Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
e-snobben

Jag tog steget till Windows

Rekommendera Poster

Den enda fördelen med Windows är för spel, samt enkelt att uppgradera hårdvara själv. 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan, e-snobben säger:

Du verkar ha fått blodad tand vad gäller att undersöka/beskriva Windows i detalj, trots att du var ledsen i reaktionen på mitt första inlägg. ;)

Jag är mackille men ingen fanboy, så jag tycker det är trist att man lämnar mac men har inga aversioner mot andra OS.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan, iMarc säger:

Den enda fördelen med Windows är för spel, samt enkelt att uppgradera hårdvara själv. 

Bättre då att ha skiten i Boot Camp istället så att man snabbt kan switsha när migränen växt sig för stark. :) 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag använder Mac privat(sedan 2007) men Windows i jobbet (sedan första jobbet tidigt 90-tal). Har även en liten surfplatta (privat) med Win 10 som reserv/nödfallslösning/säng-TV.  Känner mig fortfarande inte bekväm med Windows efter alla år... Visst finns det säkert (?) saker som en burk med operativ från "Pyttemjuk" löser bättre än en Mac, men jag trivs så jäkla bra med Mac att jag inte känner något behov av att byta.

Minns när jag köpte första Mac:en så var det som att någon förstod hur jag tänker rent logiskt (eller ologiskt...) Vi klickade. 

Tyvärr ser priserna ut att fortsätta i fel riktning så vem vet vad jag ska göra när min MBP Mid 2012 blir obrukbar... Kanske flytta ut i skogen utan el, bredband telefon och bara vara mig själv.....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2019-10-09 på 12:22, e-snobben säger:

I och med mitt datorhaveri blev det övergång till Windows.

Stationär PC med Windows 10, Intel Core i7-8700 @ 3.20 GHz, 4.6Ghz Turbo, 256 GB SSD + 1 TB HDD (7200 rpm), 16 GB internminne, Intel UHD Grahics 630, NVIDIA GeForce GTX 1060 6GB. Windows Defender brandvägg och virusskydd (ingår).

Min PC sedan fem år tillbaka ser något liknande ut, jag har kört Windows 10 sedan dagen det lanserades och trivs bättre med det än med OS X, har aldrig haft något bekymmer med det. Jag har en disk med Linux Mint i datorn också, men inlärningströskeln är hög - jag tar det lite efter hand. När man väl kommer in i Windows är det inte på något sätt svårare än OS X. Vill man inte lära sig är det naturligtvis oöverstigligt, saker finns ofta inte på samma ställen som i OS X, men jag, som numera är avsevärt mer van vid Windows 10 känner ungefär samma när jag sätter mig med MacBooken - var tusan hittar jag nu detta och tusan vad bakvänt det helt plötsligt känns. Jag skulle inte vilja byta tillbaka.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
22 timmar sedan, ronny säger:

Det knepiga med att byta plattform är ju att de program som man

använt nu är obrukbara... och du får köpa en helt ny uppsättning

av samma produkt .

Det enda program jag nästan fällde en liten tår över är Graphic Converter som har blivit en riktig liten tungviktare trots sitt låga pris. Jag har som jag tidigare sagt iTunes för Windows som är gratis. Alla mina tunga musikprogram finns även för PC så dem var det bara att hämta och installera, det är ju samma koder för aktivering av programmen oavsett plattform.

Jag har inte längre behov av program som Commander One för att skicka filer från mobilen till datorn. Det gör jag nu bara genom att ansluta telefonen via USB och öppna utforskaren.

