Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Återskapa från kopia i Time Machine


brickan
 Share

Rekommendera Poster

Hej

 

Jag har nyss uppdaterat på operativsystemet på min Mac till det nya Catalina. Jag fick en massa krångel och vill ha tillbaks mitt gamla operativ och tänkte därför återskapa från en kopia jag har från Timemashine på en extern hårddisk. 

 

Jag startar alltså datorn och håller ner shift/CTRL/ALTCMD/R och datorn startar upp med den snurrande jordgloben. I nästa steg kommer jag till en meny där jag antingen kan välja att installera om operativet vilket då blir det senaste och då Catalina som jag nyss har installerat och inte vill ha. Ett annat alternativ är att återskapa från en kopia i Timemashine vilket jag då väljer. Den hittar också olika kopior och jag väljer då den senaste före OS Catalina. I nästa steg så ska en måldisk väljas att lägga kopian på. Problemet är att datorn hittar ingen måldisk att installera kopian på?    Varför hittar den ingen måldisk som ju är den dator jag är inloggad på?  Vad göra?

 

någon som förstår och kan hjälpa mig?

Redigerad av Pocahontas
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

49 minuter sedan, brickan säger:

Hej

 

Jag har nyss uppdaterat på operativsystemet på min Mac till det nya Catalina. Jag fick en massa krångel och vill ha tillbaks mitt gamla operativ och tänkte därför återskapa från en kopia jag har från Timemashine på en extern hårddisk. 

 

Jag startar alltså datorn och håller ner shift/CTRL/ALTCMD/R och datorn startar upp med den snurrande jordgloben. I nästa steg kommer jag till en meny där jag antingen kan välja att installera om operativet vilket då blir det senaste och då Catalina som jag nyss har installerat och inte vill ha. Ett annat alternativ är att återskapa från en kopia i Timemashine vilket jag då väljer. Den hittar också olika kopior och jag väljer då den senaste före OS Catalina. I nästa steg så ska en måldisk väljas att lägga kopian på. Problemet är att datorn hittar ingen måldisk att installera kopian på?    Varför hittar den ingen måldisk som ju är den dator jag är inloggad på?  Vad göra?

 

någon som förstår och kan hjälpa mig?

 

1.jpeg

2.jpeg

3.jpeg

4.jpeg

5.jpeg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du behöver radera (formatera) hårddisken först, för att ta bort Catalina-installationen. Det går inte att skriva över ett nyare system med ett äldre, så du måste först radera hela hårddisken. Sen kan du göra de steg som du har gjort nu med återskapa från TimeMachine. 

Du raderar hårddisken i Skivverktyg, som du alltså har tillgång till i samma meny som återskapa. Nu vet jag inte vilket system du hade innan Catalina, men om du hade High Sierra eller äldre så ska du ställa in hårddisken på mac ox extended HFS+ journalförd. Om du hade Mojave innan så ska du ställa in formatet APFS.
https://support.apple.com/sv-se/HT208496
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, Raphael säger:

Du behöver radera (formatera) hårddisken först, för att ta bort Catalina-installationen. Det går inte att skriva över ett nyare system med ett äldre, så du måste först radera hela hårddisken. Sen kan du göra de steg som du har gjort nu med återskapa från TimeMachine. 

Du raderar hårddisken i Skivverktyg, som du alltså har tillgång till i samma meny som återskapa. Nu vet jag inte vilket system du hade innan Catalina, men om du hade High Sierra eller äldre så ska du ställa in hårddisken på mac ox extended HFS+ journalförd. Om du hade Mojave innan så ska du ställa in formatet APFS.
https://support.apple.com/sv-se/HT208496
 

ok, hm ska man tordas göra det. Är lite rädd att förlora all data ....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 minuter sedan, brickan säger:

ok, hm ska man tordas göra det. Är lite rädd att förlora all data ....

Du har ju en säkerhetskopia så vad är problemet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att radera hårddisken är ofrånkomligt när man vill installera ett äldre/tidigare system än det som är installerat i datorn. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

23 timmar sedan, lappen71 säger:

Du har ju en säkerhetskopia så vad är problemet?

tja, som jag ser det nu, inga problem. Men har uppdaterat förr och upptäckt en hel del problem. Mail om försvunnit bland annat. Men jag har aldraig gjort det på en mac så det kanske är riskfritt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men ny är jag i gång att försöka återskapa. Det tar 6-7 timmar står det !  ?  
 

?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

49 minuter sedan, brickan säger:

Men ny är jag i gång att försöka återskapa. Det tar 6-7 timmar står det !  ?  
 

?

Fullständigt normalt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr hände just som jag var rädd för. Program lade sig inne bland verktygsprogram där de inte ska ligga. Några extra mialboxar har tillkommit. Paragon NTFS för mac fungerade inte så den var jag tvungen att avinstallera och nu går det inte att installera om det :-( 

 

jäkla strul

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...