Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

RAW-bilder i Bilder


Benbjo
 Share

Rekommendera Poster

Har fotat ett antal bilder som i kameran  är sparade i Jpeg och Raw. Dessa har jag importerat till Bilder. Nu vill jag inte ha kvar Jpeg-bilderna, bara Raw-bilderna. I programmet öppnas bara Jpeg-bilderna. Om jag raderar så försvinner både Jpeg och Raw-bilderna.

Hur kan jag radera Jpeg-bilderna utan att Raw-bilderna raderas? Var finns Raw-bilderna?

Kollar man på iPhoto så visas bilderna var för sig som Raw och Jpeg. Den här frågan finns långt tillbaka i forumet (2016) men svaret där

gav inte så mycket info. Svaret var bara, fota bara i Raw. Handhavandefel?

Tacksam för tips.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13 minuter sedan, Benbjo säger:

Har fotat ett antal bilder som i kameran  är sparade i Jpeg och Raw. Dessa har jag importerat till Bilder. Nu vill jag inte ha kvar Jpeg-bilderna, bara Raw-bilderna. I programmet öppnas bara Jpeg-bilderna. Om jag raderar så försvinner både Jpeg och Raw-bilderna.

Hur kan jag radera Jpeg-bilderna utan att Raw-bilderna raderas? Var finns Raw-bilderna?

Kollar man på iPhoto så visas bilderna var för sig som Raw och Jpeg. Den här frågan finns långt tillbaka i forumet (2016) men svaret där

gav inte så mycket info. Svaret var bara, fota bara i Raw. Handhavandefel?

Tacksam för tips.

Kan Bilder hantera RAW...?

Jag använder Photoshop för RAW

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Beror helt på hur du har konfigurerat din kamera. Som jag förstår det är den inställd på RAW+JPEG sitter bilden ihop och går inte att ta bort separat. Detta är redan skapat i kameran.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, iMarc säger:

Kan Bilder hantera RAW...?

Jag använder Photoshop för RAW

Ja

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, sefr säger:

Du behöver inte citera mig ?

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, lappen71 säger:

Beror helt på hur du har konfigurerat din kamera. Som jag förstår det är den inställd på RAW+JPEG sitter bilden ihop och går inte att ta bort separat. Detta är redan skapat i kameran.

 Nej, om man ställer in en kamera på RAW + JPEG så gör den två separata filer av samma bild och med samma bildinnehåll, de har samma ”förnamn” men olika ändelser. 

Däremot importerar Bilder dem som ett ”par” och visar JPEG som default men det går att växla till att visa RAW-bilden. 

Redigerad av Raphael
  • Gilla 1
  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, iMarc säger:

Kan Bilder hantera RAW...?

Jag använder Photoshop för RAW

Mac OS X hanterar RAW, det är inbyggt i operativsystemet. Delen som hanterar RAW finns i ”Core Image” som är en kodsamling som är inbyggd i operativsystemet. Core Image uppdateras regelbundet med stöd för nya kameramodeller. 
 

Alla mjukvaror som använder Core Image, kan hantera RAW. Apples egna program som Förhandsvisning och Bilder kör RAW för de använder Core Image. Men även tredjepartsprogram som Pixelmator, Luminar m fl anropar Core Image. 
 

Däremot gör inte Adobes mjukvaror det för de kör med sitt eget. 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om kameran är inställd på RAW + JPEG så känner Bilder igen att det är samma bild och därmed visar bara JPEG som utgångsinställning. Bilder tagna som RAW + JPEG har en markering i övre högra hörnet. Det går att visa RAW-bilden, här förklaras det hur man gör... 

https://kirkville.com/how-to-work-with-raw-and-jpeg-photos-in-apples-photos-app/

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

19 minuter sedan, Raphael säger:

 Nej, om man ställer in en kamera på RAW + JPEG så gör den två separata filer av samma bild och med samma bildinnehåll, de har samma ”förnamn” men olika ändelser. 

Däremot importerar Bilder dem som ett ”par” och visar JPEG som default men det går att växla till att visa RAW-bilden. 