Ordbehandling kan jag sköta med WordPad som följer med Windows. Kalkylblad har jag inget måste-behov av, men om det kniper så kan jag alltid göra sånt med min Mac P.R.O. ( :hihihi: ) och AppleWorks eller nån av de andra versionerna av detta programpaket. Minns inte vad jag har installerat. En äldre version av GC finns säkert också när jag tänker efter. :rolleyes:

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
48 minuter sedan, Svolder säger:

När man väl kommer in i Windows är det inte på något sätt svårare än OS X. Vill man inte lära sig är det naturligtvis oöverstigligt, saker finns ofta inte på samma ställen som i OS X, men jag, som numera är avsevärt mer van vid Windows 10 känner ungefär samma när jag sätter mig med MacBooken - var tusan hittar jag nu detta och tusan vad bakvänt det helt plötsligt känns. Jag skulle inte vilja byta tillbaka.

Det finns långt många fler alternativ när man börjar leta efter funktioner. Att hitta alla är inte det allra lättaste men när man väl gjort det tycker jag att det finns mycket bra att ställa in. Grejen med Mac är att man inte ska behöva bry sig så mycket om teknikaliteter. Det ska bara fungera, och det gör det oftast. Men ska man ändra något så är känslan att då måste man ta till Terminalen för Macen medan man kan hitta såna alternativ i vanliga menyer i Utforskaren t ex. Windows meny-system har ju för det mesta ett antal flikar i varje fönster. Det kan bli mycket att ta in i början men när man väl kommit in i tänket så kan såna saker rent av vara enklare.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan, mikaellq säger:

Bättre då att ha skiten i Boot Camp istället så att man snabbt kan switsha när migränen växt sig för stark. :) 

Windows 10 på en gammal mini när man vill spela exempelvis Shadow of the Tomb raider?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
46 minuter sedan, e-snobben säger:

Det finns långt många fler alternativ när man börjar leta efter funktioner. Att hitta alla är inte det allra lättaste men när man väl gjort det tycker jag att det finns mycket bra att ställa in. Grejen med Mac är att man inte ska behöva bry sig så mycket om teknikaliteter. Det ska bara fungera, och det gör det oftast. Men ska man ändra något så är känslan att då måste man ta till Terminalen för Macen medan man kan hitta såna alternativ i vanliga menyer i Utforskaren t ex. Windows meny-system har ju för det mesta ett antal flikar i varje fönster. Det kan bli mycket att ta in i början men när man väl kommit in i tänket så kan såna saker rent av vara enklare.

Du har inte funderat på säkerheten?

Windows är extremt sårbart. Och byter du moderkort eller CPU så mister du licensen för operativsystemet eftersom Microsoft anser att detta betyder att du skaffat en ny dator. 
Sen det här med support, finns egentligen ingen. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
6 timmar sedan, iMarc säger:

Du har inte funderat på säkerheten?

Windows är extremt sårbart. Och byter du moderkort eller CPU så mister du licensen för operativsystemet eftersom Microsoft anser att detta betyder att du skaffat en ny dator. 
Sen det här med support, finns egentligen ingen. 

Nej, Windows 10 är inte på något sätt ”extremt sårbart”. De inbyggda säkerhetsprogrammen är mycket robusta. Så länge som man inte håller på med att ladda hem och installera piratkopior av allsköns skit så finns det ingen anledning för en privatperson att  fundera över säkerheten.

Om du byter cpu eller moderkort så gäller din licens fortfarande. Om du byter grafikkort gäller din licens fortfarande. Om du däremot byter moderkort, grafikkort och SSD tillsammans så räknas det som att du har en ny dator eftersom det är de komponenterna som tillsammans utgör en ny dator. Det är inte märkligt eftersom Microsoft lever på att sälja mjukvara.

Support ges av respektive datortillverkare. Det är ungefär samma regler som gäller för Apple. För de flesta ingår antingen 90 dagar eller ett års support i köpet, sedan hänvisas till olika forum, på samma sätt som Apple gör. Microsofts forum har hög trafik och kunniga deltagare, på ungefär samma sätt som Apples. Linux, å andra sidan, är en helt annan sak. Ofta så är man där mer frågande inför ett svar än vad man var inför problemet...

