Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Inget admin-konto & ny ominstallation


KonradA
 Share

Rekommendera Poster

Hej! Jag har just köpt en begagnad MacBook Pro och upptäckte att det inte verkar finnas något administratörkonto. Det finns en användare (förutom Guest) som är satt som standard. Jag kan alltså inte utföra några större ändringar. Till en början trodde jag att det alltid måste finnas ett admin-konto på varje dator men så kanske det inte är. Det måste ju finnas ett sätt för mig att kunna genomföra ändringar i datorn. 

 

Jag tänker ändå att det kan vara en idé att omformatera datorn och göra en färsk installation av allt men jag är osäker på hur jag går tillväga. Det är en MacBook Pro 15" med macOS High Sierra. Tack på förhand! 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 timmar sedan, Pocahontas säger:

finns många guider om hur du börjar om från början , här är en

 

https://macworld.idg.se/2.1038/1.214641/dags-att-byta-mac-har-ar-knepen-du-maste-kanna-till

Tack! Du råkar inte veta hur man kan bli av med ett adminkonto och hur man skapar ett nytt? 

 

Och följdfråga: när jag installerar macOS helt från grunden, följer alla program som följde med macen vid köp? Dvs Pages osv. 

Redigerad av KonradA
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan kanske vara en skol- eller företagsdator kontrollerad via nätverkskontoserver? Kolla via Systeminställningar > Användare och grupper > Inloggning. ”Knappen heter Anslut om datorn inte är ansluten till en nätverkskontoserver. Den heter Redigera om datorn har en befintlig anslutning.” 

 

https://support.apple.com/sv-se/guide/mac-help/mtusr005/mac

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, KonradA säger:

Tack! Du råkar inte veta hur man kan bli av med ett adminkonto och hur man skapar ett nytt? 

 

Och följdfråga: när jag installerar macOS helt från grunden, följer alla program som följde med macen vid köp? Dvs Pages osv. 

Kan vara som Alix säger, en skoldator eller företagsdator. Apple har särskilda administrationsverktyg för skolor/företag som vill styra vad användarna kan göra på sina datorer. Det är inget en vanlig användare behöver bekymra sig om, de verktygen är för IT-administratörer. Om du formaterar/raderar hårddisken och installerar om systemet så ska allt vara som vanligt igen. 

Och nej, Pages etc får du inte med i en ominstallation av OS X/Mac OS. De får man hämta från App Store, de kostar inget. Det som man får med när man ominstallerar OS X/Mac OS, det är systemet med tillhörande program som mail, webbläsare och diverse systemverktyg. Pages är en del av iWork-paketet och hämtas från App Store. Imovie, Garageband etc ingår i iLife och hämtas också från App Store. De kostar inget. 

App Store-programmet är ett systemprogram och installeras när du installerar OS X/Mac OS. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag fick inte till det med varken cmd + opt + R eller cmd + R enligt instruktionerna på flera källor. Däremot startade den igång en internetunstallation när jag höll inne cmd + opt + R under HELA startskärmen.

 

Det är en jordglob som spinner med en timer. Den har laddat och visat 0:19 i över en timme nu och jordgloben rör sig inte längre. Jag börjar bli orolig och undrar om jag kan göra något eller om jag ska låta den vara lite till. Jag vill inte ha sönder något. 

 

Se bidogad bild. 

1A124FA9-F7CF-4684-A237-EBAFFDB6D8E0.jpeg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den håller på att ladda ner macOS så låt den vara.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har jordgloben stannat, misstänker jag att datorn har låst sig av någon anledning.

Den skall snurra under hela hämtningen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ringde Apple supporten och det visade sig att jag kunde hålla inne startknappen i fyra sekunder, starta om routern, logga in på 5ghz-bandet och så fortsatte den som vanligt. Tack för hjälpen! 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...