Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Ny scam via sms.


boevil
 Share

Rekommendera Poster

Jag har fått i en mängd olika varianter. Så tröttsamt. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 years later...
  • 2 weeks later...

Läste just den här artikeln på Aftonbladet där man visar ett liknande sms som jag fick.

I artikeln framgår det att vissa mobiler tydligen kan ”kidnappas” och skicka scam- sms av den här typen. 


undrar om numret som jag hängde ut, i föregående inlägg, tillhör en kidnappad telefon?

 

undrar om iPhone kan kidnappas på detta sätt? Jag har aldrig hört talas om det.

 

 

Redigerad av boevil
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Sådant får jag lite då och då. Har bara varit lite osäkert när det kom från England där jag råkar ha en vän. Annars är det bara att skratta gott och sedan ignorera. Det här är från Tyskland.   😄

 

64B62C99-06DB-4359-9C8D-DEB5A582EE33.jpeg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Va glad jag är som slipper sådana där skumma SMS på grund av att jag fortfarande använder gamla 2G GSM mobiler.  🙂

 

siemens-me45-m65.png

 

Att sedan mobilerna har mellan 1 - 2 veckors batteritid är ju inte helt fel. Att jag nästan kan köra över dom med bilen och tappa dom rakt ner i asfalten utan att de går sönder och jag kan bada med dom är något som dagens tillverkare borde ta efter.

Redigerad av Öland 4ever
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har aldrig fattat vitsen med att köra över telefoner med bilar och nu efter mer än tio år med smarta telefoner har jag aldrig lyckats krossa något glas på dem fast de har studsat i asfalten.  
saknar inte heller det minimala tangentbordet på de gamla lurarna.  Var pest att skriva mess.  

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja smartphones har förstört hela samhället. Social distansering, mobilberoende, problem i förhållanden, och har man inte mobilen i princip fasttejpad på pannan var man än är och råkar missa ett samtal, eller ännu värre glömma mobilen hemma en hel dag vilket resulterar i att en del tror något allvarligt hänt, eller känner sig ignorerade eller tror man inte bryr sig då man missat samtal/samtalen. Blir man mindre aktiv på sociala medier reagerar folk väldigt olika dessutom. 
Mobilen styr mångas liv vilket är en fruktansvärd utveckling. 
Jag har flera bra ”dumma” telefoner som Öland har, en är vattenskyddad, stötsäker och behöver laddas efter 10 dagars användning. 
Det enda positiva med smartphone är väl kameran. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Märkligt sms, nån som vet vad det handlar om?

jag har tagit bort telefonnumret 

Citat

Hej!

 Vill du ha ett deltidsjobb?

 Dagsavräkning: 500 -5000 kr

 Ingen ansökningsavgift

 Lätt när som helst, var som helst

 Krav: 22 år och äldre

 Om du är intresserad av att lära dig mer, vänligen kontakta oss idag!

 WhatsApp:+46xxxxxxxxx

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, boevil säger:

Märkligt sms, nån som vet vad det handlar om?

jag har tagit bort telefonnumret 

 

Samma som mitt jag tog emot 25 februari.

Vad tror du? 😄

 

Hi, there! 
 Do you want a part-time job?
 Daily settlement: 500kr-5000kr
 No Application Fee
 Easily to do it Anywhere & Anytime 
 Requirement: Age 20+
 If you are interested to know more, please contact us right now!
 WhatsApp:+46XXXXXXXXX

 

Det är i Sverige iallafall. Tror jag. 😄

Lite synd att man inte kan anmäla genom nån länk eller knapp...

 

Skärmavbild 2022-03-19 kl. 16.21.40.png

Redigerad av mikaellq
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

20 timmar sedan, boevil säger:

Sms:et ovan kommer från

nrxyrblbvjjhyyw@yhbsd.com

 

Kommer inte SMS alltid från ett mobilnummer?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2022-01-16 11:48, iMarc säger:

Ja smartphones har förstört hela samhället. Social distansering, mobilberoende, problem i förhållanden, och har man inte mobilen i princip fasttejpad på pannan var man än är och råkar missa ett samtal, eller ännu värre glömma mobilen hemma en hel dag vilket resulterar i att en del tror något allvarligt hänt, eller känner sig ignorerade eller tror man inte bryr sig då man missat samtal/samtalen. Blir man mindre aktiv på sociala medier reagerar folk väldigt olika dessutom. 
Mobilen styr mångas liv vilket är en fruktansvärd utveckling. 
Jag har flera bra ”dumma” telefoner som Öland har, en är vattenskyddad, stötsäker och behöver laddas efter 10 dagars användning. 
Det enda positiva med smartphone är väl kameran. 

Om du byter ut smartphones mot Facebook/Mark Zuckerberg m fl i din text så håller jag med dig fullt ut. Annars inte.

Smartphones är ju bara ett redskap.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, Hummel säger:

Kommer inte SMS alltid från ett mobilnummer?

Jo det är det väl… men meddelandet är ett imessage ser jag nu.

580D3201-FB11-4D43-A0A6-BE34FEA6388B.thumb.jpeg.b64d68430877b5c7bc92a78fa13d1a50.jpeg

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, boevil säger:

Jo det är det väl… men meddelandet är ett imessage ser jag nu.

580D3201-FB11-4D43-A0A6-BE34FEA6388B.thumb.jpeg.b64d68430877b5c7bc92a78fa13d1a50.jpeg

 

Jag har nu raderat och rapporterat meddelandet som skräp. Förhoppningsvis blir det mindre av detta skräp i framtiden. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 timmar sedan, redtop2 säger:

Om du byter ut smartphones mot Facebook/Mark Zuckerberg m fl i din text så håller jag med dig fullt ut. Annars inte.

Smartphones är ju bara ett redskap.

Du fattar inte grejen :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2022-01-16 11:48, iMarc säger:

Ja smartphones har förstört hela samhället. Social distansering, mobilberoende, problem i förhållanden, och har man inte mobilen i princip fasttejpad på pannan var man än är och råkar missa ett samtal, eller ännu värre glömma mobilen hemma en hel dag vilket resulterar i att en del tror något allvarligt hänt, eller känner sig ignorerade eller tror man inte bryr sig då man missat samtal/samtalen. Blir man mindre aktiv på sociala medier reagerar folk väldigt olika dessutom. 
Mobilen styr mångas liv vilket är en fruktansvärd utveckling. 
Jag har flera bra ”dumma” telefoner som Öland har, en är vattenskyddad, stötsäker och behöver laddas efter 10 dagars användning. 
Det enda positiva med smartphone är väl kameran. 

Lite provocerande men troligtvis en stor skopa ironi. För inte kan man vara teknikmotståndare och hänga här. Inte heller med din gedigna lista på smarta telefoner.  

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

14 timmar sedan, iMarc säger:

Du fattar inte grejen :)

Inte det?

Upplys mig gärna så att även jag kommer att förstå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

16 timmar sedan, Silverfox säger:

Lite provocerande men troligtvis en stor skopa ironi. För inte kan man vara teknikmotståndare och hänga här. Inte heller med din gedigna lista på smarta telefoner.  

Jag tror att det är på allvar som även jag känner av beroende, både praktiskt och känslomässigt. Livet har förändrats med dessa smått magiska apparater, förenklat mycket också.

 

 Jag älskar verkligen tekniken som givit mig så mycket gott men har absolut inget emot att reflektera över konsekvenserna. 
 

iMarc får tycka och reflektera på sitt sätt så mycket han vill för mig som känner att jag ibland kan behöva andras perspektiv utanför mitt eget, begränsade. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...