Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

MacBook Air och Ethernet


BeRo
 Share

Rekommendera Poster

Blir förbryllad över appels hemsida... Tänkte skaffa en adapter för att köra nätverkskabel direkt till min MacBook Air. Men enl denna sida så finns bara USB-C till RJ45 och Thunderbolt till RJ45. Då min dator är av modell  2012 är det alltså bar Thunderbolt som tycks vara valbart. Men enligt Appels sida måste datorn vara från 2015. 

 

Någon som vet hur detta hänger ihop. Varuhusen säljer  både USB 3.0, USB-C och Thunderbolt och nämner inget om vissa årgångar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 timmar sedan, BeRo säger:

Blir förbryllad över appels hemsida... Tänkte skaffa en adapter för att köra nätverkskabel direkt till min MacBook Air. Men enl denna sida så finns bara USB-C till RJ45 och Thunderbolt till RJ45. Då min dator är av modell  2012 är det alltså bar Thunderbolt som tycks vara valbart. Men enligt Appels sida måste datorn vara från 2015. 

 

Någon som vet hur detta hänger ihop. Varuhusen säljer  både USB 3.0, USB-C och Thunderbolt och nämner inget om vissa årgångar.

Det är helt enkelt så att Apple på sin sida bara har USB-C eller Thunderbolt 3 (USB-C kontakt) till Gigabyte Ethernet, det är de man kan köpa via Apple / Apple Store. Och för de adaptrarna gäller 2015 eller nyare. En Macbook Air från 2012 har varken USB-C eller Thunderbolt 3, så den kan inte använda någon av dem för den är för gammal. Däremot så finns det ju USB 3 till Ethernet-adapters ute i andra butiker / försäljningsställen. De är äldre adapters och de fungerar med en Macbook Air 2012.

Dels finns fortfarande Apples äldre USB (USB 2) - Ethernet-adapter kvar att köpa, och dels finns det även från andra som fungerar. Obs: Apples egna fungerar rakt av, bara plugga in. Från andra leverantörer kan man behöva installera en drivrutin (det är olika för olika adapters/leverantörer). 
Apples egna är dyrast. 




 

Redigerad av Raphael
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Raphael!

Viste inte förrän sent i går kvälla detta med Thunderbolt 1,2 och 3 - att det var skillnad - nu hänger jag med. Min Air har Thunderbolt av den äldre modellen och USB 2. Så jag hoppas kunna hitt ngn adapter som funkar. Vill helt enkelt gör mig fri från det trådlösa i så stor utsträckning som möjligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

23 minuter sedan, BeRo säger:

Tack Raphael!

Viste inte förrän sent i går kvälla detta med Thunderbolt 1,2 och 3 - att det var skillnad - nu hänger jag med. Min Air har Thunderbolt av den äldre modellen och USB 2. Så jag hoppas kunna hitt ngn adapter som funkar. Vill helt enkelt gör mig fri från det trådlösa i så stor utsträckning som möjligt.

Ja, Thunderbolt 1 och 2 har samma kontakt - Mini Display Port kontakten, men Thunderbolt 3 har samma kontakt som USB-C. Så vill man köra över Thunderbolt så gäller verkligen att man ser till så det är rätt kontakt/version på Thunderbolt -> Ethernet. :)

Vill du ha Apples egen USB -> Ethernet så har t ex Media Markt den. 
https://www.mediamarkt.se/sv/product/_apple-usb-ethernet-adapter-1133318.html?rbtc=||||p||&gclsrc=aw.ds&&gclid=EAIaIQobChMI1bvs9bCR5QIVwswYCh1BzAI_EAQYBCABEgJoTfD_BwE

USB 3 adapter ska också fungera, men körs då som USB 2 i ett USB 2 uttag. 
 

Redigerad av Raphael
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...