet + alla filer. Sen har vi kört den interna disken (1TB fusion) som time machine. 

Min tanke var att köra så eftersom man läst att den interna bara har en pyttedel som är SSD jämfört med den externa som hade 128gb SSD. 

 

Men ändå så har farsan tyckt att det är för mycket badbollar och väntetid. Nu senast ville apple-supporten att vi skulle vända tillbaks det hela och köra system via den interna disken o sen får väl filerna ligga på även samma disk. Vi får väl använda den externa SSD:n som extra disk till nått annat sen.

Apples åsikt var att eftersom "kommandona behövde gå genom sladden" varje gång och inte via den interna så var de därför de blev en massa väntetid...

Okej? Men är inte en extern 100% SSD thunderbolt-1 disk minst lika snabb som en intern 24gb-ssd+975gb-superseg-5400rpm-disk?

Hur mycket ryms egentligen på den där lilla 24gb delen? 1 word-dokument + 4 mail + en massa systemfiler som hela tiden behöver accessas?

Jag installerade nyss om min egen MacBook med Catalina och har i princip bara lagt in microsoft office + mailkonton på en helt tom användare och min users Library-mapp är redan 20GB. På min gamla user var den uppe i 80gb. 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Extern SSD har jag inte kört, men intern Fusion drive med 40GB SSD och 160GB-gammel-seg-HD körde jag ett tag och det gick förvånansvärt bra. Det mesta som används ofta hamnar ju på SSDn automagiskt. 

 

24GB rymmer utan vidare de systemfiler och program som används ofta. 

 

Sedan tror jag visserligen att en extern ren thunderbolt-SSD-disk borde upplevas som snabbare, även om det nog är bra flås i själva SSD-delen av Apples fusiondrivar på senare år. 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

18 timmar sedan, macman8000 säger:

Apples åsikt var att eftersom "kommandona behövde gå genom sladden" varje gång och inte via den interna så var de därför de blev en massa väntetid...

Genierna har släppts lösa ännu en gång. :lol: 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har han installerat om med catalina på en helt tom user - på den interna fusion-disken. Badbollarna kommer och går stup i ett ändå.

Apple mail startar inte ens. * For information: Han har inte ens hunnit installera mailkontona överhuvudtaget så mail-appen är helt standard-tom *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltid bäst att använda datorn så som det är tänkt, alltid den interna disken till systemet. Jag skulle aldrig ens drömma om att göra annorlunda. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 minuter sedan, mikaellq säger:

Alltid bäst att använda datorn så som det är tänkt, alltid den interna disken till systemet. Jag skulle aldrig ens drömma om att göra annorlunda. 

Och nu gör han exakt det. Då tycker apple att det ska gå snabbare. Men det går segare. 

Klicka på systeminställningar: badboll, klicka på vilken ikon som helst i systeminställningar; badboll i 5 sekunder. 

När man klickar på safari > inställningar: badboll 5 sekunder. 

Klickar på en annan flik i safara inställningar: badboll 5 sekunder. 

Visst, man ska inte ha så höga krav på teknik kanske men det är lite segt när man gör 5000 klick varje dag att vänta på badbollarna hela tiden. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eller är de så att man ska låta fusiondisken "lära sig" vilka filer man ofta använder under några dagar eller hur funkar den tekniken?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13 minuter sedan, macman8000 säger:

Eller är de så att man ska låta fusiondisken "lära sig" vilka filer man ofta använder under några dagar

Ungefär så, ja.

Men även om den kör på den mekaniska så borde du inte få några badbollar.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De får testa några dagar å se om de bättrar till sig. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

20 timmar sedan, macman8000 säger:

Min farsa har kört en 2017 iMac ett tag nu fast via en extern thunderbolt-1-ssd som helt har kört systemet + alla filer. Sen har vi kört den interna disken (1TB fusion) som time machine. 

Min tanke var att köra så eftersom man läst att den interna bara har en pyttedel som är SSD jämfört med den externa som hade 128gb SSD. 

 

Men ändå så har farsan tyckt att det är för mycket badbollar och väntetid. Nu senast ville apple-supporten att vi skulle vända tillbaks det hela och köra system via den interna disken o sen får väl filerna ligga på även samma disk. Vi får väl använda den externa SSD:n som extra disk till nått annat sen.

Apples åsikt var att eftersom "kommandona behövde gå genom sladden" varje gång och inte via den interna så var de därför de blev en massa väntetid...

Okej? Men är inte en extern 100% SSD thunderbolt-1 disk minst lika snabb som en intern 24gb-ssd+975gb-superseg-5400rpm-disk?

