Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Behörighet? iMessage, FaceTime, Time Machine, Spotlight


CHBig
 Share

Rekommendera Poster

System: MacBook Pro 2018 Touch Bar, Mac OS 10.14.6 Mojave (384 GB) och windows 10 bootcamp (128 GB)

 

Det började med att jag såg att jag var utloggad från både iMessage och FaceTime. Försöker logga in och får till svar "Ett fel inträffade vid aktivering. Försök igen." Märker senare att när jag ska söka i spotlight kommer varken program eller filer från mitt system upp, utan bara internet sökningar och bokmärken. Jag kan inte heller söka i findern, det är bara helt blank vad jag än skriver in där. Går in i systeminställningar - spotlight - integritet, och försöker lägga till mappen "program" och får som svar " Integritetslistfel - Objektet kunde inte läggas till eller tas bort p.g.a. ett okänt fel." Försöker säkerhetskopiera systemen men får också felmeddelanden. Försöker installera macOS Catalina och kan inte välja min disk för den är "låst". Går jag in under systeminställningar - startskiva är det helt tomt fast jag har två partitioner (macOS och windows). I Skivverktyget ser det ut som på bilden vilket jag tycker ser märkligt ut. En skivkontroll på disk1s1 ger mig "skivkontrollen misslyckades - ogiltig förfrågan" och i info om disken står det under "ägare aktiverad - Nej"

Har försökt med denna guide utan resultat https://support.apple.com/sv-se/HT203538#69841 utan får till svar i terminalen att "Operation not permitted" 

 

Har provat alla apples "har du provat att sätta på datorn" - tips, nollställt nvram etc utan resultat.

 

Jag känner mig helt låst och vet inte vad jag ska göra, jag inte har tillgång till min egen dator, vad kan det vara för fel?

Skärmavbild 2019-11-12 kl. 17.18.04.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle formatera om hårddisken, sen installera Mojave och så läsa in en tidigare säkerherskopia från TimeMachine.  Dvs starta från alt-R
 

De fel du har indikerar att något har hänt med filsystemet/hårddisken. Förhoppningsvis kan det laga sig genom en omformatering. Om inte så är det ett större problem, typ fallerad enhet eller så. 

Redigerad av Raphael
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2019-11-12 på 21:16, Raphael säger:

Jag skulle formatera om hårddisken, sen installera Mojave och så läsa in en tidigare säkerherskopia från TimeMachine.  Dvs starta från alt-R
 

De fel du har indikerar att något har hänt med filsystemet/hårddisken. Förhoppningsvis kan det laga sig genom en omformatering. Om inte så är det ett större problem, typ fallerad enhet eller så. 

Tack för svar, jag formaterade om macOS disken och det löste mina problem, lite jobbigt att behöva installera om alla program, hoppas det inte händer igen

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 timmar sedan, CHBig säger:

Tack för svar, jag formaterade om macOS disken och det löste mina problem, lite jobbigt att behöva installera om alla program, hoppas det inte händer igen

Du hade ingen TimeMachine säkerhetskopia då? :)
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2019-11-14 på 16:35, Raphael säger:

Du hade ingen TimeMachine säkerhetskopia då? :)
 

Jag hade några gamla men ville inte riskera att få med korrupta filer om det skulle vara något sånt som var problemet

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...