Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

En fråga om timemachine, suddade filer.


boevil
 Share

Rekommendera Poster

Jag vet, tror jag, hur TM fungerar.

Men hur hanteras filer som jag raderar på min interna hdd?

Tas de bort även på TM efter en viss tid, eller finns de alltid kvar? Vidare, finns det någon möjlighet att få en lista över alla filer som finns sparade, alltså inkl. de som är suddade på min interna  hdd?

 

Redigerad av boevil
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns inget exakt svar eftersom det beror helt på hur stor hårddisk du har på datorn jämfört den du använder använder för TM. En stor hårddisk för TM jämfört mot den du har i datorn innebär att filerna i TM-backupen ligger kvar längre. Mig veterligen går det inte få fram en sådan lista.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

14 timmar sedan, boevil säger:

Jag vet, tror jag, hur TM fungerar.

Men hur hanteras filer som jag raderar på min interna hdd?

Tas de bort även på TM efter en viss tid, eller finns de alltid kvar? Vidare, finns det någon möjlighet att få en lista över alla filer som finns sparade, alltså inkl. de som är suddade på min interna  hdd?

 

Varför bry sig?

Skaffa en tillräckligt stor disk så inget raderas. :) 

Det har aldrig varit så billigt som nu. 4 TB för dryga tusenlappen på Prisjakt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har stora diskar i min Synology- NAS, så jag har inga problem med det. 

Min fråga om "när suddade filer tas bort" var rent akademisk, kan vara bra att veta t.ex om man upplyser andra med små TM-diskar.

Men hur gör man om man vet att man har en fil, som man glömt namnet på, i en TM-backup? Hur hittar man filen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, boevil säger:

Men hur gör man om man vet att man har en fil, som man glömt namnet på, i en TM-backup? Hur hittar man filen?

Om man vet vilken mapp den låg i så öppnar man den mappen i Finder och sedan går man in i Time Machine och går bakåt i tiden tills filen dyker upp.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 timmar sedan, boevil säger:

Jag har stora diskar i min Synology- NAS, så jag har inga problem med det. 

Min fråga om "när suddade filer tas bort" var rent akademisk, kan vara bra att veta t.ex om man upplyser andra med små TM-diskar.

Men hur gör man om man vet att man har en fil, som man glömt namnet på, i en TM-backup? Hur hittar man filen?

Att låta TM ha tillgång till allt utrymme är en dålig ide. För tillslut kommer TM ta allt utrymme i anspråk.

Bäst är att skapa en användare för TM och sätta en quota för den användaren.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, lappen71 säger:

Att låta TM ha tillgång till allt utrymme är en dålig ide. För tillslut kommer TM ta allt utrymme i anspråk.

Bäst är att skapa en användare för TM och sätta en quota för den användaren.

Jo, jag har det så.

2 TB till TM (2 datorer delar, men eg är det iMac som använder) och 2 TB till annat. .. om jag minns rätt.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...