Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Apple svarar på kritiken om samarbetet med kinesiska Tencent


Nyhetsroboten
 Share

Rekommendera Poster

2 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Varför måste de skicka IP-adresser till Google/Tencent?

För att de inte själva har uppgifterna (om vilka webbplatser som är bedrägliga)?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Alix säger:

För att de inte själva har uppgifterna (om vilka webbplatser som är bedrägliga)?

Jo, men jag gissar/misstänker att Iphonarna, om den där funktionen är aktiverad, skickar en förfrågan direkt till Google/Tencent, som sedan skickar svaret till telefonen. Hade förfrågan istället skickats via Apple så hade inte IP behövt exponeras för Google/Tencent.  Fast Apple hade behövt fixa infrastruktur som hanterar trafiken och de hade antagligen fått betala med något annat än sina kunder IP-adresser till Google/Tencent.

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 timmar sedan, Mattiasgbg säger:

Jo, men jag gissar/misstänker att Iphonarna, om den där funktionen är aktiverad, skickar en förfrågan direkt till Google/Tencent, som sedan skickar svaret till telefonen. Hade förfrågan istället skickats via Apple så hade inte IP behövt exponeras för Google/Tencent.  Fast Apple hade behövt fixa infrastruktur som hanterar trafiken och de hade antagligen fått betala med något annat än sina kunder IP-adresser till Google/Tencent.

Jag inbillar mig vara skapligt medveten och har därför valt att spara lite på bandbredden.

 

fraudulent.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 minuter sedan, mikaellq säger:

Jag inbillar mig vara skapligt medveten och har därför valt att spara lite på bandbredden.

 

fraudulent.png

Du vet väl att i stort sett ingen aktör respekterar Don Not Track-funktionen som du har påslagen?

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, Alix säger:

Du vet väl att i stort sett ingen aktör respekterar Don Not Track-funktionen som du har påslagen?

Jag vet att verkligheten funkar som du säger men ser ingen skada i att ändå ha det påslaget.

 

Dessutom: "När detta alternativ är aktiverat raderas spårningsdata med jämna mellanrum, såvida du inte besöker tredjepartsleverantören av innehåll."

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

47 minuter sedan, mikaellq säger:

Jag vet att verkligheten funkar som du säger men ser ingen skada i att ändå ha det påslaget.

 

Dessutom: "När detta alternativ är aktiverat raderas spårningsdata med jämna mellanrum, såvida du inte besöker tredjepartsleverantören av innehåll."

Jag använder Purify i Safari i stället.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 minuter sedan, Alix säger:

Jag använder Purify i Safari i stället.

Ja, även jag blockerar bort skiten allt vad jag (mjukvaran) orkar. Verkar ändå vettigt att låta systemet rensa bort skräp som eventuellt blir kvar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 timmar sedan, Alix säger:

Jag använder Purify i Safari i stället.

Jag kör med privata flikar. Efter eventuella undantag nollas Safaris historik.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...