Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Grafikprestanda i Mac Pro från 2010


Lagerdahl
 Share

Rekommendera Poster

Går i tankar att investera i en ny ritskräm, en Wacom Cintiq Pro 32 tum. Frågan är om min gamla dator kommer överens med en sådan?

Jag har en gammal Mac Pro från mid 2010 (32 GB RAM) med grafikkortet  ATI Radeon HD 5770, 1028 MB.

Kommer den att klara att köra en Wacom med 3840x2160 upplösning och en skärm med 1920x1200 samtidigt? Utan att färger blir märkliga, bilden hackar etc.

Jag kör mest Photoshop och andra 2D-program.

 

Tänker jag rätt när jag antar att begränsningen ligger i grafikkortet eller faller det på nåt annat?

 

Tacksam om någon har en kommentar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aha, tack. Det var kanske det jag misstänkte.

Känner någon till om det går att sätta in ett annat grifikkort med mera kräm? 

Jag har kollat runt lite grann men jag är så okunnig när det gäller tekniken kring grafikkretsar mm. Det enda jag kommer fram till är att OM det finns nåt som passar så kostar det en rätt bra slant...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det verkar vara rätt svårt att få tag på såna här äldre modeller av grafikkort. De flesta som passar verkar ha utgått ur sortimentet hos många återförsäljare. Hittar ev ett på Tradera för 700 spänn AMD Sapphire Radeon HD 7950. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

”Graphics Input USB type C port (supporting DisplayPort Alternate Mode) or DisplayPort or HDMI 2.0 port (required for 3840 x 2160 resolution)”

 

https://www.wacom.com/en-us/products/pen-displays/wacom-cintiq-pro-32#Specifications

GPU ska alltså stödja 4K. Här är en kille som är ute i tekniskt sett samma syfte som dig:

 

”I eventually found an EVGA Nvidia Geforce 750ti 2GB that had been flashed for Mac (by MacVidcards.com) with a Buy it Now of $130.”

 

Han använder DisplayPort.

 

https://medium.com/@lefebvre/2009-mac-pro-with-4k-display-dc4c1af5ba3e

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har uppdaterat min MacPro 5.1 med nytt grafikkort, kan ev vara nåt för dig?

se här.

Det fungerar bra, men jag vet inte om kortet kan driva skärmen som du vill ha.

 

Kör nu Mojave på datorn, har startat en tråd om det också.

Redigerad av boevil
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 timmar sedan, Lagerdahl säger:

Går i tankar att investera i en ny ritskräm, en Wacom Cintiq Pro 32 tum. Frågan är om min gamla dator kommer överens med en sådan?

Jag har en gammal Mac Pro från mid 2010 (32 GB RAM) med grafikkortet  ATI Radeon HD 5770, 1028 MB.

Kommer den att klara att köra en Wacom med 3840x2160 upplösning och en skärm med 1920x1200 samtidigt? Utan att färger blir märkliga, bilden hackar etc.

Jag kör mest Photoshop och andra 2D-program.

 

Tänker jag rätt när jag antar att begränsningen ligger i grafikkortet eller faller det på nåt annat?

 

Tacksam om någon har en kommentar.

Jag har en Mac Pro 5.1 från 2012 med grafikkortet Nvidia Geforce GTX 680. Det har Metal-stöd så Mojave går att använda, men det ger en del störningar, bland annat fläktrusning vid uppstart. Har även 4K-skärm, men upplösningen når aldrig 4K utan skalas ner till full-HD. Tar man en skärmdump blir den rent storleksmässigt 3840x2160 (4K) men ser ut som 1920x1080. Man kan inte heller ändra upplösning, då blir allt så oerhört litet. Ändrar man försvinner det man valt nästa gång man knäpper på datorn. Så var det inte förr. Nu är man mer eller mindre rökt gällande uppdateringar av systemet. Catalina har inget stöd i denna gamla dator. Man kan testa att installera via patcher, men problem lär uppstå. Dum som jag var uppdaterade jag processor och minne under 2019. Jag har nu dubbla processorer på totalt 12 kärnor och 128 GB RAM. Ändå är datorn inte snabbare än förut då den bara hade singelprocessor med 4 kärnor. Denna modell är inte så rolig längre. Jag vill inget hellre än att byta dator, men till vad? Finns inget alternativ. Trash can är ju vad den heter och nya Mac Pro kostar 75 000 i ingångspris. Ska man lämna Mac efter 21 år?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

45 minuter sedan, norda72 säger:

Jag har en Mac Pro 5.1 från 2012 med grafikkortet Nvidia Geforce GTX 680. Det har Metal-stöd så Mojave går att använda, men det ger en del störningar, bland annat fläktrusning vid uppstart. Har även 4K-skärm, men upplösningen når aldrig 4K utan skalas ner till full-HD. Tar man en skärmdump blir den rent storleksmässigt 3840x2160 (4K) men ser ut som 1920x1080. Man kan inte heller ändra upplösning, då blir allt så oerhört litet. Ändrar man försvinner det man valt nästa gång man knäpper på datorn. Så var det inte förr. Nu är man mer eller mindre rökt gällande uppdateringar av systemet. Catalina har inget stöd i denna gamla dator. Man kan testa att installera via patcher, men problem lär uppstå. Dum som jag var uppdaterade jag processor och minne under 2019. Jag har nu dubbla processorer på totalt 12 kärnor och 128 GB RAM. Ändå är datorn inte snabbare än förut då den bara hade singelprocessor med 4 kärnor. Denna modell är inte så rolig längre. Jag vill inget hellre än att byta dator, men till vad? Finns inget alternativ. Trash can är ju vad den heter och nya Mac Pro kostar 75 000 i ingångspris. Ska man lämna Mac efter 21 år?

