Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

plötsligt full hårddisk


långtbort
 Share

Rekommendera Poster

Hejsan,

 

Jag undrar om det finns någon som kan hjälpa mig att förstå följande.

 

Fram till för en ganska kort tid sedan hade jag utrymme påminn hårddisk (250GB) och jag hade cirka 100-150GB ledigt utrymme. Jag uppdaterade till Catalina för en tid sedan och plötsligt stod min koppling till iCloud och tuggade och med det kom meddelanden om att min hårddisk snart var full och att processer inte kunde genomföras.

 

Jag har sida dess ägnat mycket tid åt att rensa sådant som jag ej har behov av och det har frigjord några Gb men följande kvarstår.

 

Om jag går in på finder och väljer min användarmapp så har den en storlek av 165Gb medan om jag går in på dess undermappar så innehåller dessa enbart cirka 47Gb vilket gör en diskrepans på 118Gb och jag hittar dessa inte någonstans i en lämplig mapp, fil eller någon förklaring på skillnaden.

 

Om jag tar fram diskverktyg så säger den att min disk är fylld till 11Gb av macintosh hd, 198Gb av macintosh hd data, 3,2Gb vm och bland annat har jag två representationer av hårddisken som kallas för Macintosh HD och Macintosh HD-data...

 

Där finns också data som säger att macintosh HD och HD-data nämner två delar som de kallar för "andra volymer" och "Används"...

 

Det verkar för mig som att något "lägger beslag på" stor del av hårddisken och jag misstänker att det är iCloud men jag vet inte hur det hänger samman för det jag har på iCloud tar upp motsvarande 

 

Finns det någon förklaring och går det att återfå det utrymme på hårddisken jag faktiskt inte använder men som av någon anledning upptas av en aktivitet som jag inte själv påverkar....

 

Ja är ledsen om jag startar en tråd som redan finns någon annan stans men jag hittar själv inte någon som tagit upp detta på senare tid.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack snälla Pocahontas, skall så göra och prova.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

bild.thumb.png.5d7b01be111e181ddaab5a2a6d861cc7.png

 

Det verkar som att det har bildats en extra volym någonstans för i "Systemet" ligger ytterligare en volym som heter "Data"? är det ngn som kan sånt här? Kanske du Pocahontas?

bild.png

Redigerad av långtbort
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Catalina delar upp hårddisken i två delar, en skrivskyddad för Catalina-systemet och så en ”data” där ens användare, program och filer ligger. Detta är helt normalt. I Finder ska inte uppdelningen synas, utan det syns som en hårddisk och från användarperspektiv fungerar som en. 
 

Om du har iCloud Drive så tar den upp utrymme i datorn. Du säger att den stod och tuggade. Gissningsvis har den flyttat över Dokument och Skrivbord-mapp till iCloud Drive. Detta är utgångsinställningen, grundinställningen i Catalina, precis som i Mojave och i High Sierra m fl. 

 

Du säger att du har några Gb ”vm”? Vm som i ”virtual machine”? Kör du någon virtualiseringsmjukvara? 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gud vilken tur du förklarade det där med dubbla avbilder av disken för jag fattade ingenting.

 

Problemet är ju att systemet blir enormt stort? 98Gb av 250 är systemet... 

 

Jag har "data" motsvarande cirka 50Gb i min användarmapp uppdelat mellan främst musik o dokument/bilder men hårdisken har bara 36Gb kvar av en hårddisk på 250Gb så jag förstår inte vad som sker.

 

Det är välan inte rimligt att molnet skall äta upp min HD utan avlasta eller i alla fall bara säkra mina data. Jag har ingen virtualiserings maskin igång... Jag funderar på att göra en total ominstallation. Jag har säkerhetskopierat dator och data på 2 olika volymer så jag år inte orolig att förlora mina grejer.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, långtbort säger:

Gud vilken tur du förklarade det där med dubbla avbilder av disken för jag fattade ingenting.

 

Problemet är ju att systemet blir enormt stort? 98Gb av 250 är systemet... 

