Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Extern SSD-disk syns inte i Startskiva


Pocahontas
 Share

Rekommendera Poster

Köpte mig en Samsung T5 250 GB SSD för att ha SuperDuperbackup  på.

 

Då disken var formaterad i ExFat lät jag Skivverktyg formattera den i Mac OS Extended (Journalförd)  ) 

Efter att ha låtit SuperDuper göra sitt, så kollade jag om den syntes i Startskiva, för tänkte starta upp från Samsungdisken.

Den syns inte där...blev rätt snopen, syns ju i Skivverktyg där jag kan kontrollera den mm 

Att inte LaCie disken syns kan väl förmodligen bero på att det är TimeMachinebackup

 

Hur tusan får jag Samsungdisken att synas där?  

Andra externa äldre mekaniska diskar syns ju 

 

1183591224_Skrmavbild2019-10-28kl_17_23_07.thumb.jpg.81d387a5f0309c1de1285690076df08a.jpg

Skärmavbild 2019-10-28 kl. 17.23.07.jpg

Redigerad av Pocahontas
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mojave, skivverktyg visar ju inte APFS 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Löser inte mitt problem ,  syns i Skivverktyg men vill inte dyka upp i Startskiva

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Alix säger:

Är den i GUID (GPT)? Får inte vara MBR.

1 minut sedan, Pocahontas säger:

Löser inte mitt problem ,  syns i Skivverktyg men vill inte dyka upp i Startskiva

Hur var det med filtabellen då? Se ovan.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Går ju inte att göra annat i Skivverktyg, har ju formaterat och raderat hårdiskar hundratals ggr men denna vägrar att visa sig..

Inga problem heller med att låta SuperDuper föra över rubbet, och skriver att den är bootbar,  Skivkontroll har inga invändningar när jag kör Skivkontroll..

 

Kör en ny Superduper nu så får vi se..

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kollar man info om Samsungdisken i Skivverktyg så visas detta

 

 

Skärmavbild 2019-10-28 kl. 22.22.30.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

28 minuter sedan, Pocahontas säger:

Kollar man info om Samsungdisken i Skivverktyg så visas detta

 

 

Skärmavbild 2019-10-28 kl. 22.22.30.jpg

Kör en

 

diskutil list

 

i Terminalen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Av en ren tillfällighet hade / har jag tänkt att köpa just den Ssd:n och göra en superduper- backup. Använder du senaste superduper v3.2.5 ?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 timmar sedan, boevil säger:

Av en ren tillfällighet hade / har jag tänkt att köpa just den Ssd:n och göra en superduper- backup. Använder du senaste superduper v3.2.5 ?

 

Citat

 

 

 

Ja, det gör jag.  

Det går ju inte att partitionera den Skivverktyg  heller, det är ju där jag kan göra APFS  i  Partionera.

Skärmbilden här visar att Partitionera är nedtonat.

 

Testade  även Skivverktyg i frugans gamla iMac som har HigH Sierra, ser likadant ut där, Partitionera är nedtonat..

 

 

Skärmavbild 2019-10-29 kl. 07.16.14.jpg

Redigerad av Pocahontas
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Pocahontas säger:

Såg du det här, från en av dina länkar. https://discussions.apple.com/thread/250441920

Citat

The problem was the software version of SamsungPortableSSD. After contacting them Samsung provided me with an older version of the program (1.6.2) and gave me instructions on how to remove the bad version. After removing the bad version and installing the version Samsung provided me with the T5 worked as it should again.


Jag väljer nog en annan Ssd för min superduper 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

32 minuter sedan, boevil säger:

Såg du det här, från en av dina länkar. https://discussions.apple.com/thread/250441920


Jag väljer nog en annan Ssd för min superduper 

Jag läste det, har 30 dagars öppet köp på denna, köpt hos Teknikmagasinet. Får ta kontakt med dem idag

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...