Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Bildbibliotek fast på Airport Time Capsule


Iminzon
 Share

Rekommendera Poster

Jag behöver hjälp med ett bildbibliotek (iPhoto) som är fast i min Airport Time Capsule. 

 

Jag har använt Airport Time Capsule som backup för mitt bildbibliotek mot min gamla MacBook Pro som nu är helt död. Jag kommer åt biblioteket från min MacBook Air, men vill flytta hela biblioteket till en molntjänst ex. iCloud.

 

När jag drag n drop till iCloud från biblioteket så är "Datorns minne för litet". Dvs jag tror att bildbiblioteket (av okänd anledning) behöver mellanlanda på min dator innan det går upp i molnet. Eller gör jag något fel?

 

Det går iallafall inte att flytta biblioteket och jag behöver era goda tips. 

 

Summering: Vill flytta Bildbibliotek (iPhoto) från Airport Time Capsule till molntjänst men får besked att datorns minne är för litet (fullt). 

 

Bildbibliotek storlek 234,47 GB

 

 

Redigerad av Iminzon
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan inte göra så. iCloud är ingen backuptjänst utan en synktjänst. Dvs det som du lägger i iCloud måste också finnas på datorn.

 

Varför använder du inte Bilder och väljer "optimera lagring"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Wow nu lär jag min nya grejer! Stort tack för båda svar ovan. 

 

@lappen71

Om nu har bildbiblioteket på Airport Time Capsule - kan jag då synka mot iCloud från den? Dvs att den räknas som "datorn" eller det måste vara en dator och inte en hårddisk?

 

Vad är det för skillnad på en backuptjänst och en synktjänst? 

Om det är en backuptjänst jag behöver (oklart för mig :)) har du något tips?

 

Om jag använder Bilder (på min MacBook Air) på min dator där jag ej har bilderna lagrade (för de är ju på Time Capsulen) kan jag ändå välja optimera lagring? Vad gör funktionen?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, Iminzon säger:

Wow nu lär jag min nya grejer! Stort tack för båda svar ovan. 

 

@lappen71

Om nu har bildbiblioteket på Airport Time Capsule - kan jag då synka mot iCloud från den? Dvs att den räknas som "datorn" eller det måste vara en dator och inte en hårddisk?

 

Du kan använda det bibliotek som du har på din AirPort Extreme ja och du kan synka mot iCloud genom att aktivera iCloud bildbibliotek.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, Iminzon säger:

 

Om jag använder Bilder (på min MacBook Air) på min dator där jag ej har bilderna lagrade (för de är ju på Time Capsulen) kan jag ändå välja optimera lagring? Vad gör funktionen?

 

 

Ja men inget jag skulle aktivera eftersom dom ligger lokalt på din APE (AirPort Extreme)

 

Det här gör optimera. https://support.apple.com/sv-se/guide/system-information/sysp4ee93ca4/mac

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 minuter sedan, Iminzon säger:

 

Vad är det för skillnad på en backuptjänst och en synktjänst? 

Om det är en backuptjänst jag behöver (oklart för mig :)) har du något tips?

 

Backuptjänst kopierar filer till molnet som man sen kan ta bort lokalt utan att dom försvinner från din backup.

Nej det har jag inte för jag arbetar inte på det sättet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var aktiverar jag det? 

3 minuter sedan, lappen71 säger:

Du kan använda det bibliotek som du har på din AirPort Extreme ja och du kan synka mot iCloud genom att aktivera iCloud bildbibliotek.

Alltså du är en stjärna, tack! 

 

VART aktiverar jag iCloud bildbibliotek? Hur får jag den att skilja på det bibliotek som ligger på Datorn och att inte det skall synkas utan det bildbibliotek som ligger på AE?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, Iminzon säger:

Var aktiverar jag det? 

Alltså du är en stjärna, tack! 

 

VART aktiverar jag iCloud bildbibliotek? Hur får jag den att skilja på det bibliotek som ligger på Datorn och att inte det skall synkas utan det bildbibliotek som ligger på AE?

I inställningarna i programmet Bilder.

 

Du får hålla in Alt när du startar Bilder och välja det bibliotek du vill använda.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du använder iPhoto så kan det indikera att du har en äldre version av Mac OS och då har du inte programmet Bilder och därmed har du inte iCloud bildbibliotek. Då behöver du uppdatera till ett nyare Mac OS för att få programmet Bilder och migrera iPhoto-bildbibliotek till Bilder (de har olika format, så du behöver läsa in bilderna från iPhoto så att de hamnar i Bilder).

 

 

Redigerad av Raphael
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du behöver alltså läsa in iPhoto bildbibliotek i programmet Bilder för att det ska läggas upp på iCloud. Efter migration av biblioteket så ser du inte längre ändringar av det i iPhoto, då är det kopplat till Bilder. 

Du slår på iCloud bildbibliotek under Bilder - Inställningar - iCloud. 
Där finns även alternativet "Optimera bildlagring" av bilder. 

Låt oss även konstatera att iCloud bildbibliotek och iCloud Drive är olika saker, olika tjänster, men de tar av samma utrymme/lagringskapacitet. Med ett bildbibliotek på flera hundra Gb så behöver du köpa till mer utrymme på iCloud för att lagra det. 
 

Redigerad av Raphael
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2019-10-19 på 15:25, Iminzon säger:

Var aktiverar jag det? 

Alltså du är en stjärna, tack! 

 

VART aktiverar jag iCloud bildbibliotek? Hur får jag den att skilja på det bibliotek som ligger på Datorn och att inte det skall synkas utan det bildbibliotek som ligger på AE?

@lappen71

 

Jag kan inte aktivera det då bilderna är på en nätverksfilserver. Eller är jag på fel ställe?

Skärmavbild 2019-10-21 kl. 19.05.55.png

Skärmavbild 2019-10-21 kl. 19.05.47.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Iminzon säger:

@lappen71

 

Jag kan inte aktivera det då bilderna är på en nätverksfilserver. Eller är jag på fel ställe?

Skärmavbild 2019-10-21 kl. 19.05.55.png

Skärmavbild 2019-10-21 kl. 19.05.47.png

Nej du är på rätt ställe. Jag tror felet är att du valt optimera. Finns ingen anledning att välja det. Det gör man när man vill spara utrymme på datorn.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 timmar sedan, lappen71 säger:

Nej du är på rätt ställe. Jag tror felet är att du valt optimera. Finns ingen anledning att välja det. Det gör man när man vill spara utrymme på datorn.

Attans. Testat men funkar inte utan får samma besked. 

 

Tar tacksamt emot fortsatta tips :)

Skärmavbild 2019-10-22 kl. 04.27.57.png

Skärmavbild 2019-10-22 kl. 04.28.15.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...