Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Använda Kalendern som väckarklocka.


Bertil79
 Share

Rekommendera Poster

Hej.

Jag skulle behöva vakna 05.00  nästa vecka men jag har ingen väckarklocka längre  för alla andra dagar börjar jag arbeta 09.00. Kan jag använda Kalendern som väckarklocka, alltså där den med ljud väcker mig och inte bara ett Blipp som jag använder till allting som blippar två timmar innan jag skall vara hos tandläkaren eller annat. Blippljud räcker inte för att väcka mig. Tacksam för tips.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Till att börja med så bör man inte ha mobilen i sovrummet, den ökar stressnivån och gör det svårare att sova.

 

Men om du verkligen måste, så är det appen Klocka du ska använda.

https://support.apple.com/sv-se/HT207512

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, Telly82 säger:

Till att börja med så bör man inte ha mobilen i sovrummet, den ökar stressnivån och gör det svårare att sova.

 

Men om du verkligen måste, så är det appen Klocka du ska använda.

https://support.apple.com/sv-se/HT207512

 

2 minuter sedan, Telly82 säger:

Till att börja med så bör man inte ha mobilen i sovrummet, den ökar stressnivån och gör det svårare att sova.

 

Men om du verkligen måste, så är det appen Klocka du ska använda.

https://support.apple.com/sv-se/HT207512

Tack Telly82.

Jag äger ingen iPhone utan en gammal Elf-ericsson som fortfarande går perfekt, men den lägger nog av snart och då blir det något nyare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sorry, jag såg inte att det var Mac-delen av forumet du postade i. Jag förutsatte att det var iPhone-delen. :blushing:

 

Det säkraste är väl att köpa en väckarklocka. Finns från 50-lappen både hos Kjell och Clas. :) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 timmar sedan, Telly82 säger:

Till att börja med så bör man inte ha mobilen i sovrummet, den ökar stressnivån och gör det svårare att sova.

 

Svårt att höra väckarklockan om den inte är i sovrummet. Och hur den skulle öka stressnivån eller försvåra sömnen begriper jag inte då den är tyst och släckt under natten.

 

Vad gäller ämnet så kan man ställa in notiser i appen Kalender, man kan även lägga till en fil som bilaga, jag tror att det funkar med ljudfiler som spelas upp automatiskt. Men testa innan så att du vet om det funkar.

Eller använd Ericsson som väckarklocka.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När man tittar på Kalenderfönstret ser man massor med olika alternativ man kan välja bland, även "Blippljud" därför trodde jag att det också fanns "Väckarklocksljud" fast jag inte kunde klura ut hur man aktiverade denna, men det finns tydligen inte.

Självklart kan jag gå ner till Kjell&cCo som ligger i samma kvarter som jag bor i och köpa en väckarklocka, men eftersom jag förmodligen aldrig mer kommer att använda någon väckarklocka testade jag med att kanske hitta funktionen i Kontakter. Nu vet jag att det inte går.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 timmar sedan, Telly82 säger:

Till att börja med så bör man inte ha mobilen i sovrummet, den ökar stressnivån och gör det svårare att sova.

 

Men om du verkligen måste, så är det appen Klocka du ska använda.

https://support.apple.com/sv-se/HT207512

Trams

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Mattiasgbg säger:

Svårt att höra väckarklockan om den inte är i sovrummet. Och hur den skulle öka stressnivån eller försvåra sömnen begriper jag inte då den är tyst och släckt under natten.

 

Vad gäller ämnet så kan man ställa in notiser i appen Kalender, man kan även lägga till en fil som bilaga, jag tror att det funkar med ljudfiler som spelas upp automatiskt. Men testa innan så att du vet om det funkar.

Eller använd Ericsson som väckarklocka.

Har nog med strålningen att göra. När jag var i Thailand var jag tvungen att ta av mig mitt armbandsur när vi skulle sova, ”Dangerous electricity cancer” sa hon. Jag argumenterande inte emot utan tog av mig klockan. 

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, iMarc säger:

Har nog med strålningen att göra. När jag var i Thailand var jag tvungen att ta av mig mitt armbandsur när vi skulle sova, ”Dangerous electricity cancer” sa hon. Jag argumenterande inte emot utan tog av mig klockan. 

Bortsett från risken för elektrisk cancer så är det trevligare att sova naken. Och det brukar inte bli mindre trevligt att sova naken tillammans med folk son benämns "hon".

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Bortsett från risken för elektrisk cancer så är det trevligare att sova naken. Och det brukar inte bli mindre trevligt att sova naken tillammans med folk son benämns "hon".

Ja det var inte bara klockan jag tog av mig

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 timmar sedan, Mattiasgbg säger:

Bortsett från risken för elektrisk cancer så är det trevligare att sova naken. Och det brukar inte bli mindre trevligt att sova naken tillammans med folk son benämns "hon".

"Sova"? :blink:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2019-11-08 på 08:14, Telly82 säger:

Till att börja med så bör man inte ha mobilen i sovrummet, den ökar stressnivån och gör det svårare att sova.

https://www.kth.se/forskning/artiklar/mobilen-i-sangen-skapar-somnproblem-1.921663

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 minuter sedan, Telly82 säger:

De blandar ju ihop olika saker.

"Bara att ha mobilen i sovrummet skapar stress. Alla de personer vi intervjuade som lät bli att använda mobilen i sängen hade bra nattsömn"

Jag har mobilen i sovrummet. Jag använder inte mobilen när jag gått och lagt mig. Jag har uppfostrat mobilen så att den inte stör mig under natten. Jag anser mig ha god nattsömn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

De blandar ju ihop olika saker.

"Bara att ha mobilen i sovrummet skapar stress. Alla de personer vi intervjuade som lät bli att använda mobilen i sängen hade bra nattsömn"

Jag har mobilen i sovrummet. Jag använder inte mobilen när jag gått och lagt mig. Jag har uppfostrat mobilen så att den inte stör mig under natten. Jag anser mig ha god nattsömn.

Min nattsömn varierar. Men jag tror inte på mobilens starka influens utan snarare på svaga människor, antagligen mest unga som inte lärt sig disciplin än. 

 

Jag varvar ner med min iPhone och lägger ifrån mig den när jag är trött.

 

Varför neka sig det som är roligt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Mattiasgbg säger:

Jag använder inte mobilen när jag gått och lagt mig

Jag tänkte att det enklaste sättet att låta bli att använda mobilen är att inte ha den tillgänglig i sovrummet. :) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...