Då har du gjort något fel :)

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för tips och synpunkter i denna tråd. För mig är detta en djungel. 

Men jag lutar i nuläget, efter att ha tittat runt lite, mot ett Radeon RX580. Synpunkter på detta?

De säljer uppgraderingskit på OWC vilka i min värld känns seriösa och kunniga. Lite dyrt dock.

Samma kort finns på Net On Net för 1990 sek vilket känns rätt ok ändå för ett nytt kort. Men saknas då något för installation månne? Typ nån liten strömkabel eller så tro?

Tack för videon lappen71 - nu känns det som man köpt rätt dator en gång i tiden?. Ska nog försöka hålla i den ett tag till. Den har ju funkat för jäkla bra de här nio åren.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2019-11-14 på 21:02, lappen71 säger:

Då har du gjort något fel :)

 

Jag kan väl inte gärna investera mer i denna? Antar att grafikkortet är uselt. Har försökt byta det men blir bara lurad på eBay, till och med av säljare för MacVid Cards Europe. USB 2.0 är riktigt surt, ska jag tillägga. Wifi och Bluetooth fungerar hjälpligt. Kan inte para musen med datorn. Det är en Logitech MX Master 2s. Den hittas inte av datorn. Har en Bluetooth-adapter. Datorns eget Bluetooth är från stenåldern. Jaa, vad ska man göra? Ska man försöka installera Catalina via patcher? Men då försvinner html-editorn PageSpinner som jag gör två hemsidor i. Det är ett 32-bitarsprogram.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Citera inte i andras inlägg. 
 

Säger bara att gör man på rätt sätt och inte bryr sig om kostnaden är en Mac Pro 5.0 fortfarande användbar 

Redigerad av lappen71
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

50 minuter sedan, lappen71 säger:

Citera inte i andras inlägg. 
 

Säger bara att gör man på rätt sätt och inte bryr sig om kostnaden är en Mac Pro 5.0 fortfarande användbar 

Du som har koll på läget, hur hottar man upp en mini late 2014 till en riktig monstermaskin?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, iMarc säger:

Du som har koll på läget, hur hottar man upp en mini late 2014 till en riktig monstermaskin?

Starta en egen tråd istället för att kidnappa andras.

 

Men det är som Stereotypen säger

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var kan man köpa en sådan här kabel?

2x6 pin till 8 pin.

 

Skärmavbild 2019-11-18 kl. 12.31.06.png

Skärmavbild 2019-11-18 kl. 12.31.15.png

Skärmavbild 2019-11-18 kl. 12.31.23.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack. Jag antar att man bara kan låta de där +2-orna hänga löst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 minuter sedan, Lagerdahl säger:

Tack. Jag antar att man bara kan låta de där +2-orna hänga löst.

Hänga löst? Ska du använda en kabel utan att ansluta den till något?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, kabeln jag ska ha är 2x6 pin i ena änden och en 8-pin i andra.

Den föreslagna på eBay hade 2x(6+2)pin i ena änden. Jag antar att det inte finns någonstans att sätta de där extra 2-pinkontakterna. Det är ju hon-kontakter det är fråga om.

 

Redigerad av Lagerdahl
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är i valet och kvalet.

Antingen ett uppgraderingskit från OWC där grafikkortet, kabel och instruktion ingår. 349 USD + frakt mm. Eller samma kort från NetonNet för 2000 kr och kabel från annat håll samt ingen instruktion.

Mycket billigare att köpa från NetonNet. Men - rätt gött att veta att man får rätt kabel från OWC. Instruktion är ju också värt en del för en amatör som jag. Har inte tummen mitt i handen men vad som är vad på ett moderkort mm kan jag inte riktigt.

Är ett sånt här byte knepigt att göra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, Lagerdahl säger:

Jag är i valet och kvalet.

Antingen ett uppgraderingskit från OWC där grafikkortet, kabel och instruktion ingår. 349 USD + frakt mm. Eller samma kort från NetonNet för 2000 kr och kabel från annat håll samt ingen instruktion.

Mycket billigare att köpa från NetonNet. Men - rätt gött att veta att man får rätt kabel från OWC. Instruktion är ju också värt en del för en amatör som jag. Har inte tummen mitt i handen men vad som är vad på ett moderkort mm kan jag inte riktigt.

Är ett sånt här byte knepigt att göra?

Byta grafikkort på en Mac Pro? Som att byta på vilken dator som helst. Finns guider på YouTube om du är osäker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, Lagerdahl säger:

Tack. Men den ser misstänkt kort ut.

Det är sånt här som får mig att tveka lite och hellre betala 1500 spänn extra. Kanske.

Ok då är det denna du ska ha.

 

https://www.moddiy.com/products/Open%2dEnd-to-Dual-8-Pin-(6%2b2)-PCI%2dE-Sleeved-Cable-(70cm-%2b-10cm).html

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...