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
7 timmar sedan, e-snobben säger:

Ordbehandling kan jag sköta med WordPad som följer med Windows. Kalkylblad har jag inget måste-behov av, men om det kniper så kan jag alltid göra sånt med min Mac P.R.O. ( :hihihi: ) och AppleWorks eller nån av de andra versionerna av detta programpaket. Minns inte vad jag har installerat. En äldre version av GC finns säkert också när jag tänker efter. :rolleyes:

OpenOffice med dess olika grenar och varianter finns i outsinlig mängd att ladda hem och installera till Windows. Det finns en del opensource renodlade ordbehandlingsprogram också, om man nu inte vill ha paketet. Alternativet nuförtiden är naturligtvis ett av de onlineordbehandlare som finns, allt från Microsoft via Apple till Google.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
11 timmar sedan, Alix säger:

Jag är mackille men ingen fanboy, så jag tycker det är trist att man lämnar mac men har inga aversioner mot andra OS.

Jag har använt Mac allt sedan 1985 och har fortfarande några stycken (två iMac och en MacBook Pro), men använder dem sällan nuförtiden. Anledningen är tudelad - dels har Apples hårdvara blivit allt för dyr och inlåst med ett, för mig, obefintligt mervärde (bästa Macen jag haft var en PowerMac G4, helt öppen konstruktion), dels upplever jag att Windows 10 är ett, för mig, bättre alternativ. Jag har använt PC med Windows sedan mitten av nittiotalet (Windows 3.1, 95, NT 4, 98, 2000, Me, XP, Vista, 7, 8.1 och 10), samt undervisat något tusental personer i hur man använder det under de senaste drygt 20 åren.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan, Svolder säger:

Nej, Windows 10 är inte på något sätt ”extremt sårbart”. De inbyggda säkerhetsprogrammen är mycket robusta. Så länge som man inte håller på med att ladda hem och installera piratkopior av allsköns skit så finns det ingen anledning för en privatperson att  fundera över säkerheten.

Om du byter cpu eller moderkort så gäller din licens fortfarande. Om du byter grafikkort gäller din licens fortfarande. Om du däremot byter moderkort, grafikkort och SSD tillsammans så räknas det som att du har en ny dator eftersom det är de komponenterna som tillsammans utgör en ny dator. Det är inte märkligt eftersom Microsoft lever på att sälja mjukvara.

Support ges av respektive datortillverkare. Det är ungefär samma regler som gäller för Apple. För de flesta ingår antingen 90 dagar eller ett års support i köpet, sedan hänvisas till olika forum, på samma sätt som Apple gör. Microsofts forum har hög trafik och kunniga deltagare, på ungefär samma sätt som Apples. Linux, å andra sidan, är en helt annan sak. Ofta så är man där mer frågande inför ett svar än vad man var inför problemet...

Jag har ofta blivit av med licensen för jag har köpt uppgraderingspaket. En gång räckte det med moderkortsbyte så rök licensen. Nej de inbyggda programmen är värdelösa, man får skaffa ett riktigt bra antivirus med brandvägg. Sen nästan alla som har Windows laddar ned piratkopierat, har alltid varit så. Redan på 90-talet beställde jag och massor av arbetskamrater brända CD från en i Sthlm, han drog in flera tusen kr/ mån bara av oss. Sen kom piratebay, demonoid etc. Vet ingen som köpt tex Office. Alla har tankat ner det tom mina föräldrar. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
14 minuter sedan, iMarc säger:

Jag har ofta blivit av med licensen för jag har köpt uppgraderingspaket. En gång räckte det med moderkortsbyte så rök licensen. Nej de inbyggda programmen är värdelösa, man får skaffa ett riktigt bra antivirus med brandvägg. Sen nästan alla som har Windows laddar ned piratkopierat, har alltid varit så. Redan på 90-talet beställde jag och massor av arbetskamrater brända CD från en i Sthlm, han drog in flera tusen kr/ mån bara av oss. Sen kom piratebay, demonoid etc. Vet ingen som köpt tex Office. Alla har tankat ner det tom mina föräldrar. 

