Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
e-snobben

Jag tog steget till Windows

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

I och med mitt datorhaveri blev det övergång till Windows.

Stationär PC med Windows 10, Intel Core i7-8700 @ 3.20 GHz, 4.6Ghz Turbo, 256 GB SSD + 1 TB HDD (7200 rpm), 16 GB internminne, Intel UHD Grahics 630, NVIDIA GeForce GTX 1060 6GB. Windows Defender brandvägg och virusskydd (ingår).

image.png.b52008ffb326c88f7dbca4ed1675993b.png

Kostnader: Dator ca 11 000 kr, programvara för att kunna föra över mina filer från Macens SSD ca 600 kr (APFS for Windows), för att kunna konvertera Apple Mail ca 300 kr (File Viewer Plus), extern CD-brännare 349 kr, externa chassin för att kunna ansluta Macens SSDer till USB 3.1 gen 2, ca 700 kr, kabel till dito ca 175 kr, videoredigering ca 1 600 kr (PowerDirector 18 Ultimate, dock bra mycket bättre än iMovie).
Besparingar: Ca 5 000 kr på midi-klavitatur då det visade sig att det märkliga beteendet inte berodde på midi-klaviaturen. Felet försvann i och med att jag använde midi-klaviaturen med min Windows-dator istället.

Metod för att konvertera från Pages och Numbers till Word och Excel: CloudConvert (gratis)

Metod för att läsa dokument konverterade till Numbers och Word: File Viewer Plus.
Metod för att konvertera Apple Mail till HTML: File Viewer Plus.
Kostnader ca 14 724 kr - besparingar ca 5 000 kr
Summa: 9 724 kr

Alternativet "stationär dator" i samma prisklass för Mac (som jag ändå inte hade klarat mig med), och då hade jag även behövt minst 1 externt chassie USB C för 350 kr, kabel till dito för 175 kr, för att vara säker på att det ska fungera en DVD-brännare från Apple för 950, samt mest troligt en ny/annan midi-klaviatur för

5 000 kr:

image.png.76c87e44fd5d1f2243336409198cfb6c.png

Summa: 16 470 kr
Skillnad: 6 746 kr (16 470 - 9724)

Alternativet "stationär dator" för att komma så nära som möjligt, och då får jag ändå inte något grafikkort mer än det inbyggda samt 256 GB mindre lagring och ett sämre videoredigeringsprogram, DVD-brännare 950 kr, samt en midi-klaviatur som mest troligt inte fungerar nu heller. Dvs extra kostnader på ca 5 525 kr inklusive 1 SSD-chassie och kabel:

image.thumb.png.1f75631f8ca30014677778d3ede7f926.png

Summa: 29 020 kr
Skillnad: 19 296 kr (29 020 - 9 724) 

Tar jag enbart kostnaderna Mac - Windows så blir det 23 495 - 14 724 = 8 771 kronor billigare, en stor skillnad även det. Men jag kan inte räkna på det sättet eftersom jag ju som sagt inte behöver investera

5 000 kr extra i något som visade sig vara felfritt, även om det inte var nåt som jag visste innan jag gjorde mitt inköp.

Många siffror att hålla reda på så jag reserverar mig för eventuella felskrivningar.

Redigerad av e-snobben
  • Gilla 1
  • Ledsen 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Justerade rubriken så den blev begriplig.

Axelman moderator

• Rösta upp 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kul att du är nöjd! :) På allvar.

• Tack 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Synd att operativsystemet är så innerligt värdelöst så man knappt får någon glädje alls av datorn. 

