Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
e-snobben

Jag tog steget till Windows

Rekommendera Poster

Erik1900
11 minuter sedan, cokeman säger:

Ja om du inte behöver realtids skydd, samma som till Mac.

Det inbyggda Windows Defender duger alldeles utmärkt som antimalware, och realtidsskyddet är påslaget per default. 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
cokeman
2019-11-14 på 12:39, Erik1900 säger:

Det inbyggda Windows Defender duger alldeles utmärkt som antimalware, och realtidsskyddet är påslaget per default. 

Jovisst. Realtidsskydd känns viktigare på Windows än på macOS. 😉

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
e-snobben
14 timmar sedan, cokeman säger:

Jovisst. Realtidsskydd känns viktigare på Windows än på macOS. 😉

Numera kan man väl aldrig vara säker på nåt. Eftersom riksdagen har fattat beslut om att införa ökade möjligheter för SÄPO m fl att hacka telefoner så kommer säkerhetsföretagen, för att detta ska vara möjligt, vara tvungna att lämna säkerhetshål i sina programvaror oavsett operativsystem. Lika bra alltså att köra med det som erbjuds gratis via Windows och macOS, och vara trygg med att det räcker så länge man har rent mjöl i påsen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Telly82
7 minuter sedan, e-snobben säger:

så kommer säkerhetsföretagen, för att detta ska vara möjligt, vara tvungna att lämna säkerhetshål i sina programvaror oavsett operativsystem.

Det tror jag inte alls på. Då kommer skurkarna också att utnyttja dessa. Ungefär som att bostadsföretag har huvudnycklar till alla lägenheter. Det behövs bara att någon nyckel kommer på vift eller kopieras.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
e-snobben
8 minuter sedan, Telly82 säger:

Det tror jag inte alls på.

Det var i alla fall vad en expert på IT-säkerhet sa i Rapport för nån vecka sen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Axelman
7 minuter sedan, e-snobben säger:

Det var i alla fall vad en expert på IT-säkerhet sa i Rapport för nån vecka sen.

Samma tjomme som skötte om landstinget Västra Götalands hårddiskar....?:whistling:

Redigerad av Axelman

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Telly82
18 minuter sedan, e-snobben säger:

Visste, men det finns andra experter som säger att det kommer inte att hända. För när skurkarna VET att det finns sätt att komma in...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
e-snobben

En annan sak som känns bra nu är att jag slipper dessa eviga höga fläktljud så fort jag tittar på en film eller spelar in. Enda gången de ökar marginellt är under rendering, och då är det som sagt ändå bara marginellt. Naturligtvis beror det till stor del på att det inte är en bärbar dator jag sitter vid, men vad har Apple att erbjuda som inte blir uttröttande på det sättet för under 15 000 och som har samma specifikationer.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Maddog63

Jag hade 2 st PC windows av den gamla sortens program, en äldre och Windows 7.

Trots åtgärder om säkerhet och antivirus program som McAffe stötte jag på virus och spam som fan!! 😡

Man är glad att man har en Imac.

Det är skillnad.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Mattiasgbg
5 timmar sedan, e-snobben säger:

Tja, polisen får redan idag i vissa "göra inbrott" i bostäder mm för att placera ut mikrofoner mm. Sådana "inbrott" förefaller ske utan att våra hus har en massa bakdörrar och utan att de drabbade upptäcker dem. Hur polisen gör vet jag inte och polisen själva verkar inte vilja avslöja så mycket sina arbetsmetoder. Det samma borde gälla om/när polisen få ta sig i folks datorer.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
e-snobben
20 timmar sedan, Maddog63 säger:

Jag hade 2 st PC windows av den gamla sortens program, en äldre och Windows 7.

Trots åtgärder om säkerhet och antivirus program som McAffe stötte jag på virus och spam som fan!! 😡

Man är glad att man har en Imac.

Det är skillnad.

Saker och ting förbättras med åren.

https://pcforalla.idg.se/2.1054/1.721956/otippad-vinnare-nar-av-test-utser-basta-antiviruset

PC för alla 12 augusti 2019:

Citat

Enligt Microsoft är Windows Defender det mest använda antivirusprogrammet hos företagsanvändare och det tycks alltså vara ett bra val även för oss konsumenter.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
William A
2019-11-16 på 12:18, Axelman säger:

Samma tjomme som skötte om landstinget Västra Götalands hårddiskar....?:whistling:

Västra Götaland har hand om alla läns IT. De är så att säga IT Shared Services och IT funktionerna från Luleå till Malmö är anställda av VG. :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
cokeman
2019-11-17 på 14:03, e-snobben säger:

Saker och ting förbättras med åren.

https://pcforalla.idg.se/2.1054/1.721956/otippad-vinnare-nar-av-test-utser-basta-antiviruset

PC för alla 12 augusti 2019:

Lägg till en adblocker också typ AdGuard eller uBlock Origin. 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
e-snobben
4 timmar sedan, cokeman säger:

Lägg till en adblocker också typ AdGuard eller uBlock Origin. 