Tankar man piratprogram så har man bara sig själv att skylla. Det är lika begåvat som att ha oskyddad sex med en främling i en park. Nej, alla använder inte piratkopierad programvara. Jag är ett exempel på någon som aldrig haft ett piratkopierat program på en dator, oavsett om det är Mac eller Windows, och jag har heller aldrig haft ett virus eller annat skadeprogram.

Och jo, brandväggen och Defender i Windows 10 är mycket bra, i de flesta tester så får de bättre resultat än tredjepartsmjukvara. Men om du installerar bakdörrar till systemet genom att vara för snål för att köpa program så är det inte Windows fel. Det är bara ditt eget fel.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
6 minuter sedan, Svolder säger:

Tankar man piratprogram så har man bara sig själv att skylla. Det är lika begåvat som att ha oskyddad sex med en främling i en park. Nej, alla använder inte piratkopierad programvara. Jag är ett exempel på någon som aldrig haft ett piratkopierat program på en dator, oavsett om det är Mac eller Windows, och jag har heller aldrig haft ett virus eller annat skadeprogram.

Och jo, brandväggen och Defender i Windows 10 är mycket bra, i de flesta tester så får de bättre resultat än tredjepartsmjukvara. Men om du installerar bakdörrar till systemet genom att vara för snål för att köpa program så är det inte Windows fel. Det är bara ditt eget fel.

Så nästan alla som kör Windows är obegåvade? Och din parallell med oskyddad sex var nog den sämsta jämförelse jag hört. Det är ju lite lättare att fixa till datorn vid virusangrepp än att dras med HIV. Lite intressant att du tycker Windows 10 är så bra, det är bland de sämsta Windows-versioner som släppts. Jag föredrog tom 8.1. 
Aldrig tankat ned privatprogram, det är rätt ovanligt vad gäller de som kört Windows i många år. De flesta program är ju skräp till Windows och folk vill ju ha det bästa, Office professional etc, senaste Adobe CC paketet. 
Sen vad gäller systemet så är det en barnlek att ta sig in i systemet även om man satt lösenord på BIOS, likaså radera loginlöseordet. IT-teknikern på mitt förra jobb var tvungen att använda fysiska lås på datorerna. Sen den inbyggda programvaran i Windows är rent bedrövligt dålig jämfört med Mac. Skitprogram som är i klass med Androids bloatware. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 timmar sedan, iMarc säger:

Nej de inbyggda programmen är värdelösa, man får skaffa ett riktigt bra antivirus med brandvägg.

Det stämmer inte, utan vittnar om fördomar utifrån Windows forna problem. Men man bör komplettera med tillägg i webbläsaren som hindrar/varnar om malware m m.

• Haha 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sen vad gäller systemet så är det en barnlek att ta sig in i systemet även om man satt lösenord på BIOS

Bara äldre PC har BIOS, numera är det UEFI som gäller.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
4 minuter sedan, Alix säger:

Lätt fixat det också

Är fortfarande BIOS men kallas UEFI-BIOS

Redigerad av iMarc

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
7 minuter sedan, Alix säger:

Det stämmer inte, utan vittnar om fördomar utifrån Windows forna problem. Men man bör komplettera med tillägg i webbläsaren som hindrar/varnar om malware m m.

Uttyckte mig slarvigt, tänkte mest på de inbyggda Apparna för Windows 10

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
6 minuter sedan, Alix säger:

Ett extra lager med funktionalitet bara, extra säkerhet åt en av virus sönderskjuten plattform. 

Många har uppfattningen av att UEFI och BIOS är två separata saker och kallar därefter felaktigt BIOS för UEFI men det är egentligen så att det fortfarande är ett BIOS med dess Legacyfunktioner fast med UEFI implementerat så det korrekta namnet är fortfarande BIOS.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så nästan alla som kör Windows är obegåvade? 

