Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Telefonens gps visar alltid fel riktning


ecialk
 Share

Rekommendera Poster

Nyss skaffat mig en ny iPhone. Varken kartor eller Google Maps visar rätt direktion. Den hittar rätt gata jag är på, men antingen visar den som att jag går baklänges eller 90 grader fel. Gör det svårt att veta vilket håll man ska svänga i en korsning.

Vad beror det här på? Är det något i telefonen som är fel?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

GPS visar inte riktning alls, däremot kan en navigationsapp eller liknande med hjälp av exempelvis GPS räkna ut vilken riktning mottagaren rör sig i och sedan, förutsättandes att användaren inte är en krabba, visa rätt riktning.

Lyckligtvis är senare iphonemodeller även utrustade med kompass, så det intressanta torde vara hur den fungerar. Hur ser det ut i appen Kompass?

Redigerad av Mattiasgbg
  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intressant!

Startade min tidigare iphone och kompasserna visar olika. Min tidigare (som också visar att jag går "åt rätt håll" på gps apparna) visar 70 grader Ö medan den nya visar 218 SV.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

52 minuter sedan, ecialk säger:

Intressant!

Startade min tidigare iphone och kompasserna visar olika. Min tidigare (som också visar att jag går "åt rätt håll" på gps apparna) visar 70 grader Ö medan den nya visar 218 SV.

Om du, exempelvis genom observationer i verkligheten, kan konstatera att din tidigare lur visar rätt så verkar det vara något som inte stämmer med den nya. Förhoppningsvis är det inte så illa att en stressad kines har råkat löda fast kompasschippet 148° fel.

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13 timmar sedan, Mattiasgbg säger:

Om du, exempelvis genom observationer i verkligheten, kan konstatera att din tidigare lur visar rätt så verkar det vara något som inte stämmer med den nya. Förhoppningsvis är det inte så illa att en stressad kines har råkat löda fast kompasschippet 148° fel.

Hej!

Detta är nog ett fel som drabbat många, utan att de har lagt märke till det.

När jag köpte en iPad för två år sedan, så upptäckte jag att kompassen visade fel, varje gång jag nystartade paddan, eller startade om den.

 

Jag lämnade in den på reparation och fick då en ny iPad. När jag kollade upp den nya paddan, så fans samma fel på den också. 
 

Jag  kollade då upp min första gamla padda och den fungerar perfekt i alla lägen.

Efter detta så upptäckte jag, att om jag vickade paddan fram och tillbaka i sidled och framåt och bakåt, då började kompassen att visa rätt. Samma sak är det med min iPhone. 


Carlbo

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Carlbo säger:

Hej!

Detta är nog ett fel som drabbat många, utan att de har lagt märke till det.

När jag köpte en iPad för två år sedan, så upptäckte jag att kompassen visade fel, varje gång jag nystartade paddan, eller startade om den.

 

Jag lämnade in den på reparation och fick då en ny iPad. När jag kollade upp den nya paddan, så fans samma fel på den också. 
 

Jag  kollade då upp min första gamla padda och den fungerar perfekt i alla lägen.

Efter detta så upptäckte jag, att om jag vickade paddan fram och tillbaka i sidled och framåt och bakåt, då började kompassen att visa rätt. Samma sak är det med min iPhone. 


Carlbo

 

Hej igen!

Eftersom det var en tid sedan jag kollade upp detta problem, och eftersom jag nu kör med den senaste systemuppgraderingen, så kollade jag upp med att göra omstarter och nystarter, för att se om felet fortfarande var kvar, men nu verkar det som om allt fungerar som det ska. Det hela var kanske ett fel i tidigare uppdateringar av systemet.

 

Carlbo

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Carlbo säger:

Hej!

Detta är nog ett fel som drabbat många, utan att de har lagt märke till det.

När jag köpte en iPad för två år sedan, så upptäckte jag att kompassen visade fel, varje gång jag nystartade paddan, eller startade om den.

 

Jag lämnade in den på reparation och fick då en ny iPad. När jag kollade upp den nya paddan, så fans samma fel på den också. 
 

Jag  kollade då upp min första gamla padda och den fungerar perfekt i alla lägen.

Efter detta så upptäckte jag, att om jag vickade paddan fram och tillbaka i sidled och framåt och bakåt, då började kompassen att visa rätt. Samma sak är det med min iPhone. 


Carlbo

 

Ja, jag har för mig att det tidigare ibland har behövts vickas och vridas på telefonen innan kompassen vaknat, men då har telefonen informerat mig om saken. På min nuvarande telefon, där kompassen verkar fungera korrekt, har det aldrig behövts.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...