Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Problem med uppdatering efter nedgradering


SoccyPowa
 Share

Go to solution Solved by SirKnasen,

Rekommendera Poster

Lång historia kort, efter att för första gången blivit så besviken på en macOS-uppgradering, Catalina, så att jag blev tvungen att återställa från TimeMachine och ta mig tillbaka till Mojave, så har jag nu fått ett riktigt lustigt fel på halsen. Eller kanske det inte är lustigt, det här kanske är något som kan hända när man nedgraderar, men det är ju som sagt första gången jag gjort det.

När jag försöker installera den senaste säkerhetsuppdateringen 2019-001 på Mojave, så när den startar om verkar jag hamna i installationsprogrammet för Catalina och får ett felmeddelande om att det inte gick att installera uppdateringen. Detta har nu hänt flertalet gånger, tänkte det skulle självläka. För att verifiera att jag inte var knäpp, så startade jag om datorn med kringa+r för att kolla och när jag väljer installera om macOS så är det Catalina den vill installera. Uppenbarligen, trots att jag återställde hela datorn från TM så verkar en del av Catalina blivit kvar i den "återställningspartition" eller vad det är man hamnar i när man kringla+r. Är det någon som vet hur man får bort det? Uppenbarligen kommer jag ju aldrig att kunna installera säkerhetsuppdatering 2019-001 om jag inte får styr på det här...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Solution

Exakt samma sak hände mig.

Backade tillbaka min mac Mini från Catalina till Mojave och Catalina recovery ligger kvar.

 

Löste problemet med 2019-001 uppdateringen genom att ladda ner och installera denna tilläggsuppdatering utan att använda macOS programuppdatering.
https://support.apple.com/kb/DL2015?viewlocale=sv_SE&locale=en_US

Efter installation och omstart av datorn gick det att via macOS programuppdatering i systeminställningar installera 2019-001 utan problem.

 

Catalina-recoveryn får ligga kvar på min dator, jag lär ge Catalina ett nytt försök vid ett senare tillfälle.
Vill du ha bort den får du radera hårddisken fullständigt och inte bara Macintosh HD och sen installera Mojave på nytt så en ny recoverypartion med Mojaveåterställnings läggs på hårddisken

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack, sjukt knasigt fel, men tack vare en minst lika knasig lösning så löste det sig ju. Att Catalina återställningen ligger kvar struntar jag också i. Det var uppdateringsproblemet som var viktigast att få styr på, tack o bock!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...