Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Nyhetsroboten

Apple svarar på kritiken om samarbetet med kinesiska Tencent

Rekommendera Poster

2548508573.jpg
Sedan åtminstone IOS 12.1 har Apple skickat data om webbplatser du besöker i Safari till Tencent Safe Browsing vid sidan av Googles motsvarande tjänst.NGnmA28Ciwg

Läs hela artikeln här

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför måste de skicka IP-adresser till Google/Tencent?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Varför måste de skicka IP-adresser till Google/Tencent?

För att de inte själva har uppgifterna (om vilka webbplatser som är bedrägliga)?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, Alix säger:

För att de inte själva har uppgifterna (om vilka webbplatser som är bedrägliga)?

Jo, men jag gissar/misstänker att Iphonarna, om den där funktionen är aktiverad, skickar en förfrågan direkt till Google/Tencent, som sedan skickar svaret till telefonen. Hade förfrågan istället skickats via Apple så hade inte IP behövt exponeras för Google/Tencent.  Fast Apple hade behövt fixa infrastruktur som hanterar trafiken och de hade antagligen fått betala med något annat än sina kunder IP-adresser till Google/Tencent.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
12 timmar sedan, Mattiasgbg säger:

Jo, men jag gissar/misstänker att Iphonarna, om den där funktionen är aktiverad, skickar en förfrågan direkt till Google/Tencent, som sedan skickar svaret till telefonen. Hade förfrågan istället skickats via Apple så hade inte IP behövt exponeras för Google/Tencent.  Fast Apple hade behövt fixa infrastruktur som hanterar trafiken och de hade antagligen fått betala med något annat än sina kunder IP-adresser till Google/Tencent.

Jag inbillar mig vara skapligt medveten och har därför valt att spara lite på bandbredden.

fraudulent.png

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
7 minuter sedan, mikaellq säger:

Jag inbillar mig vara skapligt medveten och har därför valt att spara lite på bandbredden.

fraudulent.png

Du vet väl att i stort sett ingen aktör respekterar Don Not Track-funktionen som du har påslagen?

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 minuter sedan, Alix säger:

Du vet väl att i stort sett ingen aktör respekterar Don Not Track-funktionen som du har påslagen?

Jag vet att verkligheten funkar som du säger men ser ingen skada i att ändå ha det påslaget.

Dessutom: "När detta alternativ är aktiverat raderas spårningsdata med jämna mellanrum, såvida du inte besöker tredjepartsleverantören av innehåll."

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
47 minuter sedan, mikaellq säger:

Jag vet att verkligheten funkar som du säger men ser ingen skada i att ändå ha det påslaget.

Dessutom: "När detta alternativ är aktiverat raderas spårningsdata med jämna mellanrum, såvida du inte besöker tredjepartsleverantören av innehåll."

Jag använder Purify i Safari i stället.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
9 minuter sedan, Alix säger:

Ja, även jag blockerar bort skiten allt vad jag (mjukvaran) orkar. Verkar ändå vettigt att låta systemet rensa bort skräp som eventuellt blir kvar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
10 timmar sedan, Alix säger:

Jag kör med privata flikar. Efter eventuella undantag nollas Safaris historik.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
12 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Jag kör med privata flikar.

Det gör jag också emellanåt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...