Bevisa att "nästan alla" kör piratkopierad programvara. Jag känner inte någon och har aldrig uppmuntrat någon att använda illegal programvara vare sig på Mac eller Windows. Att du väljer att göra det är inte ett uttryck för hur "normalt" det är annat än bland barn som saknar egen inkomst. En hemmalicens till Office kostar en tusenlapp liksom många andra programvaror till plattformen. Att du är för snål för att köra licensierad programvara är absolut ingen norm. Möjligen bland "häftiga" script kids på nittiotalet, men knappast bland vuxna människor. Om man inte vill ha HIV och andra virus.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
5 timmar sedan, mikaellq säger:

Ett extra lager med funktionalitet bara, extra säkerhet åt en av virus sönderskjuten plattform. 

Många har uppfattningen av att UEFI och BIOS är två separata saker och kallar därefter felaktigt BIOS för UEFI men det är egentligen så att det fortfarande är ett BIOS med dess Legacyfunktioner fast med UEFI implementerat så det korrekta namnet är fortfarande BIOS.

Nej, det är fel. UEFI stöder ofta BIOS-funktioner i praktiken men ersätter i princip BIOS.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, Alix säger:

Nej, det är fel. UEFI stöder ofta BIOS-funktioner i praktiken men ersätter i princip BIOS.

Jag kan stänga av allt som har med UEFI att göra, funkar ändå. Det som retar mig är att Microsoft har börjat gå in och rota i BIOS, implementerar rätta mig om jag har fel, en sorts Windows startpartition. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
6 timmar sedan, Svolder säger:

Bevisa att "nästan alla" kör piratkopierad programvara. Jag känner inte någon och har aldrig uppmuntrat någon att använda illegal programvara vare sig på Mac eller Windows. Att du väljer att göra det är inte ett uttryck för hur "normalt" det är annat än bland barn som saknar egen inkomst. En hemmalicens till Office kostar en tusenlapp liksom många andra programvaror till plattformen. Att du är för snål för att köra licensierad programvara är absolut ingen norm. Möjligen bland "häftiga" script kids på nittiotalet, men knappast bland vuxna människor. Om man inte vill ha HIV och andra virus.

Jag känner ingen som köper program till Windows öht. Piratkopierade program är väl ganska legitimt. När jag gick min IT-tekniker utbildning på WM-data för många år sedan så delades det ut enbart piratkopior av Office-paketet, Transcendertester, Win NT 4 Workstation, NT Server etc. Lärarna sa att vi skulle hålla tyst om det för annars kunde WM-data åka på dryga böter vid kontroll. När kursen var slut fick vi behålla skivorna dessutom. 
Samma var på Komvux, när jag gick på Desktop publishing och Webbdesign. Vi fick piratkopior på Photoshop, Illustrator, InDesign, Dreamweaver mfl och skivorna fick vi sen behålla. 
Jag kan inte bevisa något men jag tippar på att det finns piratkopierat på minst 70% av alla Windows datorer. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan, iMarc säger:

Jag känner ingen som köper program till Windows öht. Piratkopierade program är väl ganska legitimt. När jag gick min IT-tekniker utbildning på WM-data för många år sedan så delades det ut enbart piratkopior av Office-paketet, Transcendertester, Win NT 4 Workstation, NT Server etc. Lärarna sa att vi skulle hålla tyst om det för annars kunde WM-data åka på dryga böter vid kontroll. När kursen var slut fick vi behålla skivorna dessutom. 
Samma var på Komvux, när jag gick på Desktop publishing och Webbdesign. Vi fick piratkopior på Photoshop, Illustrator, InDesign, Dreamweaver mfl och skivorna fick vi sen behålla. 
Jag kan inte bevisa något men jag tippar på att det finns piratkopierat på minst 70% av alla Windows datorer. 

Om jag hade varit du, hade jag anmält både WM och komvux.

förvånar mig också att komvux skulle fuska, på min fd. (Kommunala) Gymnasieskola hade det varit omöjligt. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...