Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Frustration efter massa strul med Catalina


macman8000
 Share

Rekommendera Poster

  • Senaste veckan/veckorna har jag som hemmaföretagare fått vansinnigt lite gjort på min mac. För många år sedan gick jag över från PC till Mac för att slippa tänka på min dator hela tiden när jag jobbar på dagarna. Då var det alla dessa "error in dll-3847-.bat" eller "ogiltig förfrågan i c:/386-program/users/default.exe-xyz" som jag ville slippa och kunna fokusera på att producera nått vettigt i de program som faktiskt fanns på datorn. 
  • Men senaste åren vet jag inte vad som hänt. Det kanske bara är min dator?
  • Jag håller nu på att "bygga om" varenda mapp=brevlåda i apple mail på catlina för att kunna maila överhuvudtaget utan att behöva force-quitta apple mail var 10:e minut. Mail försvinner, kopior skapas på samma mail, mailstatusen står på "flyttat 1 mail av 10..." efter 10 min "flyttar 1 mail av 10."..... 
  • Innan de så hade jag strulat med att byta användare då min förra user hade en massa strul å badbollar som snurrar hela tiden istället för muspekaren. 
  • Jag behövde då synka om cirka 40gb från icloud som tog typ hela dagen att synka ned igen. 
  • Nu funkar inte längre copy/paste mellan iphone och datorn som jag brukar använda för att t.ex. kopiera två-faktor-login-koder vid olika inloggningar på datorn. Apple supporten hade ingen aning om vad som var fel och om de ger förslag så är det att logga ut icloud på alla enheter vilket gör att jag får vänta 20 minuter på att icloud drive ska avslutas (varje gång jag testar) och sen har jag en mapp med 30 000 filer i "icloud drive (arkiv)" på datorn som jag får ägna 30 minuter åt att sitta och jämföra om filerna där och de i icloud drive i den riktiga mappen stämmer, efter att jag loggat in igen. 
  • Jag håller konstant minst 1 gång / dag på med att starta datorn med shift, resetta pram/nvram osv osv.. 
  • Varje gång man ringer apple support så är de samma visa "hej jag förstår att det är jobbigt för dig, jag ska göra mitt allra bästa för att hjälpa dig" o sen hittar dom ingen lösning ändå mer än att "ja du kan ju testa att skapa en ny user eller installera om OS X". Jag har installerat om OS X typ 3 ggr denna månad. 

 

Vad är problemet? Har dom börjat anställa praktikanter som apple-systemutvecklare nuförtiden eller vad? Grejjerna blir bara dyrare och dyrare men funkar sämre o sämre. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det stämmer med mina erfarenheter också att Apples  uppgraderingar  strular mer nu än på tidigare  datorer.

 

Du säger att du har Catalina installerad på din Macdator. Grattis för det har vi andra inte lyckats med, i alla fall inte jag.

 

I Mojave är MacMailstrulet en välkänd bugg som supportern jobbar på som tipsade mig att vänta in tredje uppgraderingen innan jag uppgraderar till Catalina 10.05.03 som kanske fått bort buggen i MacMail, men bara kanske, tills dess kör jag kvar på Mojave.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Innan man postar så kan man söka i forumet ifall redan lämplig tråd existerar.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo.. jag körde betan på catalina innan, oj.... vikket äventyr. Typ allt strulade. Never again att jag testar betaversioner. 

 

Jag har haft en vision om att det är bra med mac för då kan man ju köra deras integrerade appar och allt funkar (som de skrivs om i alla glamorösa reviews om apple) men de funkar si så där om man ska uttrycka sig snällt. Just nu känns det som man har en toksnygg (och snart lika dyr som att köpa en ny bil) metallbit med tangentbord som ser riktigt bra ut som inredningspryl men att jobba på den blir mer o mer som ett motvilligt projekt. När man ringer apple care är de som att prata men nån tonåring som tycker det är coolt att jobba på apple men de dom gör är typ att pausa samtalet och kolla på forum på nätet och sen tipsa om nått som nån skrivit där..... Alltså.. hallå... kan dom inte plugga på sina egna grejjer och bli duktiga på det? Jag vet redan hur jag slår på och av datorn, det är de där andra lite mer avancerade grejjerna som man ringer in o vill ha hjälp med. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, lappen71 säger:

Innan man postar så kan man söka i forumet ifall redan lämplig tråd existerar.

 

 

Absolut men de här gällde allmänt om mac, catalina var bara en bit i de hela. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, macman8000 säger:

Absolut men de här gällde allmänt om mac, catalina var bara en bit i de hela. 

Nej det gör det inte utan dina "problem" har uppstått efter uppgradering till Catalina.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

VARFÖR tror du att ett rykande färskt nytt OS X är prickfritt? Det har ALLTID varit mer eller mindre strul med den första versionen. Laga inte det som är helt! Fungerar din dator så gör inget!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, macman8000 säger:

Absolut men de här gällde allmänt om mac, catalina var bara en bit i de hela. 

Än bättre har du tråden Klagomuren om du inte är ute efter support.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Axelman changed the title to Frustration efter massa strul med Catalina

Justerade rubriken så den säger nåt om vad tråden handlar om

 

Axelman moderator

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan ju vara hårddisken som strular. Catalina gör ju om till ett nytt filsystem och andra förändringar på hårddisken. Och om hårddisken inte är i ett bra skick så kan det bli hur mycket fel som helst. Kan vara hårddisken som är på väg att ge upp och därmed ger en massa konstiga följdfel. 
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Moderators: ni kan förslagsvis ta bort den här tråden, det är lite för många grejjer och det beror säkert delvis/allt på catalina. Ingen idé att skapa dålig stämning här bara för att jag är stressad över problemen.

 

Jag får ta och bena ut problemen one-by-one o skapa nya trådar för varje problem annars kommer det inte nånstans. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...