Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Sveriges Dödsbok - få igång ett Wine program


Orfeus
 Share

Rekommendera Poster

Jag köpte i våras ett släktforskningsprogram som heter Sveriges Dödsbok. Det är ett register som är programmerat i Wine.

Nu med nya uppdateringen av Macen, så fungerar inte längre programmet. Det är ju lite surt eftersom det både lanserades och köptes i våras. Om det kan man säga mycket, men hur som helst - finns det någon lösning på detta?

Jag kan ingenting om programmering eller ens vad Wine egentligen är, men jag tänker att det kanske finns någon plugin eller någon emulator eller nåt? Jag inbillar mig att själva programmet i sig är väldigt enkelt (det är själva registret som är grejen).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan köra Windowsprogram på fler sätt på Macen.

https://www.howtogeek.com/187359/5-ways-to-run-windows-software-on-a-mac/

 

Citat

Systemkrav är Windows XP eller senare, eller MacOS 10.7 till och med Mojave. OBS! Sveriges dödbok 7 fungerar inte med MacOS Catalina.

https://www.rotter.se/produkter/cd-dvd-usb/svdb

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret! ?

Men det verkar som att få alternativ där fungerade. Virtual machine kräver en Windows licens, om jag förstod det rätt. Det blir ju rätt dyrt.

 

Sen var det Wine och Cross over Mac. Cross over Mac bygger på Wine och fungerar inte heller med uppdateringen. Och Remote desktop bygger på att man redan har en Windows-dator igång. 

Så är det så att Dödsboken egentligen är skriven för Windows, men hade Wine som en översättare för Mac? 
Sen, borde inte Wine komma i en ny version som fungerar med Catalina?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, Orfeus säger:

Virtual machine kräver en Windows licens, om jag förstod det rätt. Det blir ju rätt dyrt.

Det finns billiga licenser på eBay. Kostar en femtiolapp och fungerar så länge du inte avinstallerar. Jag har själv köpt sådana och kan intyga funktionen. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Släktforskarna gick ju ut med detta, trist.

Vore ju bättre om de gör som Arkiv digital, lägger upp den på webben, har fler släktforskningsprogram jag köpt som blir odugliga om jag går upp till Catalina

 

 

Skärmavbild 2019-10-28 kl. 18.42.54.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det som har hänt, är att OS Catalina inte längre har stöd för 32 bitars program och Wine är ett 32 bitars program. Apple började övergången från 32 bitar till 64 bitar för över 10 år sedan och Mac systemet är 64 bitars sedan många år och Apple har varmt rekommenderat utvecklarna att övergå till 64 bitars och även meddelat att stödet för 32 bitars skulle upphöra i framtiden. Det har nu annonserats i de senaste systemversionerna - High Sierrra och Mojave - att stödet för 32 bitars skulle upphöra efter Mojave. 

Programtillverkarna har alltså haft gott om tid att ordna detta. 

Wine är en lösning för att köra Windows-applikationer på Mac utan att ha Windows. Det har internt motsvarande systembibliotek som Windows som den översätter till Mac. Wine finns även för att köra Windows på Linux och Solaris OS. 

Nu är Wine opensource mjukvara, det är icke-kommersiell och fri, gratis, mjukvara utvecklad av olika programmerare på fritiden så huruvida det kommer ut en 64 bitars Wine som fungerar med OS Catalina, det vet vi inte. Det kan dröja... Det beror på om programmerare har intresse av att göra det. Det tog 15 år att få till den första stabila versionen av Wine, vilket indikerar att Wine är ett projekt som rör sig framåt väldigt långsamt... Att omvandla Wine till 64 bitars skulle vara ett enormt arbete, särskilt för programmerare som gör det på sin fritid när de typ känner för det... 

Nu finns det en kommersiell version av Wine, Wine omvandlad till en kommersiell produkt. Den heter CrossOver och utvecklas av CodeWeavers. Det är sagt att de jobbar med en 64 bitars version, men det finns inget klart om när den kommer att lanseras. 

Dödsboken lägger tydligen med Wine för det är gratis. En CrossOver som klarar 64 bitar kommer att kosta pengar och kommer troligen vara något som Dödsboken inte kommer erbjuda. Det kommer även troligen dröja ett tag för CrossOver 64 bitars att bli klart då det är ett stort arbete att omvandla kodbasen till 64 bitar. 

 

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren!
Ledsen att jag svarar sent - det har varit lite hektiskt den sista tiden.

Tack för klargörandet!
Jo, jag kan tänka mig att Apple har varit ute i tid och lite anmärkningsvärt att utveckla program som då inte kommer att fungera. Från min horisont så investerade jag i programmet i våras (tror 650kr) och förväntar mig såklart att det ska fungera. Men jag inbillar mig att det tillslut kommer en lösning, för jag kan tänka mig hur det ser ut från utvecklarperspektiv - det är säkert många som vill ha pengar tillbaka osv. Och eftersom programmet verkar ganska enkelt i sig, är det säkert någon datorkunnig släktforskare som kan ta fram ett fungerande program.
Hur som helst - så det finns ingen crossover alls att tillgå nu med 64-bitars? Exempelvis Virual machines fungerar inte heller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man har en stor hårddisk i sin dator, så hade det enklast varit att partitionera en bit av den för enbart släktforskandet, alternativt ha en extern SSD disk med High Sierra på, och där bedriva sin släktforskning.

 

Själv väntar jag i det längsta med att uppdatera till Catalina (Catastrof) då jag vill fortsätta kunna använda alla mina släktforskningprogram, inte bara Dödboken utan Sveriges befolkning och en mängd liknande. 

 

Båda fallen kräver ju omstart, men det får man ta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enklast är Virtual Box och köra High Sierra

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Riktigt skitsystem jag aldrig någonsin kommer att uppdatera till. Funderar på att tom backa till High Sierra istället om det nu ens är möjligt då datorn levererades med Sierra. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 minuter sedan, iMarc säger:

Riktigt skitsystem jag aldrig någonsin kommer att uppdatera till. Funderar på att tom backa till High Sierra istället om det nu ens är möjligt då datorn levererades med Sierra. 

Tar en skärmdump på ditt påstående.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om Catalina varit ett perfekt system så hade väl det varit rätt tyst om operativsystemet. 

Nu är så inte fallet..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alla är vi barn i början, men visst har det blivit sämre på senare år. Det förklaras exempelvis genom att Apple växer och blir byråkratiskt, riktar fokus på andra affärsområden, och förlitar sig på allmänheten att de ska hitta (och rapportera!) buggar. En sammantagen kombination som inte är optimal. Men jag tror att det blir ordning på programvaran så småningom. 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...