 

Jag har "data" motsvarande cirka 50Gb i min användarmapp uppdelat mellan främst musik o dokument/bilder men hårdisken har bara 36Gb kvar av en hårddisk på 250Gb så jag förstår inte vad som sker.

 

Det är välan inte rimligt att molnet skall äta upp min HD utan avlasta eller i alla fall bara säkra mina data. Jag har ingen virtualiserings maskin igång... Jag funderar på att göra en total ominstallation. Jag har säkerhetskopierat dator och data på 2 olika volymer så jag år inte orolig att förlora mina grejer.

 

 

iCloud Drive tar upp plats lokalt eftersom det är en synkningstjänst, du har alltså en lokal kopia på allt material i iCloud Drive. Det är för att du ska kunna nå den datan även när du inte är uppkopplad. Vad du kan göra är att slå på "optimerad lagring". Då justerar Mac OS det så att filer som inte används så ofta bara finns i molnet på iCloud och därmed inte tar plats i datorn. Då får de tankas hem särskilt när de ska användas. 

Catalina systemet ska normalt inte ta upp mer än 20-40 Gb, men om du har installerat det över det gamla systemet så kan det ju finnas saker som tillhörde det gamla kvar. 
 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...
Ny Mac användare

Hej! Har också ett liknande problem. Det är så att jag precis börjat använda Mac (haft den i ett par månader) för plugg. Förra veckan hoppade det lediga lagringsutrymmet från 230 gb till 4 gb! Tog kontakt med apple och de sa att uppdatera till macOS Big Sur, och det gjorde det också. Men jag fick inte tillbaka allt utrymme, fortfarande 20 gb som fattas. Och just dessa 20 gb finns under "övrigt" , denna lagringssektion tenderar också att växa när jag använder OneNote. Vet någon vad detta beror på? Och hur jag kan få tillbaka de 20 gb från "övrigt"?

 

Uppskattar verkligen all hjälp jag kan få!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

19 timmar sedan, Ny Mac användare säger:

Hej! Har också ett liknande problem. Det är så att jag precis börjat använda Mac (haft den i ett par månader) för plugg. Förra veckan hoppade det lediga lagringsutrymmet från 230 gb till 4 gb! Tog kontakt med apple och de sa att uppdatera till macOS Big Sur, och det gjorde det också. Men jag fick inte tillbaka allt utrymme, fortfarande 20 gb som fattas. Och just dessa 20 gb finns under "övrigt" , denna lagringssektion tenderar också att växa när jag använder OneNote. Vet någon vad detta beror på? Och hur jag kan få tillbaka de 20 gb från "övrigt"?

 

Uppskattar verkligen all hjälp jag kan få!

Vad säger OmniDiskSweeper om innehållet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Appropå OmniDiskSweeper

 

Körde det igår senast och väljer att köra på Samsung SSD den interna disken.

Men ändå scannar den 2 av mina 3 externa diskar också, vad kan det bero på?

Den 3:e scannar den inte och jag vet förstås inte varför.

Det spelar ingen roll om jag unmountar de två diskarna den scannar - det gör den ändå!

Någon som vet?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Jag har samma problem som de andra frågeställarna. Finder säger att Användardata innehåller 440 GB men när jag kollar under den och summerar mapparna där så kommer får jag 320 GB. Det saknas alltså ca 120 GB.
   Jag har Mac OS Catalina 10.15.6 med en SSD på 500 GB. Kanske är det bäst att att ta bort de iCloud 50 GB som jag har nu om det är så att det ICloud kanske reserverar en massa disk?
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

30 minuter sedan, han5 säger:

Jag har samma problem som de andra frågeställarna. Finder säger att Användardata innehåller 440 GB men när jag kollar under den och summerar mapparna där så kommer får jag 320 GB. Det saknas alltså ca 120 GB.
   Jag har Mac OS Catalina 10.15.6 med en SSD på 500 GB. Kanske är det bäst att att ta bort de iCloud 50 GB som jag har nu om det är så att det ICloud kanske reserverar en massa disk?
 

Nej iCloud reserverar ingenting på din hårddisk. 

Redigerad av lappen71
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...