Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

"Masters"-mappen


Simpan2k
 Share

Rekommendera Poster

Har haft för vana att säkerhetskopiera Bilder då och då men ofta nöjer jag mig med att kopiera "Masters"-mappen som ligger gömd inne i bilder-biblioteket. Nu verkar det som att man gjort om Masters-mappen i MacOS Catalina på något sätt och jag hittar bara där ett fåtal bilder (storleken på biblioteket är dock oförändrat). För att komplicera saken lite har jag biblioteket på en extern disk.

 

Någon som vet var de har tagit vägen?

 

/Simon

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför inte helt enkelt ta hela biblioteket? Då riskerar du ju inte att missa någonting. :) 

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har luskat ut svaret på frågan.

 

Fördelen med att bara kopiera Masters-mappen tidigare var att orginalen endast utgör 75% av den totala utrymmet på biblioteket, resten upptas av miniatyrer, metadata och annat som man egentligen inte behöver säkerhetskopiera. I gamla Mastersmappen låg alla original med oförändrade filnamn, dock organiserade i ett rätt "djupt" mappsystem skapat av programmet. Men att filnamnen är oförändrade är rätt viktigt tycker jag, speciellt om man letar efter en viss fil eller vill rensa ut dubbletter bland 100 000 bilder.

 

I nya bilder fungerar inte biblioteket så. Jag antar att den där katalogstrukturen på något sätt stal prestanda? Istället verkar bilderna placeras i en ny mapp som heter Originals, inga undermappar utan istället tilldelas alla bilder ett nytt unikt filnamn (och ändrat filformat?). Vill man ha åter sina bilder med samma filnamn etc måste man använda "export-funktionen" i appen.

Lösningen på mitt problem blir nog att helt enkelt vara noga med att göra backup på alla bilder INNAN jag lägger in dem i Bilder-appen. Man ska inte förlita sig på att ett program ska vara icke-förstörande gentemot din data - om så inte skulle vara fallet kan man bli rätt besviken.

 

(Jag tillät exempelvis iTunes tidigare att ta hand om mitt Musikbibliotek och synkroniserade metadatan mot "molnet". Det var ett misstag och många album jag lagt in själv och låt för låt angett metadatan på, ändrade låtnamn till "Spår 1 - Pop&Rock, Spår 2 - Pop&Rock, Spår 3 - Pop&Rock, Spår 4 - Pop&Rock, Spår 5 - Pop&Rock" osv.)

 

Better safe than sorry!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

23 timmar sedan, Telly82 säger:

Varför inte helt enkelt ta hela biblioteket? Då riskerar du ju inte att missa någonting. :) 

...men absolut, ska man alls säkerhetskopiera Bilder-biblioteket i macOS Catalina så gäller HELA biblioteket.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 timmar sedan, Simpan2k säger:

...men absolut, ska man alls säkerhetskopiera Bilder-biblioteket i macOS Catalina så gäller HELA biblioteket.

Det gäller faktiskt oavsett version av MacOS. :)

Annars riskerar man, som sagt, att det fattas något man hade velar behålla.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...