Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Goldman Sachs försöker besvara sexismkritik – får mer kritik


Nyhetsroboten
 Share

Rekommendera Poster

Jag fattar inte kritiken. Man gör en individuell kreditprövning (brukar det inte vara så?). Ska man ta hänsyn till hur rik en mak(e/a)s mak(e/a) är? Är det jämställdhet? Herregud vad gammal jag känner mig... :pinch: 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 minuter sedan, Alix säger:

Ska man ta hänsyn till hur rik en mak(e/a)s mak(e/a) är? 

Det beror väl på om man har valt att ha delad ekonomi eller inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13 minuter sedan, Telly82 säger:

Det beror väl på om man har valt att ha delad ekonomi eller inte.

Gör det? Varför? Är det så i vanliga fall? I Sverige också? Ska jag förstå detta som att om man behandlas individuellt så diskrimineras man om man anser sig vara diskriminerad? Det är inte kreditgivarens sak att avgöra hur man lämnar kredit?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 minuter sedan, Alix säger:

Gör det? Varför? Är det så i vanliga fall? I Sverige också? Ska jag förstå detta som att om man behandlas individuellt så diskrimineras man om man anser sig vara diskriminerad? Det är inte kreditgivarens sak att avgöra hur man lämnar kredit?

Såvitt jag förstår så hade Steve W och hans fru lämnat in gemensam deklaration med deras gemensamma inkomster och därmed har valt att ha gemensam ekonomi. Det enda som därmed skiljer makarna W från varandra är deras kön. Ändå fick hon lägre kreditvärdighet än han.

 

I Sverige så slopades ju sambeskattningen av makar för en (hel?) del år sedan. Men om man inte har äktenskapsförord så ansvarar makar ändå för varandras skulder.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13 minuter sedan, Telly82 säger:

... Men om man inte har äktenskapsförord så ansvarar makar ändå för varandras skulder.

Nej, så är det inte. I Sverige är man som make eller maka ett självständigt rättssubjekt. Däremot kan kronofogden utmäta den andra makens egendom om den inte kan bevisas tillhöra enbart den andra maken. Men nu blir det off topic, och jag struntar i hur det är i USA i vilket fall som helst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 timmar sedan, Telly82 säger:

Såvitt jag förstår så hade Steve W och hans fru lämnat in gemensam deklaration med deras gemensamma inkomster och därmed har valt att ha gemensam ekonomi. Det enda som därmed skiljer makarna W från varandra är deras kön. Ändå fick hon lägre kreditvärdighet än han.

 

I Sverige så slopades ju sambeskattningen av makar för en (hel?) del år sedan. Men om man inte har äktenskapsförord så ansvarar makar ändå för varandras skulder.

 

Fast hur vet kreditgivaren att man har deklarerat gemensamt? Deklarationer är väl inte offentliga i USA? Eller är Trump ett undantag?

Om det på en sådan gemensam deklaration står att en av makarna bidrar med ex 70 % av inkomsten till den gemensamma ekonomin så borde väl det vara relevant?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 timmar sedan, Mattiasgbg säger:

Fast hur vet kreditgivaren att man har deklarerat gemensamt? Deklarationer är väl inte offentliga i USA? Eller är Trump ett undantag?

Om det på en sådan gemensam deklaration står att en av makarna bidrar med ex 70 % av inkomsten till den gemensamma ekonomin så borde väl det vara relevant?

1. Genom att kreditsökarna har angett detta till kreditgivaren.

2. Nej.

3. Nej.

4. OM det står så, ja. Men vad jag förstår så gjorde det inte det i dessa fall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

25 minuter sedan, Telly82 säger:

1. Genom att kreditsökarna har angett detta till kreditgivaren.

2. Nej.

3. Nej.

4. OM det står så, ja. Men vad jag förstår så gjorde det inte det i dessa fall.

Verkar konstigt med en deklaration där inte inkomsters ursprung deklareras.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Mattiasgbg säger:

Verkar konstigt med en deklaration där inte inkomsters ursprung deklareras.

Amerikaner är konstiga. :) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...