Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Installera i Application Support med alias - hur göra?


Sunbather
 Share

Rekommendera Poster

Halloj!

(Ursäktar på förhand den något luddiga titeln...)

 

Sysslar en hel del med musikproduktion, och insåg så sent som i helgen att alias-uppfinningen var väldigt fiffig. Min iMac har känts slö, så jag bestämde mig för att skeppa över alla presets, trumljud, sångfiler, Logic-filer etc. till min externa hårddisk. Så gott som allt förutom själva "pluggarna" (d.v.s. VST-instrument som exempelvis div. synthar).

 

Nu har jag alltså alias-mappar av det mesta, och det går ju betydligt snabbare! Som titeln lyder har jag även skapat alias-mappar av det mesta i Application Support - vilket leder mig in på min fråga;

När jag tidigare har installerat ett nytt VST-instrument har det ibland hamnat saker som tillhör det i Application Support per automatik. Hur gör jag nu när Application Support är en alias-mapp och vill installera nya pluggar? Kommer det som tidigare hamnat i Application Support att hamna i "originalmappen" (d.v.s. på min externa hårddisk) per automatik i.o.m. att alias-mappen pekar dit, eller måste jag göra någon manuell manöver?

 

Har googlat som en dåre utan att finna något svar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alias fungerar väl inte?

Kommer inte ihåg ifall du ska ha en symlink eller hard link.

https://www.lifewire.com/aliases-symbolic-links-hard-links-mac-2260189

 

Hmmm? Verkar som om du ska ha en symlink.

https://discussions.apple.com/thread/5082231

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Halloj,

Tack för svaret, det var dock inte riktigt det jag undrade (som sagt; luddig titel!). Jag har redan kört symlink på alla mappar som numera återfinns på min externa HD, och som alias-mapparna på datorn nu pekar mot.

 

Det jag undrar är hur jag ska installera nya plug-ins...

Vad kommer att ske när jag vill installera nya plug-ins (då de och deras presets etc. tidigare hamnat i Application Support)? I.o.m. att Application Support numera är en alias-mapp på själva datorn - hamnar plug-insens presets m.m. per automatik direkt på min externa hårddisk då "originalmappen" (Application Support) ligger på den externa HD:n, eller hur ser det ut?

 

Ingen som sitter inne på någon bra lösning?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...