Mitt svar är 100% korrekt om du utgår ifrån vad TS frågar om. Hans fråga var hur man tar bort jpeg filen men behåller RAW-filen.Det går inte om man har kameran inställd på RAW+jpeg 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 timmar sedan, lappen71 säger:

Mitt svar är 100% korrekt om du utgår ifrån vad TS frågar om. Hans fråga var hur man tar bort jpeg filen men behåller RAW-filen.Det går inte om man har kameran inställd på RAW+jpeg 

Du skrev att det redan är skapat i kameran och det är 100 procent felaktigt. Det är Bilder som väljer att visa JPEG och dölja RAW, som utgångsläge (men man kan växla över till att visa RAW, det har jag redan länkat instruktioner till). Det är inte kameran som skapar eller gör det, utan det är Bilder. Och detta innebär även att om man använder ett annat program än Bilder så kan man visa både RAW och JPEG. Kameran sätter alltså inte ihop dem, utan det är Bilder som kopplar ihop dem till ett par. 
 

  • Rösta upp 1
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, Raphael säger:

Du skrev att det redan är skapat i kameran och det är 100 procent felaktigt. Det är Bilder som väljer att visa JPEG och dölja RAW, som utgångsläge (men man kan växla över till att visa RAW, det har jag redan länkat instruktioner till). Det är inte kameran som skapar eller gör det, utan det är Bilder. Och detta innebär även att om man använder ett annat program än Bilder så kan man visa både RAW och JPEG. Kameran sätter alltså inte ihop dem, utan det är Bilder som kopplar ihop dem till ett par. 
 

Nu nagelfar du det jag skrev och hakar upp dig på saker som i praktiken inte spelar någon roll. Det jag skrev besvarar TS fråga att filerna inte går att individuellt går att tar bort från Bilder. Om det är kameran eller Bilder programmet som slår ihop dom spelar ingen roll för TS således är mitt svar 100% korrekt utifrån vad TS ville veta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

16 timmar sedan, lappen71 säger:

Beror helt på hur du har konfigurerat din kamera. Som jag förstår det är den inställd på RAW+JPEG sitter bilden ihop och går inte att ta bort separat. Detta är redan skapat i kameran.

Det har inte med kamerans inställning att göra. För när jag har den inställd på RAW+JPEG och importerar till iPhoto så sparas bilderna separat var för sig. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

17 timmar sedan, Raphael säger:

Om kameran är inställd på RAW + JPEG så känner Bilder igen att det är samma bild och därmed visar bara JPEG som utgångsinställning. Bilder tagna som RAW + JPEG har en markering i övre högra hörnet. Det går att visa RAW-bilden, här förklaras det hur man gör... 

https://kirkville.com/how-to-work-with-raw-and-jpeg-photos-in-apples-photos-app/

Tack för tipset. Det funkar men fortfarande kvarstår problemet om jag raderar i Bilder så försvinner både JPEG och RAW.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

37 minuter sedan, Benbjo säger:

Tack för tipset. Det funkar men fortfarande kvarstår problemet om jag raderar i Bilder så försvinner både JPEG och RAW.


Ja, därför att Bilder inte har någon funktion för att radera bara den ena eller det andra formatet när det är samma bild. 
 

Det du kan göra är att exportera bilderna som original, då får du ut RAW-bilden. Sen radera i Bilder, då försvinner både RAW+JPEG, och så importerar du RAW-bilderna, originalen du tidigare exporterade. 
Men du kommer få nya JPEG-bilder. 
 

RAW är det oredigerade oframkallade originalet, JPEG är bildkopian. RAW är negativet och JPEG är den framkallade bilden. 
När du redigerar/framkallar RAW så görs en JPEG. Du kan alltid göra en ny JPEG genom att gå tillbaka till RAW och redigera den. 
Det går inte att spara redigeringar i RAW-format. 


 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2019-11-10 på 09:46, lappen71 säger:

Nu nagelfar du det jag skrev och hakar upp dig på saker som i praktiken inte spelar någon roll. Det jag skrev besvarar TS fråga att filerna inte går att individuellt går att tar bort från Bilder. Om det är kameran eller Bilder programmet som slår ihop dom spelar ingen roll för TS således är mitt svar 100% korrekt utifrån vad TS ville veta.


Det spelar roll om det är kameran eller Bilder som gör det, för är det Bilder så kan man använda ett annat program utan att behöva ändra i kameran, om man fortfarande vill köra RAW + JPEG men hantera dem separat. 

Sen kan man givetvis fråga sig varför man kör RAW + JPEG om man ändå vill radera JPEG och bara vill behålla RAW, det verkar ju lite slöseri.... 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...