Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Att föra över enstaka program med hjälp av Time Machine


kjellrei
 Share

Rekommendera Poster

Min iMac har slutat fungera. Den har gjort ett gott arbete från mitten av 2011. MacOS High Sierra var den sista OS-uppdateringen som var möjlig.

Har kontinuerligt tagit backup m h a Time Machine (TM) på en extern hårddisk.

 

Tänker nu köpa en ny iMac. Har ännu inte gjort det, men tankarna på hur jag skall hantera TM har redan infunnit sig. Har läst om hur man går tillväga och har redan sedan tidigare viss erfarenhet av att "hämta tillbaka" raderade dokument från TM.

 

Jag tänker undantagslöst låta kopiera över alla mina dokument, bilder m.m. men min fråga gäller just alla de program som jag har liggande på den gamla datorn. Jag vet redan att många av dem inte kommer att fungera med det nya OS (Mojave eller Catalina) så de programmen är onödiga att kopiera över. Det gäller t ex Jing och DragThing.  Likaså program som jag inte använder längre (och de är ganska många). De program jag använder och som jag i många fall betalat en hel del för vill jag naturligtvis föra över till min nya Mac.

 

Om jag, från TM, för över ett enskilt program, kommer då alla övriga filer som hör till detta program att föras över med automatik eller hur skall jag hantera denna överföring? Min tanke är alltså att jag efterhand kommer att föra över program efter program som jag vill ha på den nya datorn. I detta ingår då också att för vissa program hämta hem de senaste uppdateringarna och se till att de fungerar med det senaste OS

 

Har inte fått svar på denna fråga trots ihärdigt letande på nätet. Hoppas att någon i detta forum kan ge mig ett bra svar.

 

Tack på förhand!

 

/Kjell/.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...