Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

MB Air krånglar efter service


HE-Pennypacker
 Share

Rekommendera Poster

HE-Pennypacker

Hej!
 

En bekant var inne med sin MacBook Air för rengöring, då fläkten lät som en skördetröska. Det behövdes troligen bara en rengöring av delar och inget annat (minns ej vad hon sa det stod i kvittot). Men när hon startade upp det så fungerade varken mus eller tangentbordet, samtidigt som den letade efter ett bluetooth dito (vilket aldrig varit inkopplad).

 

Hon har gjort en SMC-reset som icke gav något resultat. Kan det vara så att Digital Inn klantade till det och isf hur? Eller finns det något mer jag kan be henne testa?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med min erfarenhet av det företaget så kan dom mycket väl ha klantat till det. Kontakta dom för hjälp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gissar att flexkabeln mellan trackpad och logic-kort inte sitter som den skall.

Denna "sladd" förser logic-kortet med "signaler" från både trackpad och tangentbord.

 

Skaffa en Pentalobe 1.2 och T5 (torx) och gör jobbet själv.

Pentaloben har du för skruvarna till plåten och T5 använder du till att ta bort batteriet.

Sedan sitter denna kabel i "snäppkontakter".

 

Riktigt tråkigt att de inte testade datorn efter rengöringen......??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Axelman changed the title to MB Air krånglar efter service

Ändrade rubriken på din tråd  så den blir begriplig och sökbar för andra som har liknande problem.

 

Axelman moderator

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter vettigt om du inte har nån backupdisk, men frågan är om du är i behov av så pass stor SSD. 

Men SSD-disken har ett bra pris.

annars köper du en  SSD-disk i mindre storlek och klonar över din hårddisk själv, om du har SuperDuper eller Carbon Copy Cloner.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Korrosion på IPD-kabelns kontaktbleck som ansluts till TrackPad är min gissning. Inte helt ovanligt.

Brukar få fläkten att rusa då sensorer i TrackPaden inte känns av och problemet nu att TrackPad och tangentbord inte hittas alls tyder också på att IPD-kabeln och/eller Trackpad kan vara orsaken.

 

Kontrollera själv enligt Sterotypens guide ovan eller ta datorn till en Service Provider i grannstaden. Jag vet en mycket stilig Appletekniker där. ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

HE-Pennypacker
1 timme sedan, SirKnasen säger:

Korrosion på IPD-kabelns kontaktbleck som ansluts till TrackPad är min gissning. Inte helt ovanligt.

Brukar få fläkten att rusa då sensorer i TrackPaden inte känns av och problemet nu att TrackPad och tangentbord inte hittas alls tyder också på att IPD-kabeln och/eller Trackpad kan vara orsaken.

 

Kontrollera själv enligt Sterotypens guide ovan eller ta datorn till en Service Provider i grannstaden. Jag vet en mycket stilig Appletekniker där. ?

Okej, men hur kommer det sig att trackpaden/tangentbordet ballar ut efter första rengöringen? Efter det var endast fläkten från början...

Redigerad av HE-Pennypacker
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 minuter sedan, HE-Pennypacker säger:

Okej, men hur kommer det sig att trackpaden/tangentbordet ballar ut efter första rengöringen? Efter det var endast fläkten från början...

Har du fått någon verkstadsrapport vad som är gjort och resultat på körda diagnostest?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

HE-Pennypacker

Senaste inslaget ifrån servicen. Jag vet inte, jag tycker det är väldigt rörigt? Om det nu va trackpaden som gjorde att fläkten lät, men som dom då rengjorde, lämnade tillbaka och att den då "går sönder" i samma veva?

 

Dessutom så funkade ju trackpaden i "analysläget" som dom själva sa det. Borde det inte kommit fram i rapporten?

 

Tyvärr är ju jag långt ifrån samma ort som min vän, så jag kan inte gå in och prata med dom själv. Men vad ska man kräva i detta läge? Är det bara att slanta upp eller opponera sig?

 

(Det ska sägas att innan detta så gjorde dom en ominstallation av hela datorn för att de trodde att det skulle lösa det. Men det gjorde det inte. Detta kom dom fram till efter ytterligare felsökning...)

 

760113088_Skrmavbild2019-11-07kl_17_10_46.png.730622f449957b7109d61cfe22dd314d.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Frågan är om de samtidigt bytte flexkabeln.......

Men musplattan var väl inte sönder innan servicen??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

HE-Pennypacker
1 minut sedan, Stereotypen säger:

Frågan är om de samtidigt bytte flexkabeln.......

Men musplattan var väl inte sönder innan servicen??

Nej, det var ju fläkten som lät. Som SirKnasen poängterade ut så kan ju det va beroende på fläkten, men den var ju fungerande.

 

Samtidigt så återkommer jag till att när dom startade datorn i "analysläget" så funkade den ju enligt dom.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

HE-Pennypacker
2019-11-04 på 21:33, SirKnasen säger:

Har du fått någon verkstadsrapport vad som är gjort och resultat på körda diagnostest?

Nej, det är ju inte jag som sköter själva affären utan en kompis långt ifrån mig, jag får bara frustrerande sms.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror det var fel på TrackPaden och/eller IPD-kabel från första början och pga den som fläkten rusade/lät.

Någon sorts dålig kontakt helt enkelt.

Digital Inn verkar ju nu även bekräfta vad vi andra här förmodat från första början.

 

Trist att de inte lyckades lokalisera felet vid första felsökningen men felet kanske är intermittent?

Vet inte riktigt vad mer vi kan göra här i tråden utan att kunna ta del av verkstadsrapporten och jag finner det lite oklart vad exakt du vill ha hjälp med.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

HE-Pennypacker
16 minuter sedan, SirKnasen säger:

Jag tror det var fel på TrackPaden och/eller IPD-kabel från första början och pga den som fläkten rusade/lät.

Någon sorts dålig kontakt helt enkelt.

Digital Inn verkar ju nu även bekräfta vad vi andra här förmodat från första början.

 

Trist att de inte lyckades lokalisera felet vid första felsökningen men felet kanske är intermittent?

Vet inte riktigt vad mer vi kan göra här i tråden utan att kunna ta del av verkstadsrapporten och jag finner det lite oklart vad exakt du vill ha hjälp med.

 

Nej, det var ju synd att dom inte hittade felet från början. Men det är inget ovanligt med att fläkten rusar först, sen rengör dom den och det är efter detta som trackpaden ger upp. Det borde inte hänt innan?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...