 

 

För att få en klarhet ska du köra Black Magic Disk Speed Test. 128 GB SSD kan inte och kommer inte att ge full sprutt helt enkelt för att den saknar kanaler för att den består av få minnesblock. Du behöver oftast 512 GB för att få upp farten till max.

...

Om din externa SSD har en intern ett SATA-kontakt kan inte hårddisken gå fortare än ca 500MB/s även om du har Thunderbolt 3-sladd till datorn. iMac 2017 har TB 3. Om du ansluter en extern Thunderbolt 3 SSD med M2-anslutning internt så kommer du att få en extern SSD som går 3-4 gånger snabbare än en extern "vanlig" SSD. Det är den hastigheten som SSD-delen på FusionDriven åker med. Fast den är så liten att den inte räcker till mycket. Så följande:

Mekanisk 5200 rpm ca 100 MB/s

Intern SSD ca1500 MB/s

Extern SSD med intern SATA och extern TB 500 MB/s ( med de bästa SSD )

Extern SSD med intern M2 och extern TB 3 1500 MB/s

MB/s är direkt avläsningsbart hur fort allt går som involverar hårddisken.

Redigerad av Axelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 minuter sedan, Axelman säger:

För att få en klarhet ska du köra Black Magic Disk Speed Test. 128 GB SSD kan inte och kommer inte att ge full sprutt helt enkelt för att den saknar kanaler för att den består av få minnesblock. Du behöver oftast 512 GB för att få upp farten till max.

...

Om din externa SSD har en intern ett SATA-kontakt kan inte hårddisken gå fortare än ca 500MB/s även om du har Thunderbolt 3-sladd till datorn. iMac 2017 har TB 3. Om du ansluter en extern Thunderbolt 3 SSD med M2-anslutning internt så kommer du att få en extern SSD som går 3-4 gånger snabbare än en extern "vanlig" SSD. Det är den hastigheten som SSD-delen på FusionDriven åker med. Fast den är så liten att den inte räcker till mycket. Så följande:

Mekanisk 5200 rpm ca 100 MB/s

Intern SSD ca1500 MB/s

Extern SSD med intern SATA och extern TB 500 MB/s ( med de bästa SSD )

Extern SSD med intern M2 och extern TB 3 1500 MB/s

MB/s är direkt avläsningsbart hur fort allt går som involverar hårddisken.

Tack för utförligt svar! 
Jo jag har förstått att interna diskens SSD är snabb men har ingen erfarenhet hur mycket det hjälper då jag inte själv testat fusion. 

Vi får testa ett par dagar å se om det ordnar upp sig. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En  FD-disk ska vara snabb redan från start. Den behöver ingen tid att "lära" sig för att det inte ska bli badbollar.

Jag har skapat FD-diskar i macOS och aldrig några problem med badbollar. Jag skulle säga händer det så är den helt enkelt defekt. Men det är något som man snabbt märker om man testar med Black Magic Disk Speed Test. Väldigt enkelt för TS att lägga upp en bild på hur snabb den är.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, lappen71 säger:

En  FD-disk ska vara snabb redan från start. Den behöver ingen tid att "lära" sig för att det inte ska bli badbollar.

Jag har skapat FD-diskar i macOS och aldrig några problem med badbollar. Jag skulle säga händer det så är den helt enkelt defekt. Men det är något som man snabbt märker om man testar med Black Magic Disk Speed Test. Väldigt enkelt för TS att lägga upp en bild på hur snabb den är.

Tack! Vi får kolla med Black magic speed test ikväll. Det kanske annars är nått strul på linan utåt också. Verkar konstigt att disken ska vara defekt på en dator som packades upp från butik för några veckor sedan men man ska så klart kolla alla variabler. 

Redigerad av macman8000
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, macman8000 säger:

Verkar konstigt att disken ska vara defekt på en dator som packades upp från butik för några veckor sedan

Köpte en NAS för några veckor sedan där den enda disken var kass från fabrik.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kör själv en thunderbolt 1 kopplad extern 1TB Samsung SSD på min iMac 27 2011. Funkar toppen att boota och köra systemet på. Den interna HDD:n på 1TB är mest en backup för lite filer.

 

Inget krångel, inga begränsningar och inga badbollar.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

18 minuter sedan, William A säger:

Kör själv en thunderbolt 1 kopplad extern 1TB Samsung SSD på min iMac 27 2011. Funkar toppen att boota och köra systemet på. Den interna HDD:n på 1TB är mest en backup för lite filer.

 

Inget krångel, inga begränsningar och inga badbollar.

Precis, felet i trådstartarens pappas dator ligger någon annanstans. Man kan titta i Aktivitetskontrollen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...