Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Lägg in nytt konto i Mail - utan att ladda ner all epost


ecialk
 Share

Rekommendera Poster

Jag vill lägga till ett ytterligare mailkonto. Men den börjar nu ladda ner 14800 mail.... Vill få upp ny epost såklart men behöver inte att den laddar ner mail från flera år tillbaka.

Hur stoppar jag detta? Vill ha inkorgen, ta emot nya epost UTAN att den hämtar hem gamla mail.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilken typ av konto gäller det? POP3 eller IMAP? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Först låg det som POP, då läste jag att kontot laddar ner all e-post till datorn och tar bort från klient. Så jag la till det som nytt fast IMAP, så att om jag behöver något mejl så finns det på klienten men behöver inte finnas på min dator :)

men tja, den har börjat ladda ner all e-post ändå

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänk på att du är klienten och inte servern. ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, tänkte epost-lådan. Samlar ju fler lådor i apples "mail".

Hur gör jag för att en ny låda inte ska ta hem alla mail som ligger på kontot när jag lägger in det i apples "mail"?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Använd en mailapp som går att ställa in hur gamla mail som ska hämtas. Vet inte på rak arm om det går i Mail. 
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej! Störigt om det inte går att välja om den ska hämta alla e-post eller inte. 
Trivs bra med Mail-appen annars. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

IMAP är en synktjänst, det betyder att den speglar innehållet så att alla enheter med samma IMAP har samma mejl, samma brevlådor, samma papperskorg, samma utkorg. Samma allting. 
 

Om du inte vill att den ska ta emot över tusen mejl och gamla mejl, så gå in på webmejlen och radera dem. Om du har så många mejl du inte vill ha så är det en indikation på att du behöver städa i mejlen och slänga det som inte behövs längre. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I Windows10 E-post och iPhone's E-post finns funktionen Mail-dagar att synka där man kan ställa in att synka t ex max 3 månader. Tycker det är en bra funktion men hittar den tyvärr inte i Mail eller Outlook för Mac. Finns kanske iThunderbird eller annan app för Mac.
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

23 minuter sedan, polken säger:

I Windows10 E-post och iPhone's E-post finns funktionen Mail-dagar att synka där man kan ställa in att synka t ex max 3 månader. Tycker det är en bra funktion men hittar den tyvärr inte i Mail eller Outlook för Mac. Finns kanske iThunderbird eller annan app för Mac.
 

Bra tips! Något sådant jag hade tänkt mig för Mail. Typ hämta epost från max 3 månader tillbaka. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, Raphael säger:

IMAP är en synktjänst, det betyder att den speglar innehållet så att alla enheter med samma IMAP har samma mejl, samma brevlådor, samma papperskorg, samma utkorg. Samma allting. 
 

Om du inte vill att den ska ta emot över tusen mejl och gamla mejl, så gå in på webmejlen och radera dem. Om du har så många mejl du inte vill ha så är det en indikation på att du behöver städa i mejlen och slänga det som inte behövs längre. 

Så IMAP synkar - så det visas samma på båda, och POP tar bort mejlen från webbmailen och laddar ner alla till "Mail-appen". Stämmer det, om inte, vad är annars skillnaden? :) Något man föredragsvis väljer?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, ecialk säger:

Så IMAP synkar - så det visas samma på båda, och POP tar bort mejlen från webbmailen och laddar ner alla till "Mail-appen". Stämmer det, om inte, vad är annars skillnaden? :) Något man föredragsvis väljer?

Vad är skillnaden? IMAP speglar,POP laddar ner.

 

Naturligtvis IMAP om man har många enheter som ska komma åt samma mail. För laddas mailet ner till en enhet syns det inte det för dom andra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

20 minuter sedan, polken säger:

Finns tydligen sätt att ställa det hos mailleverantören om det är ett alternativ. gmail kan begränsas så åtminstone vid IMAP-synk https://apple.stackexchange.com/questions/119738/how-to-sync-30-days-of-mail-in-the-mail-app

Hade nog velat ha kvar mailen på säg gmail så att jag kan hitta gamla mejl om jag behöver, men behöver inte ha inkorgen proppfull på datorn, om du förstår! :) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, ecialk säger:

Hade nog velat ha kvar mailen på säg gmail så att jag kan hitta gamla mejl om jag behöver, men behöver inte ha inkorgen proppfull på datorn, om du förstår! :) 

Mailen ligger fortfarande kvar hos gmail än hur du gör med IMAP.

Inkorgen ska vara tom. Man ska sortera till lämpliga mappar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

35 minuter sedan, lappen71 säger:

Mailen ligger fortfarande kvar hos gmail än hur du gör med IMAP.

Inkorgen ska vara tom. Man ska sortera till lämpliga mappar.

Det där är bara en åsikt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Det där är bara en åsikt.

Ja och? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

46 minuter sedan, ecialk säger:

Hade nog velat ha kvar mailen på säg gmail så att jag kan hitta gamla mejl om jag behöver, men behöver inte ha inkorgen proppfull på datorn, om du förstår! :) 

Då är det den länken du ska anamma.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 timmar sedan, lappen71 säger:

Ja och? 

Jag har uppfattat dig som en som inte gärna spekulerar eller ägnar dig åt att bara tycka saker här. Men i det tidigare citerade inlägget ägnar du dig just åt tyckande, vilket jag ansåg rimligt att påpeka.

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kör alltid IMAP,  bra när man har flera enheter. Och så har jag arkiv-mappar där jag sparar mejl som jag vill - ja - spara. :) Sorterar bort mejl rätt ofta... 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...