Det gjorde jag för ett antal veckor sen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
e-snobben

Så har det gått ungefär ett år sen jag tog steget. Jag är så nöjd! Har inte råkat ut för vare sig virus eller andra otrevligheter. Allting tuffar på bra. :yeahbaby: Några buggar i ett par program men det får man även stå ut med om man har en Mac.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
ronny

Skoj att höra!

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Alix

Toppen! Grattis! :yeahbaby:

Inte ens KB4524244 ställde till det? :) 

• Gilla 1
  • Haha 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
e-snobben
39 minuter sedan, Alix säger:

Toppen! Grattis! :yeahbaby:

Inte ens KB4524244 ställde till det? :) 

Nej, jag installerar dem inte så fort de dyker upp som tillgängliga uppdateringar. Blir det problem går de inte att installera utan försvinner helt sonika från "Uppdatering och säkerhet" eftersom MS som i det här fallet då drar tillbaka dem.

• Rösta upp 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Alix
17 minuter sedan, e-snobben säger:

Nej, jag installerar dem inte så fort de dyker upp som tillgängliga uppdateringar. Blir det problem går de inte att installera utan försvinner helt sonika från "Uppdatering och säkerhet" eftersom MS som i det här fallet då drar tillbaka dem.

Klokt! 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Raphael
2019-10-11 på 00:29, ronny säger:

Det knepiga med att byta plattform är ju att de program som man

använt nu är obrukbara... och du får köpa en helt ny uppsättning

av samma produkt .

jag kommer ju ihåg diskussionen när Quark Express lades ner

och alla skulle byta till Indesign.

Musiker måste ju också hålla fast vid sina produkter

eller hur @mikaellq Logic Pro finns väl inte för Windows ?

Quark Xpress finns fortfarande, och till både Mac och Windows. Quark lever kvar, även om de har hamnat i skymundan i Sverige. Utomlands är de stora framförallt hos stora publicister, typ bokförlag och liknande. I Sverige har Adobe närmast en total marknadsdominans. 

• Rösta upp 1
  • Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Alix

Adobe vann med Indesign enbart för att det bundlas med Photoshop och dylikt. Räknenissebeslut. QX är bäst.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Raphael
Postad (redigerade)
2020-09-29 på 12:41, Alix säger:

Adobe vann med Indesign enbart för att det bundlas med Photoshop och dylikt. Räknenissebeslut. QX är bäst.

Jag minns när InDesign var ny och skulle ersätta PageMaker. Då var InDesign rätt billigt och Adobe sålde in det till tidningsredaktioner pga av priset. Quark var mycket dyrare. Flera tidningar gick över till Adobe då Adobe erbjöd lägre priser även på support. Men helt klart var en bidragande faktor inte bara priset utan även att de kunde leverera Photoshop och Illustrator och då fick tidningsmakare och reklambyråer en och samma leverantör, en partner att prata med. 

Sen när Adobe hade kommit in och tagit över marknaden, då höjde de priserna rejält... 
Jag tycker också att Quark är bättre mjukvara än InDesign. Har sett en siffra på att Quark har 1/4 av marknaden för mjukvara inom grafisk produktion. Det är kul att de överlever trots Adobes dominans. 

Och Quark finns för både Windows och Mac, men mig veterligen fortfarande utvecklas på Mac till skillnad från Adobe som utvecklar allt på Windows i sitt eget utvecklingsverktyg och sedan har en särskild "engine" som "översätter" mjukvaran till specifika funktioner relaterade till operativsystemet/plattformen. Detta för att det ska ge samma upplevelse/funktioner på både Mac och Windows. Men den inofficiella förklaringen är att det blir billigare att utveckla på det viset... 

Redigerad av Raphael
  • Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
iMarc
2020-09-29 på 12:41, Alix säger:

Älskade InDesign 5.0 när det begav sig, väldigt låg inlärningströskel, gick att infoga det mesta och få till det snyggt med texten kring bilder och gott om olika teckensnitt. Vill minnas jag även ritade vektorbaserade saker och sedan monterade bilder i dessa, samt text. Det var slutprojektet på Desktop Publishing kursen, skulle göra ett projekt med Photoshop, InDesign, Illustrator, den senare valfri, tyckte det gick lättare i InDesign. Sen när allt var klart kom kruxet med postscript, CMYK, etc så färgerna skulle bli rätt för ett tryckeri, när detta var OK så skulle det exporteras till Acrobat, och eventuellt någon justering innan det var helt färdigt. MVG blev det 😊

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
e-snobben
2 timmar sedan, Raphael säger:

Sen när Adobe hade kommit in och tagit över marknaden, då höjde de priserna rejält... 

Och så bytte de namn på det till

Spoiler

Photoshit. :D 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
iMarc
35 minuter sedan, e-snobben säger:

Och så bytte de namn på det till

Dölj innehåll

Photoshit. :D 

Ja det är synd. Men jag kan inte hitta något annat alternativ då det gäller lite svårare bildredigering, i synnerhet inscannade gamla färgnegativ, diabilder, samt mycket enklare snabbare att jobba med TIFF, eller enbart RAW. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...