• Gilla 1
  • Haha 2
  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Att offentligt berätta att "Jag tog steget till Windows" skulle man kunna definiera som att man gick in i garderoben....? :totaltgalen:

• Gilla 2
  • Haha 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har en liknande PC. Med Windows 7 var det ganska Ok, men eftersom jag använde den mest till spel, vilket den var utmärkt till, kom problemen när jag var tvungen att uppgradera till Windows 10 för att dra nytta av directx 12 som nyare spel kräver. 10 är rörigt, och man får använda minst ett par tweaking program för att stänga av enorma mängder av tjänster och program som Microsoft kastat i systemet för att hålla koll på användaren osv. Så det tar ett tag att få ordning på systemet så det är något sånär uthärdligt. 
Microsoft har med 10 gjort det svårare för 3e-partsappar och menyer att ställa in systemet är gömda lite här och var. 
Skulle kunna skriva en hel bok om eländet men orkar inte. 
Med 10an så blev Windows ännu tråkigare och mindre användarvänligt och fullt med bloatware från Microsoft. 
Som sagt så har jag i princip tweakat bort halva systemet och då funkar det fint med spel. Något annat duger den inte till. Men ilskan över PC’n gjorde ändå till slut att jag köpte ett Playstation 4 Pro. Det var lite Mac-känsla där, allt bara fungerar :)  

Men om du inte spelar spel, varför inte installera Linux på PC’n?

Då får du utökad säkerhet och du slipper köpa program?

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har inte förstått varför du trånat efter Catalina, Mojave fungerar ju bra på din dator?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
42 minuter sedan, boevil säger:

Jag har inte förstått varför du trånat efter Catalina, Mojave fungerar ju bra på din dator?

En konsekvens av användare som litar på systemtillverkaren och vet att det kommer att fungera som det ska. Det blir då roligt istället med att upptäcka allt nytt och alla förbättringar.

Hela Apples ekosystem ska slås samman och bli ett. Många appar som blir tillgängliga på samtliga Apples plattformar, bara det... :nerd:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag beklagar sorgen.

• Gilla 2
  • Haha 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
8 timmar sedan, iMarc säger:

Synd att operativsystemet är så innerligt värdelöst så man knappt får någon glädje alls av datorn. 

Det där får du utveckla litegrann.

Klart att det har varit en inkörningsperiod, och en hel del jobb med vissa saker beträffande konvertering av filer och sånt. Men nu känner jag mig rätt hemma med det mesta. En av de trevligaste upplevelserna var att slippa bry sig om det mail jag fick från ett mjukvaruföretag: "Användare av macOS rekommenderas att låta bli att uppgradera till Catalina" (eller var det Mojave kanske,) har glömt. Bl a sånt är jag innerligt trött på.

Redigerad av e-snobben

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
8 timmar sedan, Axelman säger:

Att offentligt berätta att "Jag tog steget till Windows" skulle man kunna definiera som att man gick in i garderoben....? :totaltgalen:

Det skulle man kunna tolka som att du anser att alla Mac-användare är homosexuella. :whistling:

• Haha 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
8 timmar sedan, iMarc säger:

Jag har en liknande PC. Med Windows 7 var det ganska Ok, men eftersom jag använde den mest till spel, vilket den var utmärkt till, kom problemen när jag var tvungen att uppgradera till Windows 10 för att dra nytta av directx 12 som nyare spel kräver. 10 är rörigt, och man får använda minst ett par tweaking program för att stänga av enorma mängder av tjänster och program som Microsoft kastat i systemet för att hålla koll på användaren osv. Så det tar ett tag att få ordning på systemet så det är något sånär uthärdligt. 
Microsoft har med 10 gjort det svårare för 3e-partsappar och menyer att ställa in systemet är gömda lite här och var. 
Skulle kunna skriva en hel bok om eländet men orkar inte. 
Med 10an så blev Windows ännu tråkigare och mindre användarvänligt och fullt med bloatware från Microsoft. 
Som sagt så har jag i princip tweakat bort halva systemet och då funkar det fint med spel. Något annat duger den inte till. Men ilskan över PC’n gjorde ändå till slut att jag köpte ett Playstation 4 Pro. Det var lite Mac-känsla där, allt bara fungerar :)  

Men om du inte spelar spel, varför inte installera Linux på PC’n?

Då får du utökad säkerhet och du slipper köpa program?

