Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
iMarc

Har ej behörighet till min primära disk med Mac OS

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Har som sagts tidigare problem med att boota min externa SSD, får hålla inne alt och starta om med strömknappen intryckt och sedan välja SSD. 

Nu till ett större problem, jag öppnade iTunes och kollade säkerhetskopior av min iPhone som gjorts till datorn (fullständig säkerhetskopia). Blev nyfiken var kopian låg och såg i inställningarna att den fanns via denna sökväg:

Macintosh SSD⁩ ▸ ⁨Användare⁩ ▸ ⁨marcholm⁩ ▸ ⁨Bibliotek⁩ ▸ ⁨Application Support⁩ ▸ ⁨MobileSync⁩ ▸ ⁨Backup⁩

Då navigerade jag till Application Support, men där tog det stopp, mappen Backup och MobileSync fanns inte. Tittade i Timemachine lite olika datum, men inget där heller. 
Då gjorde jag en sökning av hela datorn i Finder efter både MobileSync och Backup, MobileSync fanns inte någonstans, däremot fanns mappen Backup, men det var bara en safarilänk. Klickade på överordnad mapp och hamnar då i Application Support igen. Mappen MobileSync kan jag alltså inte hitta, eller se. 
Gjorde då en visa info på min SSD, som jag har Mac OS på, och där var inte ens jag, marcholm med i listan längst ned vad gäller behörighet. Jag klickade då på låset, och försökte lägga till mig själv, men fick meddelande att jag inte hade behörighet, det gick heller inte att lägga till Administrator, samma meddelande. Min säkerhetskopia existerar ju ändå, eftersom den finns i iTunes, och jag provade att göra en ny säkerhetskopia utan problem. Men går som sagt att inte finna någonstans. 
Vore tacksam för hjälp, har ingen aning om vad som är fel.

E347BC50-2A3F-45CE-9B0C-F5D5751BE5BD.jpeg

Redigerad av iMarc

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Systemet måste ha tajt kontroll över en extern SSD för att garantera säkerheten. Att du måste starta om som du gör verkar som att ytterligare något har gått fel. Om du ändå kan få tillgång till säkerhetskopian när det gäller har du inget egentligt fel, dock. Stoppa in SSD:n i din mini så är problemet löst (nåja, den kanske måste moddas i efterhand). Du får dessutom bättre prestanda.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, Alix säger:

Systemet måste ha tajt kontroll över en extern SSD för att garantera säkerheten. Att du måste starta om som du gör verkar som att ytterligare något har gått fel. Om du ändå kan få tillgång till säkerhetskopian när det gäller har du inget egentligt fel, dock. Stoppa in SSD:n i din mini så är problemet löst (nåja, den kanske måste moddas i efterhand). Du får dessutom bättre prestanda.

Ja SSD’n har jag alltid inkopplad, den interna disken är formaterad och används enbart till TimeMachine. Kanske problemet kan bero på att min primära disk alltså SSD’n har APFS som filsystem och den interna disken har Mac OS Extended Journalförd? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...