Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Meddelanden till mig syns på sonens padda


Anna123
 Share

Rekommendera Poster

Hej!

 

När folk skriver meddelanden till mitt telefonnummer så kan inte bara jag se dem på min iphone, även min son kan se dem på hans padda. Hur löser jag detta på enklaste sätt? Han är 9 år och tycker det är kul att skicka ”busmeddelanden” till mina kontakter. Än så länge har han inte skickat något jättetokigt som tur är.

 

Varför är våra enheter kopplade? Är det för att han använder min apple id eller för att mitt nummer är kopplat på nåt sätt? För att vi har ”hitta min enhet” påslaget? Jag tror egentligen att han har pappas apple id men det står nåt om familjedelning och det verkar som han kan switcha mellan olika apple id... kan det stämma?

Redigerad av Raphael
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det är kopplat.

På iPhone (iOS 13), gå till Inställningar > Apple-ID (alltså ditt namn högst upp) > iCloud.

Hur ser det ut vid Meddelanden?

Antar att något motsvarande finns på plattan.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Anna123 säger:

Meddelanden är av... ?

913F8D28-C9A3-49DD-A640-20460F2CF0C2.jpeg

Fel ställe, kika under >Inställningar >meddelanden. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 minuter sedan, polken säger:

Fel ställe, kika under >Inställningar >meddelanden. 

Vad ska man kika efter där?

Räcker det att iMessage är aktiverat på telefonen för att det ska kunna ses på andra enheter? Om ja, handlar det då i det här fallet bara om att klicka bort något på den andra enheten?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Grundfelet är att grabben har samma Apple-ID som morsan.  Men det går att stänga av imessage på paddan om man tycker det räcker.  

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Vad ska man kika efter där?

Räcker det att iMessage är aktiverat på telefonen för att det ska kunna ses på andra enheter? Om ja, handlar det då i det här fallet bara om att klicka bort något på den andra enheten?

Stäng av imessage på paddan eller logga ut ditt Apple-ID. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enheter med samma Apple ID får samma meddelanden, kontakter, kalender osv. 
Det är bättre att ge personerna i samma hushåll varsitt Apple ID, och sen kan de använda delning för att dela de uppgifter som de vill med varandra. Med Familjedelning kan du ställa in din sons Apple ID och behörigheter och styra hans App Store etc. Meddelanden delas inte via Familjedelning, man får inte samma iMessage meddelanden för att man har Familjedelning. 
https://support.apple.com/sv-se/HT201088

Så ge honom ett eget Apple ID på sin padda, som du kontrollerar genom Familjedelning. Och sen ser du till att byta lösenord på ditt eget Apple ID så att sonen inte kan logga in på det och skicka meddelanden i ditt namn eller göra annat fuffens. :) Om han byter mellan olika Apple ID så innebär det att han har lösenorden för dem. Så ändra ditt lösenord och se även till så att hans pappa ändrar lösenordet på sitt Apple ID. Och sen ser ni till att spara lösenorden på ett sådant sätt att sonen inte enkelt kan hitta dem. Och dölj er inmatning av lösenorden också så att sonen inte ser. 
https://support.apple.com/sv-se/HT201355

Redigerad av Raphael
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förtydligade rubriken. :)

Hälsar
Raphael - Moderator
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...