OK. Såg inte det här när jag postade det förra inlägget.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
14 timmar sedan, e-snobben säger:

Det skulle man kunna tolka som att du anser att alla Mac-användare är homosexuella. :whistling:

Då måste man anta att uttrycket komma ut ur garderoben är exklusivt tilldelat till homosexuella. Att komma ut ur garderoben är ett bredare statement än så, men ofta använt av dem.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tog steget är väl å ta i kanske

snarare snubblade över till PC

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
37 minuter sedan, Axelman säger:

Att komma ut ur garderoben är ett bredare statement än så, men ofta använt av dem.

Just därför.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
4 minuter sedan, iMarc säger:

Tog steget är väl å ta i kanske

snarare snubblade över till PC

Om du talar för dig själv så...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

iTunes finns även för Windows, gratis. Det har jag såklart dragit nytta av.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skriv gärna i denna tråden dina erfarenheter. Det är jättelänge sedan jag körde Win så jag har faktiskt ingen aning om hur det är i dag. Mer än att frun är galen på sin Winlaptop som hon har i jobbet. Så hon tar sin MBAir så ofta hon kan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag installerade Windows 10 häromdagen. Inga konstigheter. De nyare versionerna tar upp det mesta integritetskänsliga som man kan välja bort. En del lever kvar i inställningarna, så man får gå igenom det ändå. På så vis är Windows 10 lite lurigt. Man har Inställningar men sedan finns Kontrollpanelen kvar. Likaså kan man installera program, men det finns också appar. Program tar man bort via Kontrollpanelen medan apparna tas bort (eller uppdateras) i Inställningar. Dubbla kommandobryggor, alltså. Gränssnittet är annars rent men anpassat för touchskärm. Ser lite luftigt ut på datorskärm. Under huven har vi förstås kvar samma gamla dll-helvete med oskyddad kärna och oskyddat system. Men virusskydd är i alla fall inbyggt och duger för de flesta i kombination med Ublock origin i webbläsaren (finns också i MS app store för Edge).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Det knepiga med att byta plattform är ju att de program som man

använt nu är obrukbara... och du får köpa en helt ny uppsättning

av samma produkt .

jag kommer ju ihåg diskussionen när Quark Express lades ner

och alla skulle byta till Indesign.

Musiker måste ju också hålla fast vid sina produkter

eller hur @mikaellq Logic Pro finns väl inte för Windows ?

Redigerad av ronny
  • Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
49 minuter sedan, ronny säger:

Det knepiga med att byta plattform är ju att de program som man

använt nu är obrukbara... och du får köpa en helt ny uppsättning

av samma produkt .

jag kommer ju ihåg diskussionen när Quark Express lades ner

och alla skulle byta till Indesign.

Musiker måste ju också hålla fast vid sina produkter

eller hur @mikaellq Logic Pro finns väl inte för Windows ?

Jo så är det men jag är inte lika låst. Vill jag syntha vidare med en PC så går det precis lika bra med Reason.

Men det här är rent teoretiskt. Jag hade hellre spenderat en månad i GK Ullared än bytt till en winblows skit-PC. Urrk! Ve & fasa!!! :chockadskeptisk:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
7 timmar sedan, ronny säger:

Quark Express lades ner

Det finns kvar, både för mac och windows.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2019-10-10 på 13:07, Axelman säger:

Skriv gärna i denna tråden dina erfarenheter. Det är jättelänge sedan jag körde Win så jag har faktiskt ingen aning om hur det är i dag. 

Det lär jag nog göra. Dock ger jag mig troligen inte in i långa tekniska utläggningar, mer av spontana "kom att tänka på en sak"-grejer i så fall.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2019-10-10 på 13:22, Alix säger:

Jag installerade Windows 10 häromdagen. Inga konstigheter. De nyare versionerna...

Du verkar ha fått blodad tand vad gäller att undersöka/beskriva Windows i detalj, trots att du var ledsen i reaktionen på mitt första inlägg. ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Windows=🤮

• Haha 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...